شهری

رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران عنوان کرد: 

مشهد تنها خوشه صنعتی جواهرات در کشور است

کد خبر : 56115

رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران گفت: بیش از ۸۵ درصد واحدهای مشهد جواهرسازند و در حال حاضرحدود ۲۸/۶ درصد طلای کشور در مشهد استفاده می‌شود .

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری هشتمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، فیروزه، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته مشهد، دکتر محمد جواد پیش بین افزود: مشهد تنها خوشه صنعتی جواهرات در کشور است اگرچه در تهران، اصفهان و یزد خوشه طلا داریم اما در مشهد فقط این خوشه جواهرات است.

وی تصریح کرد: مشهد هنرمندان بسیاری را در حوزه جواهرات در خودش جا داده است ودر حال حاضر در شهرمان برندهایی را داریم که به ۲۷ کشور جهان جواهرات صادر می کنند. این پتانسیالیست که به جرات می‌توان گفت در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

پیش بین تاکید کرد:در تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش خوشه صنعتی جواهرات ما به این نتیجه رسیدیم که دو نقطه ضعف اصلی ما طراحی و کیفیت تولیدات است و ما تمامی فعالیت‌هایمان را برای بهبود این دو بحث متمرکز کرده‌ایم. از این رو برای بهبود کیفیت تلاشمان را برای واردات ماشین آلات مدرن انجام دادیم و سعی کردیم تولید کنندگان را متقاعدنماییم که از آن استفاده کنند و از این رو ماشین آلات مدرن وارد این صنعت شد .

وی ادامه داد: همچنین در حوزه طراحی از سال ۸۵ اولین آموزش‌های طراحی را در مشهد شروع کردیم که منجر به ایجاد آکادمی طراحی پیوژن شد که به کمک شرکت شهرک‌های خراسان تاکنون ۱۱۰۰ نفر طراح آموزش دیده‌اند و تقریبا همه آنها در ایران یا در کشورهای دیگر مشغول به کار می‌باشند. در حال حاضر هیچ تولید کننده بدون طراحی نمی تواند ،کار کند و این یک مزیت می‌باشد.

مدیر عامل موسسه گوهر شناسی الماس آسیا با اشاره به آنکه در مشهد شرکت‌های خدمات طراحی به واحدهای تولیدی خدمات ارائه می‌دهند ، اظهار داشت: همین موارد سبب شده خوشبختانه کیفیت تولیدهای ما آنقدر بالا برود که قابل رقابت با همه کشورها در این حوزه باشد و به همین دلیل است که تولیدات ابن صنعت در مشهد به کشورهای اطراف و همه جهان در حال صادرات است.

وی خاطر نشان ساخت:طراحی جایگاه خودش را دارد اما به اعتقاد من ایده پردازی بسیار مهم‌تر است که در این بخش بانوان بسیار خوش درخشیده‌اند زیرا آن ها در کارهای ظریف بسیار موفقندو این در حالیست که در مشهد نسبت به کل کشور بیشترین تعداد جواهرساز و جواهرفروش خانم را دارد و در حال حاضر نیز درخواست‌های زیادی از طرف خانم‌ها برای جواهرفروشی به اتحادیه اعلام شده است اما نگاه ما به هیچ کاری نگاه جنسیتی نیست بلکه نگاه توانمندانه می‌باشد اما بسیاری از طراحان ما در مشهد خانم ها هستند تا جایی که در یک کارگاه ۸۰ نفره حداقل ۵۰ نفر آن هاخانم ها می‌باشند.

رئیس کانون هماهنگی دانش ، صنعت و بازار جواهرو گوهر سنگ های ایران با اشاره به آن که مشهد در تولید و مصرف مصنوعات نقره با اختلاف زیاد در کشور رتبه یک را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: مصنوعات نقره به قدری با ظرافت تولید می‌شود که در نگاه اول هیچ تفاوتی با مصنوعات طلا ندارد و خوشبختانه در این صنعت مشهد رشد بسیار خوبی داشته است . این در حالیست که در شرایط سال‌های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی ، بسیاری از افراد رو به خرید نقره‌جات آورده‌اند. به اعتقاد من آینده این صنعت در دستان نقره می‌باشد. این در حالیست که اگر نگاهی به صنعت ترکیه یا تایلند و کشورهای مشابه داشته باشیم در حال حاضر تولید نقره‌جات از طلا پیشی گرفته است .زیرا طلا پشتوانه ارز هر کشور است واز این رو تلاش می‌کنند که بیشتر به سمت نقره بروند.

در واقع نقره از منظر اشتغالزایی یک امتیاز می‌باشد. هنگامی که نقره‌ای را می‌خریم هیچگاه آن را در بازار نمی فروشیم یا با سرویس دیگر آن را تعویض نمی کنیم و کارگاه ساخت نقره باید دوباره نقره بخرد و آن را تولید کند و در واقع روند ورونق تولید و ساخت نقره و اشتغال در بحث نقره خیلی بیشتر از طلا خواهد بود.

رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران در خصوص وضعیت گوهرسنگ ها در مشهد نیز بیان داشت:زحمات زیادی در حوزه گوهرسنگ‌ها کشیده شد به خصوص دربحث خوشه جواهرات تلاش جمعی زیادی برای این کار انجام شده است به اعتقادمن بعضی اوقات یک همدلی ، همفکری و هماهنگی ۱۰ روزه بین بخش خصوصی و دولت باعث شد، مشهد در مقابل بمبئی از هند و بانکوک از تایلند از طرف یونسکو مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شود. اگرچه داشتن این عنوان مهم نیست بلکه استفاده از امکانات آن مهم است که ما هنوز از این عنوان شهر جهانی که می‌توانسته دراختیار هنرمندان مان قرار دهد، متاسفانه استفاده نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: جای تاسف دارد وقتی وارد شهر مشهد می‌شویم اصلاً متوجه نخواهیم شد که این شهر ، شهرجهانی گوهرسنگ‌ها است .در حالی که دبیرخانه همه گوهرسنگ‌ها در شهرداری‌ها می‌باشد اما در سطح شهر ما المان‌هایی در این خصوص نداریم .محصولات یک شهر جهانی باید بیانگر و انتقال دهنده فرهنگ آن شهر به دنیا باشداما اصلاً روی این آیتم‌هاکار نشده است ودر واقع شهر جهانی یک عنوان نیست اما در مشهد در حد یک عنوان باقی مانده است.

پیش بین یادآور شد:البته اقداماتی در مشهد شده است. در این راستا هنرستانی دایر شده است و اقداماتی را نیز بخش خصوصی پیگیری کرده است، مانند مرکز نوآوری جواهرات که برای اولین بار در کشور راه اندازی شده است . حتی شاید خیلی‌ها باور نمی کردند که می‌توان در حوزه جواهرات کارهای نوآورانه‌ای انجام داد اما من معتقدم که بخش‌های زیادی از رشته های دانشگاهی در صنعت جواهرات می توانند مشغول بکارشوند . برای مثال فارغ التحصیلان زمین شناسی و معدن پتانسیل زیادی در بخش گوهرسنگ‌ها دارند و یا رشته های مهندسی مکانیک برای ساخت دستگاه‌ها و مهندسان سیالات برای صنعت آبکاری و همچنین رشته شیمی برای تولید سنگ‌های بسته‌ای وآبکاری و همچنین در رشته های گرافیک و طراحی صنعتی برای طراحی جواهرات می توانند حضور موثری داشته باشند .

وی تاکید کرد:در واقع معرفی یک فضای اشتغال زایی نو برای دانشگاهیان در این صنعت وجود دارد اما متاسفانه فردی که فارغ التحصیل می‌شود، نمی‌داند در کجامی‌تواند مشغول به کار شود.

ایجاد اشتغال زایی نوین در این بخش نیاز به تسهیلات مالی ندارد اما به شدت نیازمند تسهیلات قانونی دارد.

وی درادامه با اشاره به همکاری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه گفت: کمک‌های خیلی خوبی به ما شده است . من عامل توسعه خوشه جواهرات بودم و الان کانون ما شبکه فراگیر خوشه است و شرکت شهرک‌های صنعتی امکانات بسیار خوبی را در اختیار ما گذاشته است . بخصوص درجهت حمایت از اعضای خوشه برای بازدید از نمایشگاه‌های خارجی انجام‌شد که این کار در رشد و ایجاد انگیزه در توسعه خوشه تاثیر زیادی داشته است .

از این رو غرفه ای نیزبه جوانان اعطا شد که هر کدام به صورت مستقل درمیزهایی به ارائه کارشان پرداخته اند که بخشی از آموزش‌هایشان را در شرکت شهرک‌ها و گاهی از میراث بهره برده اند اما به اعتقاد من اصلا کافی نیست. همچنین از موارد جدید در غرفه مرکز نوآوری رونمایی از تلفیق نقاشی با صنعت سنگ بود که می تواند موقعیت‌های خوبی را برای بازارهای جدید ایجاد کند.

وی درپایان خاطر نشان ساخت: از اتحادیه طلا و جواهرات و نقره مشهد و همه دست اندرکارانی که به برگزاری این نمایشگاه کمک کردند ، تشکر می کنم. خوشبختانه این نمایشگاه بسیار باشکوه است واز استقبال خوب بازدید کنندگان برخوردار بودیم .خوشبختانه همیشه نمایشگاه‌های طلا و جواهرات مشهد در کشور بی نظیر بوده است .

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن