استانیاسلاید شو

بررسی دلایل کم آبی و قطع مکرر آب در طرقبه شاندیز

۳۰ هزار باغ ویلا آب طرقبه شاندیز را می بلعد!

کد خبر : 53880

فرماندار طرقبه شاندیز درباره علت قطع مکرر آب مشترکان در این شهرستان گفت: ساخت و ساز ۳۰ هزار واحد غیرمجاز و آبگیری استخر باغ‌ویلاها، علت وقوع بلای کم‌آبی در این شهرستان است.

روزنامه خراسان نوشت: کم‌آبی یا بی‌آبی معضلی است که در این چند سال اخیر با فراگیرشدن خشکسالی بر بسیاری از نقاط کشور ما مستولی شده و امسال نیز بسیاری از استان‌های کشور به ویژه استان خراسان رضوی را متاثر کرده است. اما خشکسالی و قطعی آب مکرر زمانی نمود دو چندان پیدا می‌کند که باخبر می‌شوی یکی از شهرستان‌های ییلاقی و در واقع آبخوان دشت و شهر مشهد نیز با این پدیده شوم دست به گریبان شده است؛ متاسفانه چندماهی می‌شود که با فرا رسیدن فصل گرما ساکنان شهرستان طرقبه شاندیز به ویژه شهر شاندیز با قطعی آب چندساعته و گاه چند روزه مواجه شده‌اند؛ به طوری که همین موضوع به یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم این شهرستان از مسئولان تبدیل شده است. از همین رو بعد از تماس‌ها و پیام‌های مکرر ساکنان این شهرستان در این باره در گام نخست علت این معضل و راهکار رفع آن را از فرماندار این شهرستان جویا شدیم.

حفر چاه هایی با عمق بیش از ۳۰۰ متر در شهرستانی که آبخوان است
حمیدرضا رحیمیان در این باره به خبرنگار ما گفت: یکی از عواملی که به افت جریان آب و به دنبال آن قطع آب در شبکه منجر می‌شود، حضور پرتعداد مسافران و گردشگران به‌ویژه در ایام تعطیل در این شهرستان است؛ به طوری که بر اساس آمار هر روز بیش از ۲۰۰ هزار خودرو وارد این شهرستان می‌شود. البته ما مشکل بی‌آبی در این‌منطقه را نمی‌خواهیم به پای گردشگران بگذاریم اما به هر حال بدون تاثیر نیست. فرماندار طرقبه شاندیز با اشاره به کوهستانی بودن این شهرستان بیان کرد: با توجه به کوهستانی بودن طبیعت این منطقه و جاری بودن چند رودخانه در این شهرستان، طبیعتا ما باید از آب‌های سطحی برای مصارف خانگی استفاده کنیم؛ اما این‌که ما برای رفع مایحتاج خود مدام بخواهیم چاه حفر کنیم، اصلا صحیح نیست، با این حال به علت خشکسالی های پی در پی و کاهش ۷۰ درصدی نزولات آسمانی چاره دیگری نداریم؛ از همین رو برای برطرف کردن کمبود آب اقدام به حفر چاه‌هایی با عمق بیش از ۳۰۰ متر کردیم که این موضوع برای این شهرستان یک فاجعه محسوب می‌شود. وی ادامه داد: هدف ما از حفر چاه‌هایی که در عمق ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر به آب می‌رسد، رفع نیاز همین ۷۰ تا ۸۰ هزار جمعیت ساکن در طرقبه شاندیز است اما مشکل زمانی پیش می‌آید که جمعیت سرریز ۵۰۰ هزار نفری به عنوان گردشگر وارد این شهرستان می شود و طبیعتا این جمعیت نیز به آب نیاز دارد. رحیمیان در ادامه بیان کرد: عامل دیگری که به موضوع کم‌آبی در این شهرستان دامن می‌زند، مشکلات شرکت آبفا در حفر چاه‌هاست؛ به طوری که هم‌اکنون یک چاه آب در منطقه ویرانی برای رفع احتیاجات مردم شاندیز حفر شده اما به علت مالکیت بخش خصوصی و ممانعت در بهره‌برداری فعلا این چاه آب وارد مدار نشده است؛ البته امیدواریم با پیگیری‌های حقوقی هرچه زودتر دو چاه حاضر در منطقه ویرانی و چاه خاصه وارد مدار شود تا به رفع مشکل کمبود آب در شاندیز کمک کند.

رفع مشکل کم آبی شاندیز با حفر ۳ حلقه چاه دیگر
فرماندار طرقبه شاندیز در ادامه سخنانش از اخذ مجوز بهره‌برداری از سه حلقه چاه دیگر در منطقه شاندیز تا شش‌ماه آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد، با بهره‌برداری از این سه حلقه چاه آب، مشکل کم‌آبی بخش شاندیز مرتفع شود. رحیمیان با اشاره به افزایش جمعیت در این شهرستان بیان کرد: ساخت مسکن ملی و همچنین ساخت و سازهای بی‌رویه در این شهرستان بدون شک باعث افزایش جمعیت در آینده خواهد شد و به معضل کمبود آب دامن خواهد زد. وی با بیان این‌که اختصاص اعتبار در حوزه آب بسیار اندک است، افزود: امسال بیشترین اعتبار را ما برای دو اداره راهداری و آبفا اختصاص داده‌ایم چون بیشترین دغدغه ما در این شهرستان درباره معضلاتی است که به این دو اداره مربوط می‌شود؛ از همین رو امیدواریم از ظرفیت اعتبارات دولتی در بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری به خوبی استفاده کنیم. فرماندار طرقبه شاندیز اظهار کرد: یک نکته دیگر که متاسفانه در هفته‌ها و روزهای اخیر بسیار نمود پیدا کرده، قطعی برق به‌ویژه در نواحی روستایی و شهری است. با توجه به این‌که چاه آب با سیستم برق کار می‌کند، به محض این‌که جریان برق از طرف استان یا وزارت نیرو قطع شود ما قطعا در سیستم شبکه آب‌رسانی نیز دچار اختلال و قطعی آب خواهیم شد، زیرا باقطع شدن جریان برق موتور چاه‌های آب نیز از کار خواهد افتاد و مخازن آب نیز به مرور با افت مواجه خواهد شد.

فرماندار طرقبه شاندیز با بیان این‌که سرقت کابل‌های برق نیز عاملی دیگر مزید بر سایر مشکلات در این زمینه است، ابراز کرد: متاسفانه چند سالی است که به دلیل سرقت ترانس و کابل‌های برق و مخابرات در این شهرستان هرچند وقت یک‌بار شاهد وقوع اختلال در حوزه خدمات‌رسانی برای مشترکان برق و مخابرات هستیم و در پی قطع جریان برق معمولا قطع آب یا افت فشار در شبکه را نیز خواهیم داشت. رحیمیان با اشاره به ساخت حدود ۳۰هزار واحد غیرمجاز در طرقبه شاندیز بیان کرد: متاسفانه شبکه فرسوده آب‌رسانی و ساخت و سازهای غیرمجاز نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در زمینه اختلال شبکه آب‌رسانی به مردم در این شهرستان محسوب می شود اما عامل پررنگ‌تر و حائز اهمیت، وجود باغ‌ویلاهایی است که عمدتا هم غیرمجاز ساخته شده‌اند و استخرهای آبی است که غیرقانونی آبگیری می‌شود و این موضوع برای ما تبدیل به بلایی در زمینه تامین آب ساکنان این شهرستان به‌خصوص در شاندیز شده است. فرماندار طرقبه شاندیز بیان کرد: ما تمام سعی و تلاش خودمان را به کار گرفته‌ایم تا با سهمیه‌بندی عادلانه بتوانیم به تمام مشترکان، آب برسانیم و اگر مشاهده می‌شود برخی واحدهای پذیرایی با قطع آب مواجه نیستند، به این دلیل است که این واحدها یا از طریق خریداری آب با تانکر یا از طریق حفر غیرمجاز چاه در واحد خود این مسئله را رفع کرده‌اند که البته با واحدهایی که به طور غیرمجاز اقدام به حفر چاه کرده باشند، برخورد قانونی خواهد شد. رحیمیان بیان کرد: برخورد با واحدهایی که دارای انشعابات غیرمجاز هستند و باغ ویلاهایی که به شکل غیرقانونی برداشت آب دارند، در سرلوحه اقدامات گشت‌های نیروهای جهاد کشاورزی شهرستان است.

فعالیت ۳ اکیپ کشف و شناسایی انشعابات غیرمجاز آب
در ادامه این پیگیری‌ها سراغ مدیر شبکه آبفای این شهرستان رفتیم؛ اما طی تماسی که روابط عمومی این اداره با خبرنگار ما داشت، گویا وی از سمت سازمان آب استان برای انجام مصاحبه منع شده است و مسئول روابط عمومی این اداره در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر علت قطعی مکرر آب در دو شهر طرقبه و شاندیز بیان کرد: قطع آب در شهر طرقبه در چند روز گذشته به علت وقوع اتفاق در خط انتقال اصلی آب به این شهر بود که با انجام عملیات سخت ۲۰ ساعته بالاخره همکاران ما در واحد اتفاقات آب موفق به رفع مشکل شدند و خوشبختانه جریان آب به شبکه جاری شد و طی مدت قطعی آب از طریق دو دستگاه تانکر به ساکنان آب‌رسانی شد.

وی ادامه داد: علت اصلی قطع آب در شاندیز نیز بهره‌برداری از چاه آب روستای ابرده برای رفع نیاز ساکنان این روستا و همچنین دزدیده شدن کابل‌های برق تاسیسات آب این شهر بوده است. شکفته درباره علت قطع نشدن آب در برخی از واحدهای پذیرایی هنگامی که جریان آب قطع است، گفت: برخی از رستوران‌ها طبق مجوزی که از قبل گرفته‌اند، می توانند تا ۱۵ مترمکعب برداشت آب داشته باشند و تا این اندازه قانونی است و اگر از این مقدار تجاوز کند، با جریمه تصاعدی مواجه خواهند شد. وی درباره باغ ویلاهایی که به طور غیرمجاز اقدام به برداشت آب می‌کنند، گفت: در سال گذشته بالغ بر ۸۵۰ انشعاب غیرمجاز قطع و همچنین جریمه شد؛ امسال نیز در تمام روستاهای شهرستان سه اکیپ کشف و شناسایی انشعابات غیرمجاز داریم که به طور مستمر از طریق تماس‌های تلفنی مردمی به سامانه ۱۲۲ مبنی بر گزارش برداشت غیرمجاز آب، اقدام به برخورد قانونی با این واحدهای متخلف می کنند. بعد از ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مجدد فعالیت این اکیپ در روستاها به‌ویژه روستاهایی که در آن تعداد بیشتری باغ ویلا وجود دارد، افزایش می‌یابد و گشت‌های بازرسی بیشتری انجام خواهد شد. شکفته درباره جرایمی که برای این واحدهای متخلف درنظر گرفته شده است، گفت: این واحدهای متخلف برای بار اول با جریمه مالی و قطع انشعاب مواجه خواهند شد و اگر در مدت مقرر برای دریافت مجوزهای قانونی و انشعاب مجاز اقدام نکنند، در زمینه جمع آوری کامل انشعاب اقدام خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن