در آستانه ایام دهه کرامت رضوی شورای اجرایی مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی در نشستهایی جداگانه با مسئولان صدا و سیما و خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا، ایکنا و فارس خراسان رضوی دیدار کردند و با محوریت پوشش هر چه بهتر اخبار و تقویت همکاری¬ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
حسن دستپروری مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی در این جلسات ضمن بیان گزارشی کوتاه از اقدامات و فعالیتهای رسانهای این نهاد، همفکری و تعامل حداکثری با رسانههای مختلف را راهبرد مدیریت متبوع خود دانست و ابراز کرد: ما در تعامل با رسانههای رسمی کشور هیچ ممیزی برای خود قائل نیستیم چرا که عشق و ارادت نسبت به حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) طیف گستردهای از انسانها با گرایشات و نظرات مختلف را دربرمیگیرد.
وی با اشاره به در پیش بودن دهه کرامت و ضرورت توسعه همکاری رسانهای برای پوشش هرچه بهتر برنامههای این دهه، خاطرنشان کرد: افزایش سطح تعاملات با رسانهها یکی از راهبردهای جدی ماست و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود، رویکرد ما بازگشایی دربهای آستان قدس به سوی رسانههاست.
دست پروری یکی از اهداف اصلی آستان قدس رضوی را نشر شایسته انوار اهل بیت(ع) بویژه امام رضا(ع) دانست و عنوان کرد: اعتقاد داریم برای تحقق این مهم رسانه بهترین و قویترین ابزار است، لذا رسانهها را بازوان توانمندی برای تحقق اهداف خود میدانیم و به دنبال تعامل و همکاری حداکثری با آنها هستیم.
تسهیل شرایط حضور رسانهها در حرم مطهر
دستپروری تسهیل مصاحبه اهالی رسانه با مدیران بخشهای مختلف آستان قدس رضوی، برگزاری جلسات مستمر با رسانهها به منظور سوژهیابی و رفع مشکلات پیش رو در تولید اخبار، تسهیل شرایط حضور رسانهها در حرم مطهر و استفاده از ظرفیت رسانههای مختلف با گرایشهای گوناگون برای نشر معارف رضوی را از جمله برنامههای مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی خواند.
مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی برگزاری شورای فکر برای تعریف سوژههای خبری و گزارشی با همکاری سایر خبرگزاریها و انتشار اخبار مرتبط با حرم مطهر امام رضا(ع) را از جمله راهکارهای ایجاد تعامل حداکثری بین رسانهها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه نگاه ما این است که تسهیل امور رسانهای در آستان قدس رضوی به اندازه تسهیل امر زیارت اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: بستر فعالیت رسانه ها در حرم مطهر کاملا باز است و با همفکری و هماهنگی مدیریت خبر و رسانه و سایر رسانهها میتوان به نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) که هدف اصلی این آستان مقدس است دست یافت.
مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی افزود: تلاش می کنیم تا تمام رسانهها بهترین و بیشترین بهرهبرداری را در ایام دهه کرامت از فضای حرم مطهر داشته باشند.
نشر معارف، فرهنگ و سیره رضوی
فرهاد رحیمی معاون خبر صدا و سیمای خراسان رضوی در دیدار با شورای اجرایی مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه ظرفیت کامل این معاونت در خدمت نشر معارف فرهنگ و سیره رضوی خواهد بود، گفت: این سازمان برای پوشش ویژه برنامههای دهه کرامت آستان قدس رضوی آمادگی کامل دارد.
وی ضمن تقدیر رویکرد آستان قدس رضوی در راستای اطلاعرسانی بهتر و تعامل مثبت با رسانهها، عنوان کرد: برگزاری جلسات مشترک، هماندیشی و ارتباط نزدیک با اصحاب رسانه از جمله اقدامات مثبت و ابتکاراتی بوده که طی سالهای اخیر در حوزه مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی صورت گرفته است.
این مقام مسئول، حرم مطهر رضوی را گنجینهای عظیم و بیبدیل از سوژههای ناب معنوی برای رسانهها دانست و تصریح کرد: محتوای رسانهای تولید شده از حرم مطهر رضوی میتواند دلهای بسیاری از عاشقان و دلدادگان به امام علی بن موسی الرضا(ع) را به این صحن و سرای نورانی بیاورد و تحول معنوی در آنها ایجاد کند.
وی در ادامه بر ضرورت هماهنگی و تعامل بیش از پیش میان سازمان صدا و سیما و مجموعه آستان قدس رضوی در راستای توسعه و غنا بخشی به تولیدات رسانهای از حرم مطهر تأکید و عنوان کرد: معاونت خبر صدا و سیمای مرکز خراسان از هماکنون برنامهریزیهای لازم برای پوشش هرچه بهتر برنامههای دهه کرامت را آغاز کرده و در مواقع مورد نیاز و اتفاقات فوری نیز هیچ تشریفات اداری را برای خود در پوشش رسانهای برنامهها قائل نیست.
معاون خبر صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: ما با آستان قدس رضوی خود را یک مجموعه، آن هم مجموعه رسانهای حضرت رضا(ع) میدانیم و انشاءلله تلاش خواهیم کرد در نشر انوار بارگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) بیش از پیش موفق باشیم.
آستان قدس رضوی گنجینه عظیم معرفتی برای جهان اسلام
ابراهیم مروتی مدیر خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا در خراسان رضوی این دیدار ضمن تقدیر از تغییر رویکرد آستان قدس رضوی در حوزه اخبار و اطلاعرسانی بر توسعه هرچه بیشتر و بهتر همکاریهای فیمابین تأکید و ابراز کرد: آستان قدس رضوی گنجینه عظیم معرفتی برای جهان اسلام است و ما برای توسعه همکاریها با آستان قدس رضوی آماده و مشتاق هستیم.
مروتی همچنین برگزاری دورهای نشستهای خبری در سطوح عالی مدیریت آستان قدس و تسهیل شرایط برای ورود رسانهها به بارگاه حضرت رضا(ع) را خواستار شد.
حرم مطهر پیشانی فرهنگی و مذهبی ایران
حسین کریمزاده تربتی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی نیز در این نشست مشترک حرم منور امام رضا(ع) را پیشانی فرهنگی و مذهبی ایران توصیف و بیان کرد: دیدگاه خبرگزاری جمهوری اسلامی نسبت به مجموعه آستان قدس رضوی به هیچ وجه سیاسی نیست، بلکه ایرنا رویکردی کاملاً فرهنگی نسبت به این مجموعه دارد.
وی تصریح کرد: بنابر دیدگاه فوق این خبرگزاری همواره تلاش داشته است تا اخبار مختلف در حوزههای فرهنگی و مذهبی مرتبط با حرم مطهر رضوی را نشر دهد.
این مقام مسئول مراسم و آیینهای مناسبتی برگزار شده در حرم مطهر رضوی را دارای مخاطبان بسیاری عنوان کرد و گفت: خبرگزاری ایرنا این آمادگی را دارد تا بر اساس تعاملات مشترک با مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی برنامههای بارگاه منور رضوی را برای شیفتگان اهل بیت(ع) به ویژه عالم آل محمد(ص) در سطح ملی و بین المللی پوشش دهد.
کریمزاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حراست از منافع و امنیت ملی در عرصه رسانه تنها خط قرمز ایرنا در انتشار اخبار است.
جای جای حرم ظرفیت تولیدات رسانهای جذاب را دارد
سید ناصر نعمتی مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی گفت: نگاه خبرگزاری فارس به مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی نگاه همیار و همکار است.
وی گفت: جای جای حرم مطهر و حتی زائران این بارگاه ملکوتی هرکدام داستان جذاب خود را دارند که می توان از این ظرفیت برای تولیدات رسانهای جذاب استفاده کرد.
وی با اشاره به ظرفیت بالای کار رسانهای در حرم مطهر رضوی گفت: نگاه خبرگزاری فارس به مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی نگاه همیار و همکار است.
مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی از تاکید این رسانه بر گزارشهای مردمی خبر داد و خواستار افزایش امکان تهیه این گزارشات در حرم مطهر شد.