امیرمحسن عرفان |
گذشته فعالیتهای رسانهای در عرصه اندیشه نجات گرایانه مهدویت، این مهم را به ما میرساند که بسیاری از کارهای ما کلیشهای و کهنه گراست. در حقیقت ما در «رویکرد رسانه ای
با آموزه منجی موعود» نتوانستهایم یک الگو و مدل ارزشی نوین تدوین کنیم. اغلب برنامههای مهدوی در رسانههای ما عمدتاً در مطبوعات معطوف به مصاحبه میشود و در صدا و سیما معطوف به برنامههای ترکیبی کلیشه ای و کهنه گرا که متأسفانه چندان نیز در جذب مخاطب موفق نیستند.
طبیعی است که ارایه پیامهای مهدوی در رسانه باید متکی بر عنصر «چرایی»، «چگونگی» و «تازگی» باشد؛ یعنی از ویژگی «صحت»، «دقت» و «جامع بودن» برخوردار باشد. به عبارت دیگر پیامهای رسانه ایِ مهدوی باید عینی گرا و توصیفی باشند. مهمترین کارکرد و رویکرد رسانه ای به آموزه مهدویت، دادن پاسخهای جدید به پرسشهای جدید است. همان نکته ای که «تو ان دی» به عنوان یک تمدن پژوه مطرح کرد که: «یکی از عوامل ویرانی تمدن ها، دادن پاسخهای کهنه به پرسشهای جدید است.» ما باید در عرصه مطالعات مهدوی با زبان
بین المللی رسانه ای به پرسشهای جدید در عرصه مهدویت، پاسخهای جدید بدهیم.
باید توجه داشت، وقتی از پیوند «مهدویت و رسانه» و «رویکرد رسانه ای و آموزه مهدویت» بحث میشود، ابتدا باید نیاز مخاطبان سنجیده شود؛ یعنی در برنامههای مهدوی باید به ارزشها و نگرشهای حاکم بر مخاطبان توجه کرد. امروز در رویکرد
رسانه ای نمی توان دیالوگ طرح مباحث مهدوی برای کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال را یکسان در نظر گرفت.
آیا مدیران رسانه ای ما از جمله صدا و سیما، مطبوعات، فضای مجازی، سایتهای خبری، ماهنامهها، فصلنامهها و… موقعیت شناس
بوده اند؟ آیا رصد کرده اند که امروز در چه موقعیت و چه برههای قرار دارند؟
یکی از بزرگترین آسیبها در تدبیر رسانه ای
اندیشه مهدویت، این است که ما زمانه شناس
نیستیم. رقبای دینی ما (مسیحیان و یهودیان) در عرصه اندیشه منجی موعود، رویکرد راهبردی کلان رسانهای دارند و ما با کمال تأسف نه تنها رویکردمان کلان نیست که راهبردی هم نیست و چشم انداز رسانهای رویکرد به آموزه مهدویت، تدوین رسالت یا مأموریت یا تاکتیکها در این زمینه نیز انجام نشده است. امروز تلاشگران عرصه رسانهای ما نمیدانند در عرصه اندیشه مهدویت چه
چشم اندازی پیش روی آنهاست. چه رسالتی باید حاکم بر فعالیتهای آنها باشد؟ از چه تاکتیکهایی باید استفاده کنند؟ و راهبرد آنها برای رسیدن به اهداف کلان چیست؟
رقبای دینی ما با تولید انبوه پویانماییها، فیلمها، مستندها و تولید کتابهای گوناگون و بمباران اطلاعاتی مخاطب در فضای مجازی و مطبوعات بدرستی زمانه شناسی
کرده اند و میدانند در آخرالزمان باور به منجی موعود است که در عرصه فرهنگ، اجتماع و سیاست اثرگذار است و امروز شما میبینید که تحولاتی که در دنیا اتفاق میافتد، بر اساس باور به منجی موعود است و در نهایت نکته پایانی در ارتباط دوسویه مهدویت و رسانه مسأله پیامدشناسی است، ما باید ببینیم که در جامعه کنونی ما رویکرد رسانه ای ما آیا تاکنون بازخوردگیری و ارزشیابی شده است که بدانیم نیازهای مخاطب ما برآورده شده است، ما برای ساحت عظیم و مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و اندیشه مهدویت که آینده روشن بشریت است و فرجام ستیزش تاریخی حق و باطل که پیروزی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در آخرالزمان است، آیا فعالیتهای رسانه ای در شأن این اندیشه بزرگ و کلان داشته ایم با کمال تأسف باید گفت، تلاشهای رسانه ای ما در شأن این آموزه نبوده است.