اسلاید شوشهری

۲۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص یافت

کد خبر : 49298

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۲۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا به دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تزریق به گروه هدف اولویت اول دریافت واکسن آنفلوانزا که شامل ۱۲ گروه پرخطر هستند اختصاص یافته است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر زهرا نهبندانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: با آغاز فصل سرما بیماری های تنفسی و آنفلوانزا نیز شایع می‌شود و احتمال خطر و همه‌گیری آنفلوانزا در افرادی که در مراکز تجمعی و شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند مانند سالمندان، جانبازان، و زندانیان و معتادان متجاهر و افراد آسیب دیده اجتماعی که سیستم ایمنی آنها نیز ضعیف است بیشتر است به طوری که سال های گذشته نیز بیشترین بروز و طغیان آنفلوانزا در کشور در این مراکز بوده است.

وی ادامه داد: از دیگر گروه های پرخطر، کودکان کمتر از ۲ سال هستند چرا که به دلیل کامل نشدن سیستم ایمنی‌شان و نیز عدم تکمیل دوره واکسیناسیون، بدنشان ضعیف است و ایمنی کاملی ندارند.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد سالمند دارای بیش از ۶۰ سال سن نیز به دلیل کهولت و کاهش سیستم ایمنی و ضعف بدنی در معرض خطر ابتلا قرار دارند و بیشتر از بقیه گروه‌ها ممکن است به بیماری آنفلوانزا مبتلا شوند.

نهبندانی افزود: همچنین مادران باردار، بیماران خاص و افراد دارای بیماری زمینه ای، بیمارانی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن هستند و به هر دلیلی داروهای کورتون و ضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند مانند بیماران سرطانی نیز از گروه‌های پرخطر از لحاظ ابتلا به آنفلوانزا هستند.

وی ادامه داد: افرادی که نباید واکسن آنفلوانزا بزنند تنها گروه سنی زیر ۶ ماه هستند که توصیه نمی‌شود و برای کودکان ۶ماه تا ۹ سالی که برای اولین بار واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند اگر جزء بیماران زمینه‌ای باشند حتما باید ۲ نوبت واکسن به فاصله یک ماه با نصف دز دریافت کنند.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مدت نگهداری واکسن آنفلوانزا برای واکسیناسیون گروه هدف حدود یک‌ هفته است که در تمامی مراکز بهداشتی‌ و درمانی توزیع شده‌ است و کمبود واکسن نداریم لذا به تمامی افراد مشمول برای دریافت واکسن آنفلوانزا توصیه می شود برای دریافت واکسن خود در سریعترین زمان ممکن اقدام کنند.

نهبندانی افزود: هزار واکسن نیز به پرسنل درمان مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیرپوشش این دانشگاه که یکی از گروه‌های هدف ما هستند اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشت تعیین شده شبکه‌های تابعه دانشگاه به صورت رایگان تزریق می‌شود و برای آن مراکز تجمیعی همانند کرونا وجود ندارد و همچنین واکسن آنفلوانزای فرانسوی که از داروخانه‌ها قابل تهیه است در مراکز خصوصی با دریافت هزینه تزریق می‌شود.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن