استانی

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زاوه:

زاوه یکی از شهرستان‌های برتر خراسان رضوی به لحاظ تنوع جانوری است

کد خبر : 52212

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زاوه گفت: زاوه یکی از شهرستان‌های برتر خراسان رضوی به لحاظ تنوع و نوع گونه‌های جانوری است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، محمد مظلوم‌پناه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حضور شبانه‌روزی محیط‌بانان در مناطق شکار ممنوع خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال سه مورد گزارش شکار و صید غیرمجاز در شهرستان داشته‌ایم.

وی در همین خصوص اظهار کرد: حسب گزارش مردمی، پس از هماهنگی و اخذ نیابت قضایی، مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست با همراهی رئیس پلیس امنیت و اطلاعات شهرستان زاوه در بازرسی از منزل یک شکارچی متخلف در یکی از روستاهای شهرستان مقداری گوشت و اجزاء مربوط به گوسفند وحشی کشف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زاوه بیان کرد: یک تخته پوست تازه مربوط به میش وحشی، ساچمه فشنگ غیر مجاز چهارپاره، مقداری پوکه و فشنگ ساچمه زنی و یک دستگاه مخصوص ساخت فشنگ پر کردن نیز از این متخلف کشف و ضبط شد.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال کشف گوشت و پوست گوسفند وحشی، تخریب زیستگاه و لانه پرندگان، بریدن درختان جنگلی، کشف هدمانت سر یک رأس قوچ و میش وحشی نیز از دیگر تخلفاتی بوده که برای آنها تشکیل پرونده شده است.

مظلوم‌پناه با بیان اینکه ضمن اینکه برای متخلفین تشکیل پرونده شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند، عنوان کرد: ۹۵ هزار هکتار از عرصه‌های شهرستان زاوه را مناطق شکار ممنوع تشکیل می‌دهند.

مظلوم‌پناه از وجود ۴ منطقه شکار ممنوع در اطراف شهرستان خبر داد و اظهار کرد: اگرچه ۴ منطقه شکار ممنوع شمال، جنوب و غرب و شرق شهرستان را در برگرفته‌اند ولی با توجه به اینکه ۵۶ درصد منطقه شکار ممنوع ژرف در حوزه زاوه قرار دارد مدیریت آن بر عهده محیط‌بانان حفاظت محیط‌زیست زاوه است.

وی از قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و … به عنوان مهمترین گونه‌های جانوری این شهرستان نام برد و گفت: اگرچه برای حفاظت بهتر منطقه نیاز به تعداد محیط‌بان بیشتری داریم اما حضور و همکاری شبانه‌روزی همیاران محیط‌زیست تا حدودی این خلاء را جبران نموده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زاوه بیان کرد: با اقدامات انجام شده و تلاش محیط‌بانان، همیاران محیط‌زیست و حمایت مجموعه قضایی شهرستان جمعیت گونه‌های جانوری از رشد مطلوبی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر به صورت مرتب منابع آبی منطقه شکار ممنوع بازدید شده و برای محل‌هایی که نیاز به لایروبی دارند اقدامات لازم انجام می‌شود.

مظلوم پناه عنوان کرد: نه تنها هر مکانی که نیاز به منبع آبی داشته باشد احداث می‌شود بلکه علوفه مورد نیاز را هم با کمک خیرین تهیه و توزیع می‌کنیم که جای تقدیر دارد.

وی گفت: از تمام خیران طبیعت دوست خواسته می‌شود با توجه به گرم شدن هوا و کاهش منابع آبی و خشکسالی‌های اخیر در تأمین آب و علوفه برای حیات‌وحش، محیط‌زیست شهرستان را یاری کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زاوه افزود: خوشبختانه با آموزش‌های زیست‌محیطی که تاکنون داده شده شاهد همکاری بسیار خوب مردم منطقه با اداره حفاظت محیط‌زیست هستیم؛ به زوری که تاکنون بسیاری از گزارش‌ها را آن‌ها به ما داده‌ و خودشان هم از محیط‌زیست حفاظت می‌کنند.

مظلوم پناه از هموطنان خواست در صورت مشاهده هرگونه حیوان وحشی در روستاها و شهرستان زاوه و یا تخلفات شکار و صید با شماره تلفن ۱۵۴۰ و یا نزدیکترین پاسگاه محیط‌بانی تماس حاصل نمایند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن