اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

آمادگی کامل مشهد الرضا برای استقبال از زائران دهه پایانی ماه صفر

کد خبر : 54419

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد مقدس از آمادگی کامل مشهد الرضا برای استقبال از زائران دهه پایانی ماه صفر خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از  روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی حسین امیرکلالی با اعلام این خبر افزود: با نزدیک شدن به روزهای آخر ماه صفر و بلافاصله پس از اربعین، مشهد مقدس همانند سالیان گذشته، شاهد حضور خیل عظیم مشتاقان و عاشقان بارگاه رضوی شامل هیئت‌های مذهبی، زائران پیاده و کاروان‌های مختلف از اقصی نقاط داخل و خارج کشور خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد ادامه داد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس پس از نوروز به‌صورت مستمر فعال بوده و در طی این مدت ۱۸ جلسه با بیش از ۳۰۰ مصوبه در خصوص میزبانی مناسب از زائران و مسافران ورودی داشته است.

کلالی تصریح کرد: با اصلاح ساختار ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد توسط معاون استاندار و فرماندار مشهد مقدس، چهار کارگروه تخصصی به ریاست معاونان فرماندار شامل: کارگروه فرهنگی، امنیتی، زیرساخت‌ها و نظارت و بازرسی و تنظیم بازار و همچنین ۱۲ کمیته تخصصی با عضویت دستگاه‌های مرتبط با خدمات سفر ایجاد شد که در این راستا و بر اساس هدف گذاری برای زیارت با کیفیت و آسان شکل گرفته است.
دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس افزود: به‌صورت ویژه و به منظور استقبال از زائران ایام پایانی ماه صفر از ماه‌ها قبل با بسیج همه امکانات دستگاهی و مردمی تلاش شد تا به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

کلالی گفت: در این راستا ظرفیت‌سازی برای تامین اقامت به تعداد ۷۰۰ هزار نفر شب در سه بخش اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری و ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه اسکان با امکان رصد لحظه‌ای ظرفیت‌های اسکان با قابلیت ارسال پیامک و محل اسکان (لوکیشن) پیش‌بینی شده از طریق تماس با تلفن پنج رقمی ۳۷۰۴۵ از مهم‌ترین اقدامات رفاهی برنامه‌ریزی شده است.
دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس تاکید کرد: در بخش تامین و توزیع کالاهای ضروری مورد نیاز زائران، تامین ۲۰ قلم کالای ضروریدر دستور کار قرار گرفته و با ۷۰۰ واحد صنفی منتخب برای توزیع این کالاها با نرخ مصوب تفاهم‌نامه منعقد شده است.

کلالی افزود: هم‌چنین با ایجاد ۱۲ بازار اختصاصی توسط شهرداری در پیرامون حرم مطهر رضوی تلاش شده تا کالاها به‌صورت مستقیم و با نرخ مصوب در دسترس زائران قرار گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: در حوزه اقدامات مرتبط با خدمات شهری نیز شهرداری مشهد مقدس با ایجاد ۸ پایگاه استقبال زائر در سه بخش خدمات تخصصی، عمومی و فرهنگی و خدمات مختلفی چون سرویس بهداشتی، واکس، ماساژ پا، شارژ و تعمیر موبایل، دوش حمام، برنامه‌های آئینی و فرهنگی و مذهبی به استقبال زائران خواهد رفت.

کلالی ادامه داد: هم‌چنین در این بخش برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی در مسیرهای ورودی به حرم مطهر، آمادگی ۶۲۰۰ پاکبان برای نظافت شهر به‌صورت شبانه‌روزی، فعال‌سازی آبسردکن‌ها، تامین وضوخانه پیرامون حرم مطهر، دوش حمام، فعالیت ۴۲۳۴ چشمه سرویس بهداشتی، ۲۳ پارکینگ به ظرفیت ۳۹۳۰ عدد خودرو در هسته مرکزی شهر، تامین و تجهیز ۵۰ مرکز برای اسکان بیش از۶۶ هزار نفر شب زائر از اهم اقدامات پیش‌ بینی شده است.
امیر کلالی اظهار کرد: در راستای تامین آرد مورد نیاز هیئت‌های مذهبی و زائران پیاده و تهیه نان هتل‌ها و مراکز اقامتی و اسکان با تخصیص ۸ هزارتن سهمیه آرد فوق العاده و تعیین نانوایی‌های منتخب ساماندهی خوبی صورت پذیرفته تا از تجمع و ایجاد صف در نانوایی‌ها جلوگیری شود.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس افزود: در حوزه بازرسی و نظارت نیز با ایجاد ۴ پایگاه ثابت پیرامون حرم مطهر و استفاده از ۵۰۰ بازرس از ۱۴ دستگاه نظارتی و همچنین بازرسان افتخاری اتاق اصناف در لحظه و پیرامون حرم مطهر نحوه ارائه خدمات و فروش کالا با نرخ‌های مصوب بررسی و به شکایات احتمالی رسیدگی خواهد شد. هم‌چنین برای تامین بهداشت و سلامت زائران عزیز نیز ۷۳ ایستگاه سلامت راه اندازی و ارائه خدمت خواهند داشت و تعداد ۳۵ داروخانه به‌صورت شبانه روزی پیرامون حرم مطهر فعالیت خواهند داشت.

او گفت: ایجاد ۱۴ پایگاه سیار امداد و نجات و اختصاص ۳۵ تیم خودرویی و استفاده از ۳۵۰۰ نیرو از جوانان داوطلب از سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزی در پنج روز آخر ماه صفر خدمات ویلچر برای زائران کم‌توان و ناتوان از مهم‌ترین اقدامات کمیته امداد و نجات خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد تصریح کرد: به منظور رفاه حال زائران در ورود و خروج از مشهد الرضا(ع) نیز تامین و افزایش ناوگان هوایی، ریلی و زمینی از ماه‌ها قبل در دستور کار کمیته حمل ونقل بوده و با ایجاد سامانه آنلاین فروش بلیط safar724.com کار فروش بلیط اتوبوس به صورت برخط و مکانیزه انجام خواهد شد تا از سردرگمی و ایجاد صف در پایانه های خروجی جلوگیری شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن