حرکتی ۲۵ سال قبل آغاز شد که نیت آن توسعه در بافت پیرامونی حرم رضوی بود. در آن مقطع مقرر بود که کار ظرف ۱۰ سال به سرانجام برسد. اما با وجود گذشت بیش از دو دهه، هنوز پیشرفت فیزیکی طرح به ۵۰ درصد هم نرسیده و حدود ۴ سال است که تقریبا طرح تعطیل شده و سرمایه گذاران بلاتکلیف مانده اند.
مصاحبه: سید محمد محمدی
صبح مشهد- رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی و رئیس هیات مدیره شرکت انبوه سازان حریم حرم با انتقاد از آلوده شدن مباحث مرتبط با طرح توسعه پافت پیرامون حرم رضوی به مباحث سیاسی، سرمایه گذاران و مجریان طرحهای اقتصادی این بافت را متضرر اصلی این ماجرا برشمرد.
به گزارش صبح مشهد، محمد حسین روشنک روز پنج شنبه در اولین گفتگوی خبری خود در سال جدید ضمن تقدیر و خدا قوت به مردم و مسئولین خراسان رضوی و مشهد مقدس بویژه آستان قدس که همه خادم الرضا (ع ) هستند بخصوص خادمین ، فراشان ، دربانان ، کفشداران و بارگاه منور رضوی، گفت: عرض تبریک و تسلیت مجدد شهادت دو روحانی جهادی و مخلص، شهدا «اصلانی و دارایی» و آرزوی سلامتی برای همرزم آن دو مجاهد که چون بسیاری از روحانیون، از همان ابتدای نوجوانی لباس حفاظت از اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی به تن کردهاند، خدمت همه مسلمانان جهان، مردم ایران، مقام معظم رهبری و روحانیت که خار چشم دشمنان هستند، تولیت محترم آستان قدس رضوی، امام جمعه معزز مشهد مقدس و خانوادههای محترم آن بهشتیان پرکشیده.
وی افزود: توجه داشته باشیم که با وجود خیل عظیم زائرین حرم مطهر امام مهربانیها، خادمین عزیز در ورودیها و بازرسیها تا حدی که حفظ حرمت زائرین رعایت شود مراقبت و کنترل داشته و دارند، لیکن با وجود روحیه ارادت و مهربانی خدام نسبت به زائرین مولایشان و توصیهها و دستورات صادره از طرف مسئولین استان قدس به منظور رعایت احترام و کرامت زائرین در زمان بازرسی بدنی، بردن چاقوی کوچک توسط فردی حرفهای به داخل صحن کار دشواری نبوده و در آینده نیز نخواهد بود، مگر اینکه طرح جدید اعمال شود؛ لذا جا دارد به نوکران بارگاه مولا که ایام نوروز، شبانهروزی تلاش کردند تا زائرین با بهترین حال، ارادت خود را به آقا و مولایشان اعلام کنند خدا قوت بگوییم و در حادثه داخل صحن جامع، آنها را بیش از خودمان یعنی همه مشهدیها که در برابر بدعهدیها و مداخلات تهرانیها در امور طرحهای پیرامون حرم مطهر رضوی سکوت کرده و می کنیم مقصر ندانیم.
وی تاکید کرد: امنیت مجموعه حرم مطهر بویژه زیرگذر، پارکینگها و معابر پیرامونی نیاز به توجه جدی مقامات کشوری و استانی دارد.رئیس هیات مدیره شرکت انبوه سازان حریم حرم در بخش دیگر گفتگو با بیان این که سال هاست گفتهاند و گفتهایم برای حفظ امنیت مجموعه حرم مطهر و رعایت کرامت زائرین، اجرای تعهدات ۲۵ سال قبل وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در طرح ثامن بسیار لازم است، افزود: بارها در مورد مقابله با خطرات احتمالی که در کمین بارگاه مطهر رضوی و زائرین به ویژه در زیرگذر و پارکینگهای زیر صحنها (همان جایی که صدها خودرو با باکهای پر بنزین، بدون هیچگونه کنترلی تردد و پارک میکنند)، یادآوری و گفته شده که اگر مزدور خرابکاری از راه دور انفجاری کوچک در یکی از خودروهای پارک شده ایجاد کند، احتمال آتش گرفتن و منفجر شدن تعداد زیادی از خودروها وجود دارد، ضمن اینکه سقف صحنهای با تیرهای پیش تنیده تحت فشار پوشانده شده که میتواند خسارت بسیار بزرگتری ایجاد کند.
آیا مقامات کشور ، استان ، مشهد مقدس بویژه آستان قدس برنامه ای برای حفظ امنیت و ارائه خدمات بهتر به زائرین و مجاورین داشته و دارند؟
وی با ذکر خاطره ای ادامه داد: ۲۵ سال قبل، در زمان ساخت صحنها بهویژه صحن پیامبر اعظم (جامع رضوی) با همت آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس و آقای علی کریمی قائم مقام وی که آقای دهشیدی زحمات زحمات زیادی کشید ، پیشبینیهای لازم به منظور پاسخگو شدن مجموعه حرم مطهر و پیرامون آن برای تأمین نیاز زائرین، بهخصوص امنیت توسط مسئولین استان و مرکز با نظر و دستور مقام معظم رهبری صورت گرفته به طوری که مقرر بوده صحن ها ، معابر ، هتل ها زائر پذیر ها و …پیرامون حرم (منطقه ثامن ) برای پذیرش هم زمان ده میلیون زائر توسعه یابد، ضمن اینکه به مدت حداکثر ۱۰ سال از زیر صحنها برای پارک تعداد محدودی خودرو، استفاده و پس از اجرای طرح ثامن (مرحوم کازرونی) تردد و پارک خودرو در زیر صحنها متوقف و آن قسمتها بعنوان صحنهای زیر زمینی (رواق)، استفاده شود.
لذا برای تحقق این امر و بازسازی پیرامون حرم مطهر، تصمیم میگیرند که وزارت راه و شهرسازی همراه با شهرداری و آستان قدس رضوی شرکتی با مأموریت توسعه پیرامون حرم مطهر تحت عنوان سازمان مجری طرح مرحوم کازرونی (ثامن) ایجاد کنند تا طرحی که توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهیه و به استحضار مقام معظم رهبری رسانده بودند را اجرا به گونهای که معابر اطراف حرم مطهر (منطقه ثامن) امکان خدمات رسانی ایمن همراه با حفظ کرامت ۱۰ میلیون زائر را ««در زمانهای ویژه مانند نوروز »» داشته باشد، برای این هدف، گسترش معابر و ساخت مسیر جایگزین زیرگذر و پارکینگها در فاصله مناسب از مجموعه حرم مطهر در مدت همان ۱۰ سال پیش بینی و تصویب میشود.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه باوجود گذشت ۲۵سال از زمان شروع اجرای طرح مرحوم کازرونی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری که در مقابل مردم ، آستان قدس مالکین ، سرمایه گذاران و کارآفرینان متعهد به اجرای ۱۰ ساله طرح بودهاند با بدعهدیهای بسیار، هیچ اقدام اساسی در جهت احرای طرح بویژه ساخت مسیر جایگزین زیرگذر و پارکینگها انجام ندادهاند، سازمانهای نظارتی و قوای سهگانه به ویژه مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارتی دارد و دادستانی که باید مدعی حقوق قانونی مردم ، مالکین ، کارآفرینان ، سرمایه گذاران بخصوص زائرین باشند نیز هیچ برخوردی با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری بهجهت بدعهدیهای ۱۵ ساله تاکنون که اگر با این روند ادامه یابد ۵۰ سال دیگر نیز به تاخیرات اضافه میشود تا نداشته و ندارند.
فرار رو به جلو وزارت راه و شهرسازی با سواستفاده از عدم وجود نظارتهای قانونی نسبت به بدعهدیها و تعهدات سازمان های دولتی و عمومی خود
رئیس هیات مدیره شرکت انبوه سازان حریم حرم رضوی افزود: وزارت راه و شهرسازی زمانی که متوجه عواقب و خطرات عدم انجام تعهدات در اجرای طرح ثامن گردیده و میدانسته خود عامل اصلی بیتعهدیها و اجرا نشدن طرح ۱۰ ساله حتی در ۷۵ سال است، با قصد فرار به جلو و پاک کردن صورت مسأله و پاسخگو نبودن به زائرین و خسارت های مردم، آستان قدس رضوی و سرمایه گذارانی که به دلیل بی تعهدیهای آن وزارت هزاران میلیارد تومان سرمایه بلاتکلیف مانده در منطقه ثامن داشته و دارند و شرکایی که حال مدعی آن وزارت هستند «شهرداری و آستان قدس رضوی» تصمیم میگیرد شرکای خود را کنار زده، طرح (ثامن) مرحوم کازرونی را نیز به صورت غیر قانونی به بایگانی روانه و طرح غیر قابل اجرایی تحت عنوان طرح دانشگاه تهران «که هیچ جایگاه قانونی تحت عنوان مشاور در این امور ندارد» را جایگزین طرح مرحوم کازرونی معرفی نماید، اقدامی که اولاً مراحل قانونی از جمله مصوبه شورای شهر را طی نکرده است، دوماً شهردار وقت بدون مصوبه شورای شهر آن را امضا نموده، سوماً با توجه به شرایط فعلی که در منطقه ایجاد شده اصلا طرح جدید قابل اجرا نیست، چهارما تکلیف حقوق شرعی و قانونی مردم و سرمایهگذاران در طرح جدید مشخص نگردیده، مواردی که از یک طرف باعث اختلاف آن وزارت با شهرداری در خصوص چگونگی تقسیم عواید و منابع اجرای طرح ثامن (که متعلق به مردم و سرمایهگذاران میباشد) و از طرف دیگر پاسخگویی به مالکین و سرمایهگذارانی که به دلیل تراز صفر مالک واقعی منابع هزینه شده در اجرای طرح ثامن و آنچه در منطقه وجود دارد هستند، شده است. در واقع وزارت راه و شهرسازی که متهم اصلی بیتعهدیها می باشد، برای قضاوت پرونده بدعهدیهایش خود برنامهریزی نموده تا دیگران ((شهرداری، آستان قدس، مردم و مالکین و سرمایه گذاران)) را محاکمه و محکوم نماید که با آوردن طرح غیر قابل اجرای تهرانیها، این کار را انجام داده و ذینفعان منطقه را نابود و شهرداری را مقابل مردم و سرمایه گذاران که مدعی بدعهدیهای مشترک شهرداری و وزارت راه و شهرسازی هستند قرار داده است.
با شرایط ایجاد شده برای مجموعه حرم مطهر و منطقه ثامن چه باید کرد؟
روشنک اظهار امیدواری کرد، خوشبختانه سفر هیئت محترم دولت آقای دکتر رئیسی در نوروز ۱۴۰۱ به استان خراسان رضوی برکات زیادی از جمله واگذاری اختیار تصمیم گیری در طرح منطقه ثامن به استان و استاندار محترم را به همراه داشت، لذا اگرچه جناب آقای دکتر نظری استاندار محترم با وجود تیمی که در این مورد همراه دارد کاربسیار سختی پیش رو خواهد داشت، اما ایشان مرد نبردهای سخت است و همانند موضوع محور غرب که سالهای طولانی حل نشده باقی مانده بود با تصمیمی مدبرانه در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی مشکل را حل نمودند، در خصوص مشکلات منطقه ثامن نیز با عنایت امام رضا (ع) درجلسات شورای گفتگو تصمیمات مهمی خواهند گرفت و قفلهای زده شده به طرح مرحوم کازرونی را باز خواهد نمود.
وی تاکید کرد، بله اگر توجهِ ریاست محترم جمهوری در پاسخ بیانات تولیت معزز آستان قدس نبود ، و یا اگر از اختیارات واگزار شده به استان در جهت رفع مشکلاتی که به دلیل بدعهدی ها و مداخلات تهرانی ها ایجاد گردیده ، فقط باید امیدوار بودیم و باشیم که امام رضا (ع) از پروردگار متعال بخواهد کمک کند تا ضمن فراهم شدن شرایط محاکمه قانونی عهد و پیمان شکنیهای وزارت راه و شهرسازی و شهرداری، حادثهای نیز در مجموعه حرم مطهر و منطقه ثامن ایجاد نشود که اگر ایجاد شود، خسارت آن را نیز متوجه مجموعه حرم مطهر، مردم و سرمایهگذاران خواهد دانست، به خصوص در شرایطی که سازمانهای نظارتیِ مسئول در اینگونه بدعهدیهای خسارت بار و مدعی العموم، اقدامی برای پیگیری انجام نمیدهند، و باعث میشوند وزارت راه و شهرسازی در دولت فعلی نیز همچنان دیگران را مقصر معرفی، محاکمه و محکوم و خود را حاکم بشناساند. شاکیان و معترضین را نیز بهگونههای مختلف که در سالهای گذشته شاهد بودیم ازجمله با تهدید و لشکرکشی در فضای مجازی ساکت و یا موافق اقدامات خود معرفی نمایند.