بسیاری معتقدند ابزارهایی که هوش مصنوعی در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار میدهد بهجای آسیب به یکپارچگی کار تحقیقی، میتواند به پویایی بیشتر تحقیقات کمک کند.
پیشرفت علم یا تنبلی دانشجویان؟
صبح مشهد- مشتاق بلال به یورونیوز گفت: «دو اردوگاه در دانشگاه وجود دارد. نخست، اولین پذیرندگان هوش مصنوعی و دوم، استادان و دانشگاهیانی که معتقدند هوش مصنوعی به یکپارچگی آکادمیک آسیب میرساند». این محقق پاکستانی تبار دانشگاه دانمارک که خود را در اردوگاه نخست میبیند، معتقد است در صورت استفاده سنجیده از الگوهای زبان هوش مصنوعی میتوان به فراگیرتر کردن امر آموزش کمک کرد و حتی راه را برای کسب دانش بیشتر گشود. بسیاری از کارشناسان به این نکته اشاره کردهاند که دقت و کیفیت نتایج برخی الگوهای زبانی هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی قابل اعتماد نیست. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، متن تولید شده گاهی اوقات می تواند سوگیرانه، محدود یا نادرست باشد، اما مشتاق بلال میگوید که درک این محدودیتها، همراه با نگرش و رویکرد درست، میتواند باعث شود الگوهای زبانی «کار باکیفیت زیادی» به ویژه در زمینه تحقیقات دانشگاهی برای شما انجام دهند.
گرفتن طرح علمی از هوش مصنوعی
بلال در یک تاپیک توئیتری، نشان داد که چگونه توانسته است چت جی پی تی را متقاعد به ارائه «یک طرح کلی درخشان» برای یک مقاله علمی با استفاده از تکنیک «درخواستهای جزء به جزء» کند. او چتجیپیتی را درباره مفاهیم خاص مرتبط با تحقیقاتش مورد سوال قرار داد و سپس به سراغ نویسندگان آثار مرتبط و استخراج ایدههای خاص مد نظر آنها فرستاد. این محقق پاکستانی میگوید اکنون که چتجیپیتی ایده کلی پروژه من را دریافته از او میخواهم رئوس اصلی یک مقاله تحقیقی را با توجه به مفاهیم و پرسشهای فرضیههای جستوجو شده برایم ترسیم کند. به گفته این محقق فوق دکتری دانشگاه دانمارک، چنین تکنیکی برای او دست کم ۲۰ ساعت صرفهجویی در زمان به ارمغان خواهد آورد.
وقتی هوش مصنوعی مثل یک استاد فکر میکند
مشتاق بلال به تازگی چت جی پی تی را مجبور کرده است که مانند یک استاد دانشگاه استنفورد فکر و صحبت کند. سپس، برای بررسی واقعی بودن خروجی آن چه از این ابزار هوش مصنوعی خواسته است، همان سؤالات را از یک استاد واقعی استنفورد کرد؛ نتایج شگفت انگیز بود. چتجیپیتی تنها یکی از پرشمار برنامهها و اپلیکیشنهای تحت هوش مصنوعی است که می توانید از آن برای نگارش تحقیقات آکادمیک یا شبیهسازی گفت وگوهای علمی با استادان و صاحبنظران مشهور دانشگاهی استفاده کنید. در ادامه به دیگر نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره میکنیم که میتوانند به تلاشهای آکادمیک و تحقیقات شما کمک کنند.
۱٫ کنسانسوس| به قول مشتاق بلال، اگر چتجیپیتی و گوگل اسکولار با هم ازدواج کنند، فرزند آنها کنسانسوس خواهد بود؛ یک موتور جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی. کنسانسوس مانند بیشتر موتورهای جست وجو به نظر میرسد، اما چیزی که آن را متمایز میکند این است که شما سؤالات مبتنی بر بله/خیر میپرسید و این ابزار برای آنها پاسخهایی با در نظرگرفتن اجماع نظر جامعه دانشگاهی به شما میدهد. کاربران همچنین می توانند از کنسانسوس درباره رابطه بین مفاهیم و علت و معلول چیزی سوال کنند. این موتور جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی تنها برای پاسخگویی به شش موضوع مجهز شده است: اقتصاد، خواب، سیاست، اجتماعی، پزشکی،سلامت روان و مکملهای سلامت.
۲٫ الیسیت| الیسیت یک پلتفرم تحقیقاتی هوش مصنوعی است که جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها را برای شما آسانتر میکند. این ابزار که از آن به عنوان «دستیار تحقیق هوش مصنوعی» نام برده میشود نیز به گفته بنیان گذاران آن، از الگوهای زبانی برای پاسخ به سوالات استفاده میکند. با این حال، دانش این ابزار صرفاً مبتنی بر تحقیق است و امکان «مکالمات هوشمند» و استفاده از تکنیک «توفان فکری» را با رجوع به منابع بسیار آگاه و تایید شده میسر میکند. الیسیت همچنین میتواند مقالات مرتبط را بدون تطابق کامل کلمات کلیدی پیدا کند، آن ها را خلاصه و اطلاعات کلیدی را از آن ها استخراج کند.
۳٫ Scite| اگرچه الگوهای زبانی مانند چتجی پیتی برای فریب و به اشتباه انداختن عمدی طراحی نشدهاند، اما ثابت شده است که میتوانند متنی را تولید کنند که بر اساس اطلاعات واقعی نباشد و بخشهایی گزیده از مقالاتی را شامل شود که وجود نداشته باشد. اما Scite یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی است که به شما امکان میدهد به مقالات واقعی منتشر شده دسترسی داشته باشید و به آنها استناد کنید.
این برنامه همانند الیسیت، پس از طرح یک سوال، پاسخ هایی را با در اختیار گذاشتن فهرستی دقیق از تمام مقالاتی که بخشی از آنها در پاسخ مورد استناد قرار گرفته، ارائه می دهد.
۴٫ خرگوش پژوهشگر| این ابزار که از سوی مبتکرانش «اسپوتیفای تحقیق» نیز نامیده میشود به تحقیقات شما سرعت میبخشد و این امکان را فراهم میکند که بتوان مقالات را به «مجموعهها» اضافه کرد. مجموعهها به نرمافزار اجازه میدهند تا با علایق کاربر آشنا شوند و این امر زمینه سفارشهای جدید و متناسب را فراهم میکند. «خرگوش پژوهشگر» همچنین با ارائه نمودار گرافیکی شبکه مقالات علمی و نویسندگان مشترک به کاربران امکان میدهد تا بتوانند یک موضوع خاص یا نویسنده واحد را دنبال کنند و بر عمق تحقیقات خود بیفزایند.
۵٫ چتپیدیاف| یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی است که خوانش و تجزیه و تحلیل مقالات منتشر شده در مجلات علمی را آسانتر و سریعتر میکند. کاربران پس از بارگذاری یک مقاله پژوهشی تحت فرمت PDF در این نرم افزار هوش مصنوعی، سوالهایی را مطرح میکنند. این برنامه خلاصه کوتاهی از مقاله را تهیه میکند و نمونههایی از سوالات را که میتواند بر اساس متن کامل مقاله به آنها پاسخ دهد، در اختیار کاربر قرار میدهد.