استانی

کام تلخ انگورکاران از قطع برق چاه‌ موتورهای کشاورزی

کد خبر : 59616

روزنامه خراسان رضوی نوشت، ایام تابستان فصل رسیدن انگور در جنوب غربی خراسان رضوی است که به دلیل وجود تاکستان‌های فراوان از دیرباز به شربت‌خانه خراسان شهرت داشته است.

به گزارش صبح مشهد، شهرستان ۱۷۰ هزار نفری کاشمر که عمده فعالیتش در بخش کشاورزی است، در کنار فرش دستباف، محصولات کشاورزی اش از جمله زعفران، طالبی، انگور و کشمش دارای شهرت است و این روزها کشاورزان مشغول برداشت دسترنج ۹ ماهه خود هستند تا در کنار فروش این محصول به صورت تازه خوری و یا تبدیل به کشمش بتوانند علاوه بر تأمین هزینه‌هایی که در این مدت انجام داده اند به درآمدی برای امرار معاش زندگی برسند. اما همواره طی این سال‌ها تولیدکنندگان محصول انگور که از نبود صنایع تبدیلی و وجود دلالان رنج می‌بردند، طی سال‌های اخیر با قطع برق چاه‌های کشاورزی رنج شان دوچندان شده است.

زحمت تولید برای کشاورزان، سود در جیب دلالان

یکی از کشاورزان کاشمری که ۲۱ سال در زمینه تولید محصول انگور فعالیت دارد می‌گوید کشاورزی از جمله مشاغلی است که اگر دلالان و واسطه گران در آن ورود نکنند قطعا فعالان این حوزه از درآمد و برکات آن راضی هستند. رضایی با اذعان به این که رنج و زحمت تولید محصولات کشاورزی در سوز سرما و هوای داغ برای کشاورزان است اما درآمد بدون زحمت نصیب دلالان و واسطه گران می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام دلخوشی انگورکاران به فصل برداشت است، ولی مدتی است که قطع برق چاه موتورهای کشاورزی نیز به دغدغه‌های این قشر اضافه شده است. وی با تأکید بر این که در شرایط آب و هوایی کنونی که هوا به بالاترین دما رسیده است، منجر به از بین رفتن محصول انگور می‌شود، خاطر نشان کرد: آبیاری با فاصله زمانی کوتاه می‌تواند محصول انگور را تا زمان برداشت حفظ کند.

کشاورز دیگری هم با گلایه از قطع برق چاه موتورهای کشاورزی اذعان کرد: قطع برق چاه موتورها آن هم در زمانی که محصول نیاز مبرم به آب دارد، در واقع شکستن کمر کشاورزان است. جعفری با اشاره به این که عمده محصول تولیدی کاشمر، انگور و زمان تولید و برداشت آن در فصل تابستان است، خاطر نشان کرد: با توجه به این که نیاز انگور به آب زیاد در فواصل زمانی کوتاه است ضروری است متولیان امر به صورت منطقه‌ای در خصوص قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی اقدام کنند.

یکی از تولیدکنندگان نهال انگور در کاشمر نیز با اشاره به این که کاشمر یکی از بزرگ ترین تولید کننده‌های انگور در کشور است، گفت: رقم پیکامی به لحاظ خوشه‌های پربار جزو ارقام غالب در منطقه است که ۲۰ درصد آن صرف تازه خوری و بقیه تبدیل به کشمش می‌شود. مرادی با ابراز تأسف از این که تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و افت سطح آب چاه موتورها، کشاورزان منطقه را با چالش‌های جدی روبه رو کرده است، افزود: در کنار همه این چالش ها، موضوع خاموشی چاه موتورها موجب تشدید خسارت به کشاورزان منطقه شده است به طوری که علاوه بر افت تولید، شاهد کاهش کیفیت محصولات نیز هستیم.

وی با اشاره به این که ضرر و زیان ناشی از قطع برق چاه موتورها را بارها به متولیان و تصمیم گیران گوشزد کردیم، یادآور شد: اگر چه جهاد کشاورزی به عنوان متولی باید در کنار کشاورزان و حامی آنان باشد، اما این حمایت و حضور نسبت به سالیان گذشته کمرنگ شده و حمایتی انجام نمی‌شود. این تولیدکننده با اذعان به این که بی‌توجهی به حوزه آموزش و ترویج در آینده مشکلات این حوزه را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: در حال حاضر میزان برداشت انگور با توجه به مشکلات حوادث ناشی از تگرک و گرمای بیش از حد و نیز خاموشی چاه موتور‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و ضرورت دارد ارقام جدیدی که نسبت به شرایط مقاوم تر هستند، جایگزین شوند. وی با بیان این که موندراپ، اتوم رویال، اسکارلت، ترکمن و بلک سیدلس از جمله ارقام جدیدی است که می‌تواند جایگزین خوبی باشد، ادامه داد: این ارقام در کنار مصرف تازه خوری، قابلیت تبدیل شدن به کشمش را دارند.

پیش بینی کاهش ۲۵ درصدی تولید انگور

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز با تایید دغدغه کشاورزان به ویژه انگورکاران در خصوص قطعی برق چاه موتورها گفت: در سال زراعی جاری پیش بینی می‌شود به دلیل سرمازدگی، گرمای تابستان و نیز خاموشی چاه موتورهای کشاورزی تولید انگور ۲۵ درصد کاهش داشته باشد. کاظم قربانپور با اشاره به این که این روزها باغداران کاشمری مشغول برداشت انگور هستند، افزود: ۷۰ درصد انگور تولیدی کاشمر تبدیل به کشمش می‌شود. ۲۵ درصد برای مصرف تازه خوری به نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور از جمله روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود و ۵ درصد نیز پس از فراوری تبدیل به شیره انگور و سرکه می‌شود.

وی با اشاره به این که برداشت دانه‌های یاقوتی انگور باغ‌های کاشمر از اوایل مرداد ماه آغاز و کام کشاورزان و مردم شهرستان را شیرین می‌کند، خاطر نشان کرد: عسکری، پیکامی و ترکمن مهم ترین ارقام انگور کاشمر است، البته ارقام سپیداری، رزقی، ریش بابا، یاقوتی، طرقی، شصت عروس ، خلیلی و … نیز تولید می‌شود.

وی با بیان این که کشمش تولیدی کاشمر علاوه بر مصرف داخل به خارج از کشور نیز صادر می‌شود، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال ۱۲ هزار تن انواع کشمش در این شهرستان تولید شود. مدیرجهاد کشاورزی کاشمر با تاکید بر ارتباط بیشتر بهره برداران با کارشناسان جهاد کشاورزی اذعان کرد: آموزش باغداران در راستای تولید محصول سالم، توزیع کودهای یارانه‌ای و مشاوره کارشناسان برای تغذیه اصولی باغ‌ها از جمله خدماتی است که مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر به منظور افزایش کمی و کیفی محصول انگور ارائه می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن