بنا بر اذعان معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی ۱۵ کیلومتر از مسیر رفت و ۱۰ کیلومتر از مسیر بزرگراه پرترافیک مشهد- گلبهار نیازمند سامان دهی و تعریض است که در مسیر رفت هنوز هیچ کاری انجام نشده و در مسیر برگشت پیمانکار در حال کار است.
روزنامه خراسان نوشت: جاده مشهد- گلبهار برای همه مسافران مجاوران و زائران مشهد الرضا جادهای آشناست، این جاده محور مواصلاتی مشهد به شمال کشور است و مهمتر آن که مسیر دسترسی بخش عمده کسبوکار و واحدهای تولیدی و صنعتی مشهد در محور غرب این شهر است. کافی است در ساعات اولیه صبح یا در ایام خاص مذهبی قصد داشته باشید از این مسیر تردد کنید تا متوجه عمق ماجرا شوید؛ ترافیک سنگین شانههای نحیف، حاشیه ناایمن از وجود ساختوساز و خودروهایی که برای فروش کالا و مواد غذایی بساط کردهاند. تصادفهای زنجیرهای در ایام بارانی و
مه گرفتگی را هم به این ماجرا اضافه کنید. البته که این مسیر هم اکنون دو بانده شده ،ولی باز هم حجم ورود و خروج خودرو در آن به حدی بالاست که در زمان های اوج ترافیک کلاً قفل میشود. موضوع تعریض و ایمنسازی این «بزرگراه» سالهاست که مطرح میشود و البته در قطعه ابتدایی این مسیر یعنی حدفاصل تقاطع این بزرگراه با بزرگراه امام علی(ع) و شهید چراغچی تا تقاطع بولوار شاهنامه (سهراه فردوسی) وضعیت تا حد زیادی سامان دهی شده و ترافیک چندانی وجود ندارد، اما ادامه این مسیر تا تقاطع شهرک صنعتی توس و تا گلبهار تعریض و سامان دهی نشده و چندین سال است که به رغم وعدهها، نبود اعتبارات باعث شده که این مسیر همچنان معضلی برای کلانشهر مشهد باقی بماند.
برخی زائران و مسافرانی که قصد ورود به مشهد را دارند همواره از این موضوع گلایه داشتهاند که حدفاصل گلبهار تا ورودی شهر مشهد به شدت ترافیک است و گاه در ساعت تعطیلی کار در شهرکهای صنعتی غرب مشهد شاهد تشدید ترافیک در این مسیر بوده و هستیم.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان در گفت وگو با خراسان رضوی در این باره میگوید: مسئولیت این مسیر تا پیش از این بر عهده اداره کل راه و شهرسازی بوده و از سال گذشته به اداره راهداری محول شده است. لذا این سوال را که چرا درگذشته برای سامان دهی و تعریض این مسیر کار نشده و مشکلات چه بوده باید از آنها پرسید.
۲۵ میلیارد اعتبار دادهاند
خجسته میگوید: از سال گذشته که مسئولیت این مسیر به ما محول شده با توجه به این که مسیر برگشت این بزرگراه یعنی از سمت گلبهار به مشهد به دلیل ورود زائران و وجود شهرکهای صنعتی در زمان های اوج رفتوآمد ترافیک سنگینی را متحمل میشد، برنامهریزی شده که این مسیر۱۰ کیلومتری یعنی حدفاصل گلبهار تا سهراه فردوسی تعریض و سامان دهی شود. به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۱ معادل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان از کل این منابع تخصیص داده شده و پیمانکار در حال انجام کار در ۳ تا ۴ کیلومتر از این مسیر است که امیدواریم با تزریق اعتبارات تکمیل شود.
وی می افزاید: یکی از مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود داشت معارضها مانند لولههای گاز، خطوط مواصلاتی برق و امثال آن بوده که با پیگیری انجام شده در حال رفع این معارضها هستیم. البته بخشی هم مربوط به پلها و حوزه راهداری بوده که در حال انجام است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی درباره مسیر رفت این بزرگراه نیز می افزاید: ابتدای این مسیر یعنی مشهد تا سهراه فردوسی مشکلی ندارد، ولی حدفاصل این سهراهی تا گلبهار که مسیر ۱۵ کیلومتری است،نیازمند تعریض و سامان دهی است.
هیچ کاری در مسیر رفت انجام نشده است
خجسته درباره تعریض این مسیر میگوید: تاکنون هیچ کاری برای تعریض این ۱۵ کیلومتر انجام نشده و تنها در قطعه ابتدایی به طول ۱٫۵ کیلومتر از منابع راهداری استفاده و بخشی سامان دهی شده است. با این حال برای سامان دهی و تعریض هر کیلومتر از این مسیر حداقل به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تاکنون برای مسیر رفت اعتبار و منابعی در نظر گرفته نشده است.
وی می افزاید: کل مسیر جاده مشهد تا گلبهار ۲۷ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر از مسیر رفت و ۱۰ کیلومتر از مسیر برگشت نیازمند تعریض و
سامان دهی است و امیدواریم در بودجه ۱۴۰۲ منابع برای این کار در نظر گرفته شود.
ذکر این نکته ضروری است که یکی از پروژههای اساسی و اصلی برای رفع ترافیک و کاهش دادن ترافیک از شانههای این بزرگراه که ورودی اصلی مشهد است، احداث آزادراه مشهد- چناران است که به موازات این بزرگراه و جاده مشهد- شاندیز در حال احداث است که هنوز هیچ یک از قطعات آن به بهرهبرداری نرسیده و به آزادراه گرفتار یا آرام راه مشهور شده است.