شهردار مشهد گفت: ۶۲ هزار محل اسکان اضطراری برای زائران رضوی در دهه پایانی صفر از سوی شهرداری مشهد مهیا شده است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، محمدرضا قلندر شریف روز پنجشنبه در شانزدهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی (دوره ششم) افزود: همچنین برای دهه آخر صفر امسال در مشهد ستادی متشکل از هفت کمیته قبل از محرم و صفر تشکیل شده است.
وی ادامه داد: برای پیادهروی اربعین نیز دیروز مراسم بدرقه کاروان خادم الحسین شهرداری مشهد با پتانسیل هزار نیروی انسانی شامل ۶۰۰ پاکبان و همچنین گروهی از رانندگان و نیروهای خدماتی برگزار شد، ۱۲۵ دستگاه اتوبوس، ۴۰ دستگاه ون و ۵۰ دستگاه ماشین آلات خدمات شهری در این زمینه فراهم شده است.
شهردار مشهد با اشاره به استفاده از اختیارات و پتانسیلهایی که قانون برای شورای اسلامی استانها و شورای عالی استانها قائل است، بیان کرد: شورای عالی استانها میتواند برای مدیریت شهری به مجلس طرحهایی را پیشنهاد دهد و برای موضوع مهم قانون برنامه پنج ساله برنامه توسعه هفتم، شورای عالی استانها بایستی پررنگتر به این موضوع ورود پیدا کند.
قلندر شریف افزود: اکنون تکالیف و درخواستها از شهرداری مشهد بسیار است که برخی از این تکالیف از سوی دستگاههای دیگر بر دوش شهرداریها گذاشته میشود و برای آن نیز بودجهای در نظر گرفته نمیشود.
وی ادامه داد: بایستی به سمتی پیش رفت که با کمک شورای اسلامی استان این موضوعات را به نحو مطلوبی حل و فصل کنیم و مطالباتمان را از طریق شورای اسلامی استان به شورای عالی استانها منتقل کنیم.
۳۵ هزار رای قلع بنا در مشهد بر زمین مانده است
شهردار مشهد با بیان اینکه مشکلات حوزه ساخت و ساز در این کلانشهر بسیار زیاد است، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۵ هزار رای قلع و قمع بنا بر زمین مانده در مشهد داریم و دولت نیز قانون تبدیل آرای قلع به جریمه را در بودجه پیشنهاد داده و مجلس تصویب کرده است، اما دارای شرط و شروط های بسیار است.
وی افزود: از طرف دیگر وزارت کشور بخشنامهای صادر کرده است که در مشهد برای یک متر تخلف و تبدیل آرا قلع به جریمه، در یک حوزه ۵۰ میلیون ریال و در حوزه دیگر ۲۷۰ میلیون ریال باید پرداخت شود.
قلندر شریف گفت: بیش از ۵۰ درصد آرای قلع مربوط به حاشیه شهر مشهد است، قانون تبدیل آرای قلع به جریمه را در حاشیه شهر نمیشود جواب داد، چراکه داخل شهر نیست لذا باید یک سری تسهیلات برای حاشیه شهر مشهد ایجاد شود که شورای اسلامی استان در این راستا نقش مهمی دارد.
وی با بیان اینکه حاشیهنشینی یکی از معضلات اصلی و مشهد بیشترین درگیری را در این زمینه به دلایل جاذبه ها و مهاجرتپذیری در سطح کشور دارد، ادامه داد: مشهد دارای سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت قانونی است، این در حالی است که اکنون مشهد به طور مستمر پنج میلیون جمعیت دارد که یک میلیون و ۵۰۰ نفر آن جمعیت شناور و بخش اعظم آن مهاجرین خارجی است که بیشتر آنها در حاشیه شهر ساکن هستند.
شهردار مشهد با بیان اینکه طرح تفصیلی یکی از موضوعاتی است که در این دوره پیگیری و حل و فصل شد، بیان کرد: در این طرح با الحاق زمین و گرفتن پروانه در خارج از محدوده شهر میتوان به موضوع حاشیه شهر کمک کرد.
وی با اشاره به وجود معضل املاک قولنامهای بدون سند در حاشیه شهر مشهد عنوان کرد: به املاک قولنامه ای بدون سند، نمیتوان پروانه داد و اکنون برای حل آن با همکاری آستان قدس و کمک دولت به دنبال راه کار قانونی هستیم.
قلندر شریف مشکلات ترافیکی مشهد را از دیگر معضلات این شهر دانست و ادامه داد: برای حل این مشکل در حال تکمیل خطوط سه و چهار قطار شهری هستیم که فاز یک خط سه، سال آینده از میدان شهدا تا خیابان هادی سبزواری راهاندازی می شود. همچنین افتتاح حفاری خط سه قطار شهری تا پایان امسال و افتتاح حفاری خط چهار قطار شهری تا پایان بهار ۱۴۰۴ انجام خواهد شد.
وی بیان داشت: همچنین با توجه به اهمیت دید گنبد حرم نمیشود برای کاهش بار ترافیک در میدان بیت المقدس پل عابر پیاده احداث کرد، لذا طرح ساخت زیرگذر آماده شده است.