پایتخت فرهنگ اسلامی

آیت ا… علم الهدی: بودجه ۹۹ تصویب شدنی نیست، نه کلیات آن و نه جزئیات آن!

کد خبر : 26926

امام‌ جمعه مشهد از تصویب کلیات بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق مجلس انتقاد کرد و گفت: این بودجه، تصویب شدنی نیست، نه کلیات آن و نه جزئیات آن.

به گزارش صبح مشهد، آیت ا… علم الهدی روز گذشته در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه مشهد با اشاره به‌پیش رو بودن هفته بصیرت گفت: علت این که این هفته که مقارن با نهم دی‌ است به‌عنوان هفته بصیرت و روز نهم دی روز بصیرت نام‌گذاری شد به دلیل تحقق سه‌نقطه بصیرتی «دشمن شناسی»، «وقت شناسی» و «عقلانیت برخاسته از حساسیت» بود.
این چه جور بررسی بودجه است؟
آیت ا… علم الهدی سپس با اشاره به تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق اظهار کرد: این روزها روزهای بررسی بودجه سال ۹۹ است. در سه روز کمیسیون تلفیق مجلس بودجه را بررسی و کلیات بودجه ۹۹ را تصویب کرد. دولت یک بودجه‌ای را به مجلس ارائه داد و مجلس هم باید بررسی کند، این چه جور بررسی است؟ چه چیزی شما در این بودجه دیدید که کلیات آن را تصویب کردید؟ کلیات یک بودجه منابع درآمدی یک بودجه است، موارد مصرفی بودجه است؛ یعنی به‌صورت کلی نگاه می‌کنند موارد بودجه ظاهرش بدون اشکال است، موارد منابع درآمدی بودجه هم حساب‌شده است پس کلیات بودجه را تصویب کنند. آخر این بودجه‌ای که واقعاً به مجلس ارائه ‌شده و شما کلیات آن را تصویب کردید بودجه یک کشور در حال جنگ اقتصادی است؟ بودجه‌ای که یکی از موارد مصرفی‌اش شرکت‌های دولتی است در سال جاری ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شد و این بودجه در سال ۹۹ به قریب به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در حالی‌که دو هفته پیش رئیس دیوان محاسبات در مجلس حاضر شد و رسماً اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دولتی زیان ده است. شما مال مردم را تصویب کردید که کجا مصرف شود؟ شما برای چه چیزی کلیات بودجه را تصویب کردید؟ برای این‌چنین مصرفی؟ مال مردم گرفتار در چنگ دشمن، در جنگ با دشمن را این گونه تصویب کردید؟
وی ادامه داد: شما منابع درآمدی بودجه را چه دیدید که کلیات آن را تصویب کردید؟ آیا این منبع درآمدی که بگویند ما روزی یک‌میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم و بودجه را بر این اساس تنظیم کرده‌اند، واقعاً بودجه متکی بر صدور یک‌میلیون بشکه نفت در روز با اقتصاد مقاومتی تناسب دارد؟ اقتصاد مقاومتی یعنی راه‌اندازی فعالیت‌های تولیدی داخلی و درآمد داخلی و بودجه را متکی بر درآمدها ی داخلی و جهادهای اقتصادی داخلی قرار دادن است نه متکی بر صادرات نفت بی‌سروسامان قرار دادن. این چه جور بودجه‌ای است که شما کلیات آن را تصویب کردید.
۸۰ درصد معوقات مالیاتی متعلق به ۱۰۰ آدم یا شرکت است

امام‌جمعه مشهد با بیان این که منابع مالیاتی یکی از منابع درآمدی بودجه است، افزود: تا آذر امسال ۲۲۱ هزار میلیارد تومان تعویق مالیاتی داشته‌ایم یعنی مالیات پرداخت‌نشده است. چه کسانی مالیات نداده‌اند؟ دکان‌های بقالی؟ سوپرمارکت‌ها؟ مردم کارمند؟ این‌ها که مالیات خود را داده‌اند. چه کسی مالیاتش را پرداخت نکرده است؟ این ۲۲۱ هزار میلیارد تومانی که تعویق مالیاتی است ۸۰ درصد آن مربوط به ۱۰۰ نفر است، مربوط به ۱۰۰ آدم یا ۱۰۰ شرکت است. مالیات را در این مملکت باید چه کسی بدهد؟ آن آقای سرمایه‌دار یا آن شرکتی که از امنیت، آبادانی و جاده‌های کشور استفاده می کند و میلیاردها جولان اقتصادی دارد و سود و بهره‌برداری دارد باید بپردازد یا کارمندی که ۲ – ۲٫۵ میلیون تومان حقوق دارد؟ چه کسی بیشتر از این منابع استفاده می‌کند؟ وی افزود: آیا راهکار تأمین درآمد مالیاتی در بودجه مشخص‌شده است که شما کلیات بودجه را تصویب کردید؟ معافیت‌های مالیاتی را شما مجلسی‌ها حل کردید؟ یک عده افراد و جریان‌ها هنوز از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند چرا نباید مالیات بدهند؟ مالیات خرج کشور است آن‌ها مالیات جاده‌ها و امنیت و دفاع را ندهند، سوپرمارکت محله ما باید بدهد؟ که بعد هم دو برابر روی اجناسش بکشد و به یک آدم فقیر گرفتار بفروشد؟ این منبع درآمد مالیاتی است؟ شما چطور بدون بررسی، کلیات بودجه را تصویب کردید؟ آیت ا… علم الهدی تصریح کرد: این بودجه کسری دارد، کسری بودجه از کجا می‌خواهد تأمین شود؟ این مردم چگونه این پول ها را بدهند؟ تا کی اسکناس بدون پشتوانه چاپ شود و ارزش پول ملی پایین بیاید؟ که شما کسری بودجه را تأمین کنید؟ شما این بودجه را تصویب کردید، شما نماینده این مردم هستید، موکل شما مردم هستند، این بودجه از جیب این مردم است، به موکلین خودتان اطلاعات ندادید قصه را برای آن‌ها شفاف نکردید و بااین‌همه مسئله آمدید کلیات بودجه را در کمیسیون تلفیق تصویب کردید.
بنده اول کار داد می‌زنم که هنوز کلیات به صحن نرفته است
وی ادامه داد: بنده این نکات را به یک آقایی گفتم، گفت شما صبر کنید به آخر بررسی بودجه برسد، گفتم صبر کنم تا آخر بررسی بودجه و بعد یک بودجه سنگین خارج از طاقت مردم بر گرده مردم بیچاره تحمیل شود و بعد آن جا من داد بزنم؟ اول کار داد می‌زنم هنوز کلیات بودجه به صحن مجلس نرفته است، شما نمایندگان از خدا بترسید، واقعاً وجدان نسبت به موکلین خود داشته باشید. امام‌جمعه مشهد گفت: این بودجه، بودجه تصویب شدنی نیست، نه کلیات آن و نه جزئیات آن. بنشینید برای مردم فکری بکنید برای نجات مردم از تنگنای معیشت فکری بکنید، بودجه‌ای تنظیم بکنید که یک تحمیل گران و سنگین بر گرده مردم ضعیف و ملت در حال جنگ اقتصادی نباشد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن