اقتصادی

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بیست و سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته اعلام کرد: 

هر محصول ویا تولیدی، صادرات محور نباشد آسیب پذیری جدی خواهد داشت

کد خبر : 55758

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : قیمت دستوری بحث روز شده است امابدون کارشناسی نمی توان این کار انجام داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری بیست و سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته در مشهد ،عزت الله اکبری تالار پشتی در حاشیه بازدید این نمایشگاه ضمن اعلام‌این مطلب افزود: قیمت گذاری دستوری بحث روز شده است اما سرچشمه آن کجاست؟ دولت می‌خواهد تنظیم بازار کند اما باور ما این است که تنظیم بازار خوب است اما باید تنظیم تولید ، مصرف نیز داشته باشیم. برای مثال یک کالا قیمت تمام شده دارد و همچنین دارای سود معقولی هم باید باشد و دولت نمی تواند از تولید کننده بخواهد با نرخ کمتری از قیمت تمام شده کالایش را قیمت گذاری نماید . تاکنون هم‌ این اتفاق رخ نداده است.

اکبری تالار پشتی تاکید کرد: هرجا دولت می‌خواهد برای حمایت از مصرف کننده قیمتی را تعیین کند باید اگر ما به التفاوتی وجود دارد بپردازدو آن را جبران کند و دولت سازوکاری را انجام بدهد اما به اعتقاد من باید دولت از بخش خصوصی و کارشناسان مشاوره بگیرد و نرخگذاری معقولی را اعلام بکند البته لازم به یادآوریست مجلس کار اجرایی نداردو جلسات هماهنگی برگزار می کند وهمچنین توصیه های لازم را انجام می دهد .

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص بحث بدهی خودرو سازان به قطعه سازان خودرو نیز گفت: از آنجایی که خودروساز خودرو را به صورت پیش فروش یا نقدی به فروش می‌رساند این سوال مطرح است چرا به قطعه سازن خودرو بدهکار است ؟ به اعتقادمن اگرخودروساز هزینه سربار دارد این هزینه را نباید به قطعه ساز تحمیل نمایند و همیشه با این موضوع مواجه ایم که قطعه ساز دچار آسیب هایی برای این بدهی ها شده است و نمی‌توانند ادامه کاررا داشته باشد .

وی با اشاره به آن که مشهد یکی از قطب‌های قطعه سازی کشور است، اظهار داشت: مشهد نه تنها در بحث قطعه سازی بلکه در سایر صنایع دیگر ،صنعتگران خوب، خوشفکر و قوی دارد .آنچه که مشهود است آن ها به دلیل عدم یک سیاست مشخص آسیب می‌بینند و ضرر می‌کنند برای این مورد دولت باید تفکری بیاندیشد وبرنامه‌ریزی کند.این مشکل نباید رخ دهد و اگر پیش آمد باید دولت حامی و پشت و پناه آن ها باشد. درحال حاضر دولت به ویژه وزارت صمت نباید مانند سی سال پیش بیندیشید .وقتی ما عضو بریکس ،شانگهای ،اوراسیا و… هستیم باید به صادرات بیندیشیم.

اکبری تالار پشتی تاکید کرد: به اعتقاد من ما در استان‌های مختلف صنعتگران زیادی داریم که موفق هستند و باید همه آن ها تجمیع شوندو قطعات و محصولات خویش را صادر نمایند و اگر بخواهیم در سطح نیاز داخل در جا بزنیم آسیب‌های جدی در انتظار ما خواهد بود. زیرا هر محصول و تولیدی ،صادرات محور نباشد آسیب پذیری جدی خواهد داشت.

وی ضمن ارزیابی خوب و قابل قبول این نمایشگاه افزود: اگر بخواهیم در حوزه صنعت رشد کنیم باید بروز باشیم. قوی عمل کنیم واز طرفی باید حمایت و سرمایه‌گذاری درستی نیز دراین حوزه بشود. زیرا هر محصولی را مانند خودرو ، هواپیما، هلیکوپترو … بخواهیم تولید کنیم یک سرمایه‌گذاری خوب و آینده داری خواهد بود .در حال حاضر نسل خودروها در حال عوض شدن است و به سمت برقی و هیبریدی شدن می رود . خودروسازان و قطع سازان ما نیز باید با هماهنگی به این سمت حرکت کنند تا آسیب نبینند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن