استانی

۲۰۰۰ نفر برای اردوی جهادی نوروز امسال ثبت نام کردند/ نوروز گروه‌های جهادی مشهد مقدس در روستای کوهسرخ گذشت

کد خبر : 45358

شور وهیجان دانشجویان برای حضور در اردوی جهادی چنان زیاد است که مسئول قرارگاه عهد خدمت شهید جاودانی در این باره می‌گوید: از ۲ هزار ثبت‌نام کننده مجبور شدیم ۱۴۰۰ نفر را به این اردو دعوت کنیم.

تسنیم نوشت، ایام نوروز بیشتر مردم به فکر سفر به مناطق مذهبی یا شمالی برای تفریح هستند اما اینجا افرادی هم هستند که ترجیح دادند به جای تفریح یا حتی زیارت ایام عید خود را در به خدمت رسانی به مردم محروم سپری کنند با اینکه تنها یک روز به پایان اردو جهادی مانده اما شور و هیجان عجیبی در بین دانشجویان وجود دارد و هیچ اثری از خستگی دیده نمی‌شود.

اینجا کوهسرخ است، وقتی از جاده نیشابور به سمت کاشمر حرکت کنید بعد از گذر پیچ خم جاده زیبا و درختان بادام که مثل ابرهای پنبه ای خود را روی زمین می‌کشند به کوهسرخ می‌رسید.

شهری که براساس سرشماری سال ۹۵ دارای ۲۵٬۰۱۴ نفر جمعیت بوده است که بیشتر آنها در روستاهای این شهرستان زندگی می‌کنند.

مردم محروم این منطقه و شرایط روستاهای کوهسرخ سبب شده تا گروه جهادی قرار گاه عهد خدمت شهید جاودانی این منطقه را برای اردو جهادی نوروز انتخاب کنند.

محمود حق دوست، معاون جهادی بسیج دانشجویی خراسان رضوی و مسئول قرارگاه عهد خدمت شهید جاودانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت:

امسال طبق برنامه ریزی انجام شده هزار و ۲۰۰ دانشجو را در عرصه‌های مختلف به منطقه محروم کوهسرخ اعزام شدند و در ۲۸ روستای این منطقه در عرصه‌های بهداشت و درمان عمران و فرهنگی اجتماعی فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: در عرصه بهداشت درمان؛ بحث دندان پزشکی، خدمات کشیدن، عصب‌کشی و درمان بیماری‌های دهان دندان به مردم ارائه شد.

مسئول قرارگاه عهد خدمت شهید جاودانی، بینایی سنجی را یکی دیگر از خدمات این گروه جهادی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه منطقه کوهسرخ منطقه محرومی است عده‌ای از خیرین، خرید عینک برای افرادی که نیازمند به عینک هستند را متقبل شدند.

حق دوست بیان کرد: فیزیوتراپی، زنان ومامایی آموزش‌های بهداشت و درمان از جمله خدماتی بود که تیم پزشکی به مردم این منطقه ارائه دادند.

وی یکی دیگر از اقداماتی که در این منطقه انجام شده حضور تیم سیار پزشکی دانست وگفت: یک تیم چهار نفره سیار به روستای این منطقه اعزام شدند خدمات درمانی غربالگری مثل فشار خون، قند خون و واکسن کرونا و مباحث آموزشی در روستاهای این منطقه ارائه دادند و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰نفر از افرادی که واکسن نزده اند را واکسینه کردند.

مسئول قرارگاه عهد خدمت شهید جاودانی در رابطه با مباحث عمرانی که در روستاهای کوهسرخ انجام شده است نیز اظهارکرد: در این بخش ساخت ۱۰۰ چشمه قنات و سرویس بهداشتی، حمام و تکمیل یک سوله ورزشی صورت گرفت به علاوه ترمیم ورنگ آمیزی ۶مدرسه، تعمیر یک قناعت و ۶ خانه نیز در روستای خضربیک که نیاز به تعمیر داشتند انجام شد.

حق دوست ادامه داد:در عرصه آموزشی بیشتر خواهران در این حوزه فعال هستند در این عرصه آموزش صنایع دستی، مشاوره خانواده، ازدواج و تربیت فرزند انجام می‌شود.

مسئول قرارگاه عهد خدمت شهید جاودانی خاطرنشان کرد: امسال ۴ فروردین ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین در منطقه کوهسرخ حضور یافتیم و به مردم این منطقه خدمت رسانی کردیم البته تیم‌های پیش قروال از قبل عید در این منطقه حضور یافتند و مقدمات را برای حضور گروه جهادی فراهم کردند.

وی درباره برگزاری اردوی جهادی در روستاهای منتخب گفت:باید روستاها ظرفیت پذیرش تعداد جهادگران ما را داشته باشند تا بتوانیم در آن روزستا اردورا برگزار کنیم در بررسی انجام شده منطقه کوهسرخ روستای پر جمعیتی داشت و محرومیت زیادی که فراموش شده بود به علاوه اینکه و مناطق دیگر محروم در دست گروه‌های جهادی دیگر بود بنابراین تصمیم براین شد که کوهسرخ به عنوان محل اردوی جهادی امسال باشد.

حق دوست با بیام این مطلب که از همه استان دانشجو داریم اما اکثر دانشجویان این اردو مشهدی هستند خاطرنشان کرد:از نگاه اردوجهادی نسل چهارم، اردو جهادی سه محور دارد؛ تامل محور باشد، یعنی مردم منطقه درگیرکار شوند اگر مردم نباشد پروژها ابتر می‌ماند.

دوم باید مسئله محور باشد، باید نظام مسائل یک منطقه دیده شود وقتی نظام مسائل کنار هم دیده شود پیش رفت در منطقه حاصل می‌شود.

وی اضافه کرد: سوم اردوی جهادی باید پیام محور باشد ،مسائل اجتماعی که در منطقه اجرا می‌شود پیامد محور باشد وقتی اردو قبل پیش بینی شود بوم منطقه دچار تغییر نشود.

مسئول قرارگاه عهد خدمت شهید جاودانی بیان کرد: امسال نوروز رکورد در ثبت نام برای اردو جهادی نوروز با ثبت نام نزدیک دو هزار دانشجو زدیم با توجه به ظرفیت محدودی که داشتیم مجبور شدیم از میان این تعداد تنها هزار و ۴۰۰ نفر به این اردو دعوت کنیم. این شوق ذوق دانشجویان برای حضور در اردوهای جهادی امیدی است هنوز در دل جوانان وجود دارد.

حق دوست با بیان اینکه حضور دانشجویان در اردوی جهادی صرفا محرومیت زدایی نیست گفت: هدف اصلی خودسازی تربیت نیرو انسانی است که دارند حضور پیدا می‌کنند شاید کسی که وارد این اردوی جهادی می‌شود تا آخر عمرش نتواند این فضا را درک کنند اما آینده مدیران انقلابی از همین نسل است که به اردوهای جهادی می‌آیند، وقتی این مدیران از قبل با محیط‌های محروم آشنا شوند بهتر می‌توانند برای مشکلات جامعه تصمیم‌گیری کنند و کشور بهتر اداره شود.

در ادامه این سفر به روستای اروند رفتیم جایی که گروه پزشکی در آن منطقه حضور داشتند.
جواد دادگر، دانشجوی دندانپزشکی مشهد و مسئول گروه جهادی صراط الحمید نیز در رابطه با حضورشان در اردوی جهادی کوهسرخ اظهارداشت: تیم درمانی از ۲۸ اسفند به منطقه اعزام شده بحث معاینه و شناسایی مردم کوهسرخ را انجام دادیم ۱۸۰ دانشجو و فارغ التحصیل علوم پزشکی مشهد در این منطقه حضور پیدا کردند.

وی با بیان این مطلب که گروه صراط الحمید ۶ سال است که تاسیس شده این گروه درمانی بزرگترین گروه درمانی شمال شرق کشور است خاطرنشان کرد: روزانه ۳۰ نفر در بخش دندانپزشکی مورد را معاینه قرار می‌گرفتند که در بحث دندانپزشکی ۴ یونیت پرتال و ۴سامانه سیار توانستند در مدت حضورشان یعنی از ۲۸ اسفند تاکنون به دو هزار بیمار خدمات پزشکی ارائه کنند.

مسئول گروه جهادی صراط الحمید بیان کرد: در بحث معاینه چشم روزانه ۱۰۰ نفر مورد معاینه قرار می‌گرفتند که مجموع ۶۰۰ نفر برگ معانیه جمع آوری شده است که براساس نیاز مردم منطقه و کمک خیرین برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر عینک به صورت رایگان تهیه می شود و در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

دادگر عنوان کرد: یک تیم سیار پزشکی در این مدت فعال بود که ۸ روستا برای غربالگری فشارخون ، قند خون و معاینات دندانپزشکی را انجام می‌دادند.

در ادامه به سراغ احمدزاده، دانشجوی بینایی سنجی و مسئول کارگروه بینایی سنجی که از از ۴ فروردین ماه به منطقه کوهسرخ آمده است رفتیم،وی در رابطه با کار درمانی تیم پزشکی می‌گوید: در حیطه فیزیوتراپی بحث مامایی و مشاور خانواده و ارائه آموزش بهداشتی درمانی و بازی برای کودکانی که همراه بیمار به محل استقرار تیم پزشکی می‌آمدند از جمله کارهای بود که در این مدت تیم پزشکی خواهران انجام داده اند.

امسال کار جدیدی در اردو جهادی انجام شده که در این رابطه علی گشتی، دانشجوی رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور مشهد و مسئول حوزه بسیج پیام مشهدمی‌گوید: یکی از اقداماتی که ما در این اردو انجام دادیم بحث ریشه یابی مشکلات و ایجاد شبکه مسائل است.

وی افزود: امسال تصمیم گرفتیم به صورت تخصصی‌تر به مشکلات و حل مسائل مناطق محروم بپردازیم بر همین اساس پژوهش‌هایی که انجام دادیم و شبکه ای از مسائل با استفاده از نظرات معتمدین و دهیاران روستاهای منطقه کوهسرخ احصا کردیم‌ و براین اساس مشکلات به مسئولین ارجا و برای راه حل آن از مسئولین مطالبه گری خواهیم کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن