دانش و فناوریستون اصلی

لزوم توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ به عنوان بهترین نرم‌افزار حوزه ی فرهنگ

کد خبر : 6389

استاندار خراسان رضوی در جلسه ی شورای فرهنگ عمومی استان حضور یافت.به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در این جلسه اظهار کرد:  هدف انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی در ابعاد مختلف بر پایه فرهنگ است.
وی افزود: پیشرفت فرهنگ مبتنی بر سخت‌افزار و نرم‌افزار است و بهترین نرم‌افزار در حوزه ی فرهنگ سبک زندگی ایرانی اسلامی است که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند.
استاندار خراسان رضوی وظیفه شورای فرهنگ عمومی را بررسی چگونگی فراگیر کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و گفت: باید ارزش‌های دینی و ملی و انقلابی که هویت اجتماعی جامعه ما را تعریف می‌کند شناسایی، حفاظت و گسترش دهیم.
رشیدیان با تأکید بر اینکه سرمایه ی اجتماعی، بزرگ‌ترین داشته ی انقلاب است؛ حفظ آن را بسیار مهم توصیف کرد و ایستادگی مقابل استکبار و تهدیدات روزافزون را با پشتیبانی و حمایت سرمایه انسانی ممکن دانست.
نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه عنوان می‌شود حاشیه شهر بیشترین آسیب‌ها را دارد؛ باید گفت: این مناطق، مرکز جوانانی است که برای دفاع از انقلاب سینه‌چاک به میدان می‌آیند ولی باید قبول کرد که قطبی کردن شهرها به مرکز و حاشیه آسیبی است که باید مانع از آن شد.
رشیدیان بر لزوم مقابله با حاشیه‌نشینی، بیکاری و اعتیاد تأکید کرد و افزود: در نظرسنجی علمی که در کشور صورت گرفته است ۹۵ درصد زنان و دختران ما اصل حجاب را قبول دارند اما ۳۰ درصد چادری، ۳۰ درصد باحجاب اسلامی، ۳۵ درصد شل حجاب و صرفاً پنج درصد بدحجاب اعلام‌شده‌اند.
وی به کاهش پرونده‌های قضایی و ورودی به زندان، خطرناک و هشداردهنده بودن مساله اعتیاد به مواد مخدر، تلفات جاده‌ای و درون‌شهری و مساله امنیت اشاره کرد و گفت: معلمان، اساتید، پزشکان و قضات افرادی هستند که مردم بیشترین میزان اعتماد به آن‌ها رادارند و باید در شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان قشرهای مؤثر در نظر گرفته شوند.
استاندار خراسان رضوی معضل بیکاری را اولویت اول کشور و دولت برشمرد و فساد، تبعیض، قانون‌گریزی را در سطح کلان؛ حفظ عزت و اعتماد مردم و عدم تحقیر آن‌ها را در سطح میانی و روابط مردم نسبت به یکدیگر و صداقت را در سطح خرد حائز اهمیت دانست که باید در شورای فرهنگ عمومی موردتوجه قرار گیرد.
رشیدیان همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت حرم مطهر رضوی و تقویت نهاد خانواده تأکید کرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم با بیان این که تا پدافند فرهنگی را تکمیل نکنیم به آفند فرهنگی نمی رسیم؛ گفت: دستگاههای فرهنگی همچون صدا و سیما، حوزه های علمیه و دانشگاهها باید با رویکرد پدافند فرهنگی اقدام کنند.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: شورای فرهنگ عمومی مشهد و خراسان با شورای فرهنگ عمومی همه کشور متفاوت است.
امام جمعه مشهد گفت: این شهر به عنوان هویت زیارتی اش اقتضائات فرهنگی خودش را دارد و اینکه بخواهیم بگوییم همه جا حرم امام رضا(ع) است این مغلطه می باشد.
وی افزود: بحث کنسرت را هم که من در خطبه نماز جمعه به آن اشاره کردم تنها یک مصداق بود و به بحث اصلی ام توجه نشد.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: هر لغتی بار فرهنگی خودش را دارد یعنی مساله گردشگری یک بار فرهنگی دارد و مساله زیارت یک بار فرهنگی دیگری دارد.
وی گفت: این به معنای مخالفت با گردشگری نیست که آقای نماینده مجلسی به من می گوید با این اشتغال و بیکاری، شما با گردشگری و صنعت گردشگری مخالفت کرده اید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: من سابقه سیاسی بودنم از عمر خود این انقلاب بیشتر است و با این سابقه بنده کجا با صنعت گردشگری مخالفت کرده ام در حالی که یک بچه کلاس سوم ابتدایی هم با صنعت گردشگری مخالف نیست.
وی ادامه داد: من می گویم صنعت گردشگری کشور نقطه توسعه اش خراسان، مشهد و حرم امام رضا(ع) است که می توانید این موضوع را محقق سازید منتهی باید توجه داشته باشید که زیارت و گردشگری دو بار فرهنگی دارد.
وی گفت: بار فرهنگی گردشگری با بار فرهنگی زیارت فرق دارد و ما هم شورای فرهنگ عمومی این شهر و استان هستیم و اینجا شهر زیارت است پس شورای فرهنگ عمومی هم در محاسبه ناهنجاری ها و هم در برطرف کردن ناهنجاریها باید روی توسعه جریان فرهنگی متناسب با زیارت و معنویت زیارت قدم بردارد.
آیت الله علم الهدی افزود: ظرفیت بزرگی در شهر مشهد وجود دارد که هیچ جای ایران نیست و آن وجود مضجع شریف امام هشتم حضرت رضا(ع) می باشد که پایگاه عظیمی است که می شود در فعالیتهای فرهنگی از آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: بهترین پایگاه تحقق صنعت گردشگری به عنوان زیارت و بهره برداری و توسعه اقتصادی از این مسیر، مشهد است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: سطح ناهنجاری های اجتماعی در کشور ما به نسبت وضعیت اجتماعی از لحاظ نفوذ و پیچیدگی جریان های اجتماعی و تشتت آرا پایین است و این از برکت نظام ولایی و حاکمیت ولی فقیه می باشد.
وی افزود: جامعه ای هستیم که تمام دنیا بر سر ما ریخته است و نه تنها نظام که خود ما را هم می خواهد براندازی کند و ما در مقابل این هجوم تنها قدرت ایمان و دین را در اختیار داریم.
آیت الله علم الهدی گفت: برای بر چیدن سفره دین و ایمان این مقدار از ناهنجاری هم خیلی زیاد است و اگر نسبت به این مساله بی اعتنا باشیم به روز سقوط نزدیک می شویم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن