: کدخبر
2394
: تاریخ
۱۳۹۵/۰۳/۰۸

روابط عمومی کاربرد خردمندانه ای از رسانه است

0

یک مدرس دانشگاه ارتباطات عمومی را کاربرد خردمندانه ای از رسانه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد ، مجید فکری در”اولین همایش روابط عمومی نوین، استراتژی تجاری” که به میزبانی روزنامه اقتصادی آسیا در هتل میثاق مشهد برگزار شد گفت: یک روابط عمومی خوب و موثر کسی است که بتواند با رسانه، کارهم افزایی و خردمندانه ای درجهت پیشبرد اهداف خود داشته باشد.

وی ادامه داد: رسانه مکانی رایگان برای روابط عمومی محسوب می گردد و بسته به نوع روابط عمومی، از این پتانسیل و ظرفیت موجود استفاده می شود. در این زمینه با دودیدگاه مواجه هستیم که اولین آن شامل داد و ستد های غیراخلاقی با رسانه است و مورد دوم گزینش اخبار است.

فکری با تاکید بر اینکه متاسفانه باور روابط عمومی ها، پنهان کردن مشکلات سازمان است گفت: رسانه ها در مقابل اخبار گزینشی که از سمت روابط عمومی ها ارسال می شود نگاه مثبتی ندارند و آن ها را رپرتاژ آگهی تلقی می کنند که این امر موجب تقابل بین رسانه و روابط عمومی می شود در حالی که اگر روابط عمومی و رسانه بتوانند دوبال همسو باشند در پی مردمی آگاه و دولتی پاسخ گو خواهیم داشت.

میانگین سواد رسانه ای در کشور بسیار پایین است
معاون سردبیر خراسان رضوی گفت: اگرانتقال اطلاعات و روابط عمومی جریان حرکتی مناسبی در جامعه داشته باشند آگاهی افراد خود به خود افزایش می یابد و در پی آن مردم کشور به سواد رسانه ای معقول دست پیدا می کنند.

این مدرس حوزه ارتباطات با اشاره به اینکه میانگین سواد رسانه ای در ایران ۲۵ درصد اعلام شده است گفت: کشورهایی با درصد کمتری از سواد رسانه ای هم وجود دارد اما برای کشوری مانند ایران این درصد بسیار پایین محسوب می شود که یکی از دلایل اصلی آن پایین بون تقابل رسانه و مردم است.

فکری با ابراز اینکه مردم در جریان اطلاعات قرار نمی گیرند بلکه خودشان را در جریان اخبار و اطلاعات قرار می دهند گفت: این موضوع عواقب بدی را برای کشور در پی دارد .

وی افزود: اگر روابط عمومی در رسانه بحث آموزش را جدی بگیرند و درست عمل کنند در پی آن آگاه سازی و هدایت مردم به سمتی پیش می رود که با قشری کارشناس مواجه می شویم.

فکری از جمله اهداف بزرگ رسانه را ارتباط سازی با مخاطب دانست و گفت: اگر روابط عمومی ها منطقی و درست صحبت کنند و اطلاعات لازم و صحیحی را به مردم انتقال دهند با افزابش عمومی مخاطبان مواجه می شوند و این امر سبب اعتماد مردم و در نهایت مشارکت از سمت آنان خواهد شد.

ابهام خبری بستری برای شایعه است
مجید فکری در ادامه به موضوع شایعه پراکنی در اخبار اشاره کرد و گفت: شایعه زمانی شکل می گیرد که ابهام خبری وجود داشته باشد و متاسفانه این امر را تاکنون زیاد به چشم دیده ایم.

وی اظهار کرد: اگر می خواهیم در جامعه کنونی به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم باید روابط عمومی ها وارد میدان شوند و اولین قدم در این راستا شفاف سازی و اطلاع رسانی است .

این مدرس دانشگاه با ااشاره به اینکه مشاور مدیر محسوب می شود عنوان کرد: روابط عمومی در همه دنیا مشاور اول رئیس سازمان محسوب می شود اما در ایران این حلقه مفقوده در آخر قرار می گیرد.

فکری دو ضعف روابط عمومی ها را کمبود نیرو متخصص و پنهان کردن نقاط ضعف سازمان دانست و گفت: رسانه ها در مقابل این امر یاد گرفته اند تا روابط عمومی ها را دور بزنند و برای پیش برد اهد

print
Print Friendly

مطالب مرتبط

ارسال نظر