اسلاید شواقتصادیستون اصلی

تغییر کاربری باغ وکیل‌آباد نیازمند تصویب شورای عالی شهرسازی است

کد خبر : 2696
نویسنده : خبیری

 عکس‌ : ذباح چندی پیش معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد درگفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شهرداری، از اجرای پروژه ای با کاربری های آموزشی ، فرهنگی ،تفریحی و خدماتی در باغ وکیل آباد مشهد خبر داده و گفته بود: طرح توسعه باغ وکیل آباد با درنظر گرفتن کاربری آموزشی ،فرهنگی، خدماتی و تفریحی ضمن افزایش مساحت به بیش از ۱۰۰هکتار به چندین باغ تفکیک خواهد شد. وی افزوده بود: در هر یک از این باغ ها به فراخور کاربری فعالیت ها و امکانات گوناگونی همچون سالن همایش ،رستوران ،کافی شاپ ،مجموعه های ورزشی ،موزه ، فرهنگسرای بانوان، باغ پرندگان، قطار تفریحی و…پیش بینی شده است. وی اضافه کرده بود: لایحه قرارداد سرمایه گذاری احداث باغ پرندگان ،حیوانات هم زیست وباغ موزه در باغ وکیل آباد با سرمایه گذاری به میزان ۳۳میلیارد و ۷۴۰میلیون تومان توسط بخش خصوصی به تصویب شورای شهر رسیده است.
اگر چه به گفته مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان برای باغ وکیل آباد مشهد کاربری بوستان در مقیاس شهری تعریف شده، اما معاون خدمات ومحیط زیست شهری شهرداری مشهد  گفته است، قرار است برای این مجموعه کاربری متفاوتی از جمله آموزشی، فرهنگی وخدماتی به همراه سالن همایش و مجموعه های ورزشی تعریف شود .
بوستان شهری و گردشگری
برای بررسی بیشتر به سراغ “خلیل ا… کاظمی ” معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد می رویم. وی در این باره می گوید: کاربری باغ وکیل آباد بوستان در مقیاس شهری است اما تعریف های گردشگری هم شده و در طرحی که برای باغ وکیل آباد در نظر گرفته شده، اگر کاربری آموزشی نیز تعریف شده در حوزه آموزش های گیاه شناسی است.
وی می افزاید: باغ پرندگان نیز که یکی از بزرگ ترین باغ ها در نوع خود است، در ۱۲هکتار با مصوبه شورای شهر در وکیل آباد اجرا می شود و براساس همان بحث گردشگری است.
وی اضافه می کند: در کنار باغ پرندگان، فضاهایی برای ایجاد سالن ورزشی ، فضاهای فرهنگی و موزه و… در قالب همان تعریف کاربری گردشگری و خدماتی مدنظر است.
 ایجادمراکز پشتیبانی و تجاری در باغ وکیل آباد
“رشید صحابی” مدیر مشارکت های اقتصادی معاونت اقتصادی  شهرداری مشهدنیز با اشاره به این که پروژه طراحی شده برای باغ وکیل آباد گردشگری، تفریحی و فرهنگی است، می گوید: این پروژه که باغ پرندگان نیز جزو آن است، در شرق کشور منحصر به فرد است و در کنار آن  فضاهای آموزشی ،تفریحی و فرهنگی نیز در باغ وکیل آباد با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد. وی اضافه می کند : این پروژه دارای مصوبه شورای شهر است  که در آن کاربری گردشگری ،تفریحی از جمله سفره خانه، سالن همایش، مراکز پشتیبانی، تجاری ،مراکز رفاهی ،ورزشی،زمین گلف، موزه تمبر، موزه اتومبیل های قدیمی و یک مجموعه تفریحی  گردشگری تعریف شده است که در سه ماهه اول سال ۹۵عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
باغ وکیل آباد بوستان شهری وفضای اشغال بوستان شهری یک تا ۵درصد است
در حالی که مدیران شهرداری  مدعی تعریف کاربری گردشگری و تفریحی در پروژه درنظر گرفته شده برای باغ وکیل آباد می شوند و آن را تغییر کاربری نمی دانند، به سراغ “بهاره بزرگمهر” مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی می رویم. وی در این باره می گوید: پارک ها در مقیاس شهری دارای یک تا ۵ درصد حق اشغال مجاز و ساخت وسازبا کاربری های مبتنی بر فضای سبز مانند ساختمان اداری ، بوفه وکاربری هایی نظیر این موارد تا حدیک تا ۵درصد هستند و نه بیشتر.
وی می افزاید: تعریف کاربری باغ وکیل آباد پارک با مقیاس شهری بوده و بدیهی است ساخت و ساز در آن مازاد بر میزان ضابطه که صرفا به منظور تجهیز فضای سبز است، مجاز نخواهد بود.
بزرگمهر اضافه می کند: تغییر کاربری در پارک مقیاس شهری حتی درصورت تصویب در کمیسیون ماده ۵ باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد .
وی بابیان این که شهرداری صرفا در حد محدود سطح اشغال مجاز پارک و درقالب کاربری های مجاز مکمل فضای سبز می تواند نسبت به احداث بنا اقدام نماید، می گوید: فراتر از این مکمل ها باید مابقی سطح اشغال توسط کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد. مدیر شهرسازی و معماری خراسان رضوی می افزاید: بدیهی است احداث بنا فعالیت های غیر مجاز یا افزایش سطح اشغال و تراکم مغایر با ضوابط است و در صورت وسعت حتی می تواند مغایرت اساسی نیز محسوب شود که این کار مستلزم اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن