اقتصادی

بازار خودرو در سراشیبی قیمت

کد خبر : 54522

پس از تثبیت نرخ ارز در ماه های اخیر و همچنین کاهش تقاضای سفته بازی خودرو با اجرای سامانه یکپارچه، هم اینک انتشار دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده توسط سازمان ملی استاندارد، گامی دیگر در جهت بازگشت تعادل به بازار خودرو و کاهش حباب قیمت ها در آن به شمار می رود.

صبح مشهد- گزارش ها از بازار خودرو نشان می دهد که روند ثبات و حتی کاهش قیمت در این روزهای بازار ادامه دار شده، به طوری که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران، از عبارت «ریزش شدید قیمت ها نسبت به ماه های قبل» برای توصیف این بازار استفاده کرده و از خالی شدن بازار از تقاضای دلالی خبر داده است. به نظر می رسد این شرایط را باید ماحصل حداقل دو عامل ثبات نرخ ارز و همچنین بهبود عرضه خودرو با اجرای سامانه یکپارچه دانست. البته به نظر می رسد این روند با واردات خودروهای کارکرده نیز شیب بیشتری پیدا کند. دستورالعمل اخیر سازمان استاندارد از تسهیل واردات برخی از این خودروها و بی نیازی آن ها از دریافت مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست حکایت دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران: با ریزش شدید قیمت خودرو در ماه های اخیر مواجه شده ایم
به گزارش فارس، سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان این که بازار خودرو این روزها در شرایط رکود قرار دارد، اظهار کرد: در چنین بازاری، فروشندگان سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر خودروهای خود را بفروشند حتی با پایین آوردن قیمت خود. به گفته وی، اگرچه در مجموع در هفته‌های گذشته قیمت انواع خودرو تقریبا ثابت بوده است، با این حال اگر ‌قیمت‌های امروز خودرو را با قیمت‌های چند ماه پیش مقایسه کنیم، می‌توان گفت با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه هستیم.

‌وی یکی از دلایل‌ رکود حاکم بر بازار خودرو را انتظار مردم برای خرید خودروهای وارداتی دانست و گفت: مردم منتظرند خودروهای وارداتی به بازار وارد شود و برای خرید این خودروها اقدام کنند.

آب رفتن اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودروها
موتمنی با بیان این که اختلاف قیمت خودروهای مونتاژی از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است،افزود: در خودروهای تولید ایران‌خودرو و سایپا هم فاصله قیمتی بازار و کارخانه کم شده است، به عنوان مثال، قیمت عرضه کوئیک اتومات در کارخانه ۳۲۷ میلیون تومان بوده که قیمت همین خودرو در بازار به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت کوئیک آر که در کارخانه ۲۵۶ میلیون تومان فاکتور می‌شود در بازار ۳۴۱ میلیون تومان است. مؤتمنی اظهار کرد: در این شرایط تقاضای کاذب و دلالی و تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش خودرو وجود ندارد و دلالان نمی توانند وارد این بازار شود، زیرا می‌دانند که در صورت ورود به این بازار طی چند روز حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به قیمت برخی محصولات ایران خودرو بیان کرد: قیمت دناپلاس توربو اتوماتیک که حدود دو هفته پیش ۸۲۰ میلیون تومان بود، اکنون به ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و همچنین قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای که هفته پیش ۶۲۰ میلیون تومان بود به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت هایما اس ۵ نیز بین ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان در یک هفته اخیر کاهش یافته است.

مؤتمنی در بخش دیگری از سخنان خود،ضمن اشاره به کاهش قیمت خودروهای مونتاژی، از افت ۵۰ میلیون تومانی قیمت آریزو ۵ نسبت به هفته گذشته خبر داد به طوری که قیمت این خودرو در بازار از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. وی اظهار کرد: تیگو ۸ پرومکس نیز در یک هفته اخیر از ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: اختلاف قیمت تیگو ۸ پرومکس از کارخانه تا بازار در حالی اکنون ۱۰۰ میلیون تومان است که این رقم ۴ ماه پیش، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.

به گفته این مقام صنفی، قیمت جک اس ۵ در بازار ۴ ماه پیش حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده، در حالی که با کاهش ۴۰۰ میلیون تومانی در یک ماه پیش، به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید و اکنون قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی افزود: قیمت فیدلیتی نیز که یک ماه پیش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود اکنون به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

۲ عامل ثبات و بهبود بازار در ماه های اخیر
بنا بر این گزارش در کنار تثبیت قیمت ارز از سوی بانک مرکزی به عنوان یکی از دلایل کاهش قیمت خودرو، اجرای سامانه یکپارچه عرضه خودرو، مؤثرترین راهکار برای مدیریت بازار خودرو بوده که از سوی وزارت صمت در دوران فعالیت فاطمی‌امین آغاز شد؛ اجرای این سامانه موجب شد تقاضاهای واقعی خودرو وارد این سامانه شود و نیازی به خرید خودرو در بازار پرنوسان ماه‌های گذشته نداشته باشد.

طبق اعلام مسئولان سامانه یکپارچه، ۹۰ درصد متقاضیان یکی از شرکت‌های مونتاژی در نوبت اول سامانه یکپارچه از خرید خودرو انصراف داده‌اند؛ این انصراف با کاهش قیمت خودرو در بازار پس از موفقیت طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو رخ داد و این نشان می‌دهد تقاضاهای دلالی منفعتی از حضور در سامانه یکپارچه ندارند و این سامانه نقطه‌زنی مناسبی در جذب تقاضای واقعی و غیرکاذب داشته است.

تسهیل واردات خودروهای کارکرده با انتشار دستورالعمل سازمان استاندارد
به نظر می رسد همچنان باید منتظر ادامه فشارهای کاهشی بر قیمت حبابی خودروها در بازار بود. دلیل این موضوع به در پیش بودن واردات خودروهای نو و کارکرده
برمی گردد. به خصوص این که در روزهای اخیر، دستورالعمل سازمان استاندارد برای واردات خودروهای کارکرده نیز منتشر شد که ضمن اعلام فهرست ۲۵ برند وارداتی دست دوم، نشان می دهد خودروها با نمانام های معتبر برای واردات به صورت دست دوم، نیازی به کسب مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست ندارند.
این دستورالعمل ضمن تصریح به برخی شرایط عمومی برای خودروهای کارکرده وارداتی (نظیر دارا نبودن یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دسته بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری») تصریح کرده است که این خودروها باید حداقل یکی از شروط مهمی را که لحاظ شده (به شرح زیر) داشته باشند:
الف) دارای گواهی صحه‌گذاری تایید نوع صادر شده از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.
ب) از نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ «نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» باشد.
طبق این دستورالعمل، نمانام های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن و کره جنوبی به شرح جدول زیر هستند و به این ترتیب همان طور که اشاره شد نیازی به کسب مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست ندارند.

برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس
بنز
بی ام دبلیو
سئات
اشکودا
آئودی
فولکس واگن
اپل
مینی
برندهای معتبر ژاپنی
تویوتا
نیسان
سوزوکی
هوندا
لکسوس
میتسوبیشی
مزدا
برندهای معتبر کره جنوبی
کیا
هیوندای
سانگ یانگ

ج) دارای شماره تایید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تایید کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهی نامه تاییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تاییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن