زندگی

دختر ۱۶ ساله‌ام از صبح ‌تا ‌شب با رفیق‌هایش در کوچه‌ و‌ خیابان است

کد خبر : 43932

مادری هستم که نگران آینده دخترم هستم. او ۱۶ ساله است و لجباز. به حرف‌ های من گوش نمی‌دهد. از صبح تا شب با رفیق‌هایش به گردش و خوش‌گذرانی
می رود. سال پیش، ترک تحصیل هم کرد. لطفا راهنمایی‌ام کنید؟

نویسنده : راهله فارسی| مشاور

صبح مشهد– مادر گرامی، رفتار با نوجوان باید رفتارهای خاصی باشد. نوجوان به دنبال هویت‌یابی است و شما به عنوان والد باید خیلی به او کمک کنید تا خودش را پیدا کند. نوجوانان به خصوص دختران نیاز دارند که فردی به صحبت ‌های‌شان گوش دهد نه این‌ که بدون شنیدن احساسات‌شان، از ابتدا راه‌‌حل ارائه شود. طبیعی است که دختران در سنین نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در سنین بلوغ گاهی دچار خشم، عصبانیت و نوسان احساسات شوند. با این حال و بارها در همین صفحه خانواده ‌و ‌مشاوره به اصلی‌ترین ویژگی‌های روانی و شخصیتی نوجوانان پرداخته شده است و این بار فقط چند توصیه به شما مادر محترم داریم.

نصیحت کردن را فراموش کنید!
معمولا بیشتر دانش آموزان با ورود به دوره نوجوانی با افت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این افت تحصیلی، شرایط خاص این دوره است. بنابراین به شما توصیه می‌شود که در کنار او باشید. به او کمک کنید تا استعداد و علایق تحصیلی و توانایی ‌های خود را بشناسد. هرگاه وارد مشاجره و اعمال فشار بر نوجوان شدید، بدانید که بازنده خواهید شد. اگر در مواردی با نوجوانان اختلاف پیدا کردید، به جای وارد آوردن فشار بکوشید قوانینی وضع کنید که از طریق آن اختلاف‌های ‌تان را برطرف سازید. در ضمن بزرگ‌ترین اشتباهی که دخترتان را از شما دور می‌کند، تحقیر کردن او در جمع و حتی در خلوت است. موفقیت ‌های دیگران و شکست ‌هایش را بر سرش نکوبید. با توجه به این که نوجوانان تمایل زیادی به صحبت کردن با والدین خود ندارند، برقراری ارتباط با آن‌ها دشوار است.

متاسفانه بخش عمده‌ای از گفت‌و‌گوهای والدین با فرزند نوجوان خود هم در نصیحت کردن، اصلاح اشتباهات و آموزش به آن‌ها خلاصه می‌شود. از این رو آنان سخنان شما را بیشتر به عنوان یک سخنرانی تلقی می‌کنند تا یک ارتباط دوستانه.

مهارت روبه‌رو شدن با خطرات را به دخترتان بیاموزید
گاهی والدین آن ‌قدر نگران دختر نوجوان‌شان هستند که او را به شدت محدود می‌کنند و تحت کنترل خود قرار می‌دهند اما متاسفانه دختران، در بیشتر موارد و در برابر فشار والدین به پنهان کاری و دروغگویی رو می‌آورند. بنابراین به جای محدودیت بیش از حد سعی کنید مهارت روبه‌رو شدن با خطرات را به دخترتان بیاموزید و به او یاد دهید چگونه از خودش محافظت کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن