شهری

اجرای ۱۴۰۱ برنامه کتابخوانی همزمان با هفته کتاب در خراسان رضوی

کد خبر : 49593

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: از امروز همزمان با هفته کتاب یکهزار و ۴۰۱ برنامه با شعار “کتاب خواندنی است، تزئینی نیست” در سطح کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، علی اکبر سبزیان روز شنبه در نشست خبری هفته کتاب در محل کتابخانه مرکزی خراسان رضوی افزود: از جمله این برنامه ها برگزاری پویش اهدای کتاب با عنوان “کتاب خواندنی است، تزئینی نیست” در سطح ادارات و کتابخانه های عمومی است تا کتابهای موجود در سازمانها و ادارات به کتابخانه های عمومی هدیه شود.

وی اظهار داشت: برگزاری پویش های متنوع و متعدد شامل نشست های کتابخانه ای، مدرسه ای و شهرستانی، مراسم ویژه با محور کتاب برای شاعران و نویسندگان، برگزاری تورها و بازدیدهای کتابخانه ای، حضور دانش آموزان مدارس در کتابخانه های عمومی و بازدید و عضویت آنان، برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه همکاران کتابدار، برپایی “نمایشگاه های عمومی، نشستهای قصه گویی، جمع خوانی، نقاشی، معرفی کتاب، کتاب سازی، نمایشنامه خوانی” در سطح کتابخانه های عمومی، عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی استان از ۲۴ تا ۲۷ آبانماه، بخشودگی دیرکرد کتابهای کتابخانه ها در طول هفته کتاب در صورت بازگرداندن آنها، تدوین و ارایه بسته های مطالعاتی در موضوعات مختلف برای مدیران از جمله دیگر برنامه های هفته کتاب در خراسان رضوی است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: همزمان با هفته کتاب، از ۱۷ کتابخانه ای که در کل کشور افتتاح می شود، سه کتابخانه مربوط به خراسان رضوی و شامل کتابخانه سیار شماره هشت مشهد بوده که معادل پنج کتابخانه ثابت بوده و به پنج روستا و منطقه حاشیه شهر مشهد خدمات ارایه می دهد، ۲ کتابخانه افتتاحی دیگر شامل کتابخانه مشارکتی محله وکیل آباد مشهد و کتابخانه شهر باخرز می شود.

حجت الاسلام سبزیان اظهار داشت: همچنین در این هفته پویش ملی با عنوان “دستت چیه” برگزار می شود که از مدیران و افراد ذی نفوذ که تاثیری در ترویج مطالعه و کتابخوانی دارند دعوت می شود تا در این پویش همکاری کنند.

مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۲۵ کتابخانه عمومی در مشهد گفت: تا پایان امسال پنج کتابخانه سیار به کتابخانه های استان اضافه می شود که این کتابخانه ها در شهرستانهای مشهد، کاشمر، چناران، تایباد، قوچان و طرقبه شاندیز قرار دارند.

سبزیان اضافه کرد: ۲۷ شهر در استان خراسان رضوی فاقد کتابخانه عمومی هستند که این فقدان را می توان با کتابخانه های سیار پوشش داد، در کنار آن ۲۶ پروژه نیم تمام کتابخانه سازی در استان وجود دارد که برنامه های مختلفی برای اتمام این پروژه ها تدوین شده است.

حذف نمایشگاه و بها دادن به کتابفروشی ها

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال بنا به تدبیر وزارت متبوع برپایی نمایشگاه کتاب حذف شده و به جای آن این فرصت به کتابفروشها داده شده است تا بتوانند کتاب بیشتری را به دوستداران کتاب عرضه کنند.

محمد حسین زاده افزود: طرح خرید کتاب و اختصاص یارانه برای خریداران کتاب همزمان با این هفته در کل کشور اجرا می شود که در این راستا سامانه آنلاین فروش کتاب از کتابفروشی ها فعال شده و در طول سال یارانه ای برای آن در نظر گرفته می شود که فرد می تواند با کارت ملی خود کتاب موردنظرش را خریداری کند، در این راستا مردم همه شهرستانهای فاقد کتابفروشی این امکان را پیدا می کنند که کتاب مورد نظر خود را از کتاب فروشیهای مختلف خریداری نمایند.

وی اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی با شعار “ما همانیم که می خوانیم” با برنامه های متنوعی همراه است که توسط فعالین و تشکلهای این بخش راه اندازی شده که یکی از مهمترین شاخص های آن همراهی و همدلی دستگاه های فرهنگی سطح استان و تلاشهای فعالان مردمی است تا در کنار هم یک هفته پرشور را رقم بزنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: کتاب غذای روح بوده و باید در ۳۶۵ روز از سال در سبد فرهنگی خانوار قرار داشته باشد، هفته کتاب نیز فرصتی برای تامل و تمرکز بر حوزه کتاب، تبلیغ و ترویج، توجه به کتابهای خاص و جریان ساز، گفتگو بین اهالی کتاب در کشور است.

وی اظهار داشت: مهمترین اتفاقی که طی یکسال گذشته در حوزه کتاب رخ داد، تصویب طرح “سبد فرهنگی خانوار” در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی بود تا همواره کتاب به عنوان یک عضو جدایی‌ناپذیر از خانواده به شمار برود، در مرحله نخست کتابهای متنوعی بویژه در سیره حضرت رضا(ع) به خانواده ها عرضه شد و ماه به ماه این سبد تکمیل و کتابها به مردم معرفی می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی، تاثیری که رسانه ها بر ترغیب مردم به خواندن کتاب دارند، آن را به اثر بی بدیلی تبدیل می کند، اگر کتاب خوب به مردم معرفی شود به تجربه بسیاری از فعالان عرصه کتابخوانی، مردم با رغبت کتاب را تهیه و آن را می خوانند، این بخشی است که می توان از طریق آن چرخه کتاب را کامل کرد.

حسین زاده با اشاره به تکرار برخی فعالیتها برای ترویج کتابخوانی اظهار داشت: انجام یک سری فعالیتها مانند اکران شهری، نه تنها ترویج کتابخوانی است بلکه معرفی کتابهای خوب در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بویژه قصه و رمان در اولویت قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: در حوزه کتابهای صوتی، اتفاقات خلاقانه ای در طول هفته کتاب در ایستگاه های قطار شهری و فضاهای عمومی شهر رخ خواهد داد که از جمله آن خوانش زنده کتاب، رونمایی و جشن امضای کتاب و برگزاری نشستهایی در فروشگاه های کتاب با حضور مردم خواهد بود.

وی با تاکید بر تقویت حوزه مشاوره در بخش کتاب گفت: چاپ کتاب زیاد اتفاق می افتد که عدد بالایی است اما اینکه خانواده بتواند کتاب خود را متناسب با نیاز خود تامین کند، کمتر اتفاقی است که رخ می دهد لذا فرآیند مشاوره کتاب به همت تشکلهای مردمی در طول هفته کتاب انجام می شود تا به یک امر لازم در طول سال تبدیل شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزاری “اردو کتاب” را از دیگر برنامه های هفته کتاب در استان برشمرد و افزود: کتابهای مختلف در زمینه های مختلف در طول سالهای گذشته چاپ شده است اما جریان سازی کتاب نیاز به راهنما دارد و در این راستا راوی کتاب با دانش آموزان همراه می شود و سیر یا داستان نوشتن یک کتاب را نقل می کند تا سطح آگاهی دانش آموزان نسبت به انتخاب کتاب خوب بالا برود.

حسین زاده اظهار داشت: در هفته کتاب مدارس و مساجد خراسان رضوی بسته ویژه کتابخوانی خواهند داشت که شامل میز فروش کتاب یا نمایشگاهی در این زمینه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ناشران و نویسندگان بومی گفت: عمده کتابهایی که در استان به چاپ می رسد مربوط به نویسندگان بومی و ناشران خراسانی هستند، محور کتابخوانی در هفته کتاب، خوانش و معرفی کتابهایی که بیانگر قهرمانان و عزت و پیشرفت و اقتدار کشور باشند را قرار داده ایم”، برخی دوستان در کتابفروشی ها از اینکه کتابهای دینی و مربوط به شهدا که بیانگر و عزت و اقتدار ایران باشند، خودداری می کنند و نمی توان هم آنان را مجبور کرد که در این رویداد مشارکت داشته باشند.

یک خیابان به نام “کتاب”

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: همزمان با هفته کتاب، خیابان مجاورات نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در مشهد به خیابان “کتاب” تغییر نام پیدا خواهد کرد، اکران های شهری “کتاب” نیز در طول این هفته به صورت هماهنگ با مجموعه دستگاه های اجرایی که در این هفته فعال هستند، برگزار می شود.

یوسف اسماعیل زاده افزود: از طریق رسانه های شهرداری بویژه روزنامه شهرآرا در طول ایام هفته کتاب، هر روز یکی از صفحات شهرآرا به کتاب اختصاص خواهد داشت.

وی اجرای طرح “مدرسه، دوستدار کتاب” با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، اجرای نمایش های مختلف مرتبط با موضوع کتاب یا خوانش کتاب با حضور هنرمندان در اماکن عمومی شهر، اختصاص بسته کتاب ویژه بانوان استان را از دیگر برنامه های شهرداری در هفته کتاب برشمرد.

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال با تدبیر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، یک تشکل مردمی به عنوان قرارگاه وارد عمل شد تا بتوان از ظرفیتهای مردمی بویژه هنرمندان در امر کتاب و کتابخوانی استفاده بیشتری کرد.

مجید عسگری برنامه های حوزه هنری خراسان رضوی در طول هفته کتاب را شامل نقد کتاب داستان، نقد کتاب شهر، ورکشاپ نقاشی کودکان ذکر و بیان کرد: خوانش و گفتگو پیرامون کتابی با موضوع منافقین دهه ۶۰ در ۲۵ آبانماه در مشهد است که تناسب و همخوانی زیادی با شرایط دو ماهه گذشته در کشور دارد.

وی با اشاره به مرحوم “سعید تشکری” که یک سال از درگذشت وی به عنوان یکی از نویسندگان مطرح خراسان رضوی می گذرد، گفت: امروز اولین سالی است که سعید تشکری را در بین خودمان نداریم، به همین منظور همزمان با هفته کتاب از نخستین اثر چاپ شده از وی پس از درگذشتش در خانه ایشان با حضور خانواده اش رونمایی می شود، همچنین از پوستر سومین “جایزه داستان حماسی” که جشنواره ای به ابتکار مرحوم تشکری بود، در خانه وی نیز رونمایی خواهد شد.

مهدی شاد، رییس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی نیز در این نشست نقد و بررسی کتاب “جنگ شناختی و علم پیروزی در نبرد ذهنها” با حضور نویسنده وی ۲۶ آبانماه در مشهد با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه به نشر و برگزاری رویدادهای کتاب محور را از برنامه های این مجموعه در هفته کتاب برشمرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن