اقتصادی

۷۰ معدن سنگ ساختمانی در خراسان‌رضوی غیرفعال است

کد خبر : 59662

به گزارش ستاد خبری سومین  نمایشگاه سنگ مشهد( نمایشگاه سنگ آسیای میانه) ، مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران در نشست خبری که در خصوص برگزاری نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی گفت: صنعت معدن می‌‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای صادرات نفت باشد. به‌طوری‌که ایران رتبه چهار ذخایر سنگ ساختمانی در دنیا دارد  و از لحاظ تنوع، رتبه اول در دنیا را دارد وغنی‌ترین منطقه در این حوزه، منطقه خراسان بزرگ است.

محمد حلاجیان  با بیان اینکه ۴۰ درصد سنگ تولیدشده در مشهد و خراسان‌رضوی استفاده می‌شود، بیان کرد: پتانسیل معدنی و مصرف سنگ در خود شهر مشهد است و ما سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمربع تولید سنگ در کشور از ۷ هزار واحد فراوری سنگ در کل کشور داریم.

وی افزود: تقریباً در ۲۲ استان کشور، معادن سنگ ساختمانی داریم. به‌طوری‌که استان‌های اصفهان، مرکزی، لرستان و فارس و خراسان جزو گروه‌های فرآوری هستند و این در حالیست که پیشینه تولید سنگ در خراسان‌رضوی به سال ۱۳۴۸ برمی‌گردد. یعنی چه در حوزه استخراج موادمعدنی و چه در حوزه فرآوری آن، جزو قدیمی‌ها هستیم.

حلاجیان با اشاره به آن که بیشترین مزیت نسبی این حوزه برای ارتباط  ما با کشور‌های آسیای میانه افغانستان و پاکستان است ، اظهار داشت:بنابراین بهترین مراکز تأمین‌کننده برای کشور‌های آسیای میانه با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های حمل، خراسان‌رضوی می‌باشد. در نتیجه برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با مرکزیت خراسان رضوی و مشهد برای معرفی ما به کشور‌های آسیای میانه بسیار حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: این دوره از برگزاری نمایشگاه سنگ در مشهد که این هفته آغاز به کار می‌کند، از کشور‌های اطراف که برای ما مزیت دارد حضور می‌یابند. اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان و اتاق ایران و قزاقستان در این نمایشگاه نیز حضور خواهند داشت .از این رو می توان این نمایشگاه را به عنوان پایلوت صادراتی سنگ در شرق کشور جای خود را باز کرده و ما به دنبال گسترش این ارتباط هستیم.

مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران ادامه داد: صادرات خدمات فنی مهندسی در بحث استخراج سنگ برای کشوری مثل افغانستان که معادن زیادی دارد بسیار پر اهمیت است و استان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به عنوان پایلوت صادرات خدمات فنی مهندسی به کشور‌های هدف در سومین نمایشگاه سنگ در مشهد تاکید می‌شود.

وی تصریح کرد : از بیشتر استان‌های کشور در این نمایشگاه در بحث بازدیدکننده حضور دارند. لازم به ذکر است این نمایشگاه با حضور ۶۰ شرکت در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و با حضور ۱۲ استان کشور برگزار می‌شود.

حلاجیان تاکید کرد: موضوع بحث ممنوعیت سنگ مرمر از افغانستان همچنان وجود دارد وامیدواریم این ممنوعیت از سوی گمرک دوغارون برداشته شود و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیر برگزار کننده این نمایشگاه  عنوان کرد: حدود ۷۰ معدن سنگ ساختمانی در خراسان رضوی داریم که متاسفانه غیر فعال هستند به طوریکه  در این معدن ها پروسه اکتشاف آن صورت گرفته است و در مرحله بهره برداری رها شده است.

حلاجیان خاطر نشان ساخت : پنجاه درصد معادن نیاز به سرمایه گذاری دارد. این معادن سنگ‌های گرانبهایی از لحاظ تجاری و حضور در بازار‌های بین المللی دارد. معدن سنگ بجستان و‌ معدن سنگ کلاته سنگ گرانبها و با ارزشی دارد که متاسفانه چندین سال است تعطیل شده است.

وی یادآورشد: سومین نمایشگاه سنگ‌های تزئینی و نما که هفته جاری افتتاح می‌شود علی رغم اهمیت ویژه‌ای که در معرفی ظرفیت‌ها دارد مجموعه‌های معادن و فراوری خراسان رضوی استقبال خوبی از نمایشگاه نکردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن