استانیشهری

استاندار خراسان رضوی در صحن علنی شورای شهر مشهد: نظم بخشی به نظام جامع معماری شهری، متناسب با معماری هویتی از اولویت های شهر مشهد است

کد خبر : 17502

در حکومت اسلامی، مشارکت مدنی، اهمیتی ویژه دارد و پرهیز از نگاه جناحی در اجرای عدالت، دیدن همگان، اجتماع گرایی و مشروعیت از خصوصیات حاکمیت مدنی است.

به مناسبت هفته دولت، استاندار خراسان رضوی مهمان خانه مردم در شورای اسلامی شهر مشهد بود. به گزارش صبح مشهد، علی رضا رشیدیان در نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد
استاندار خراسان رضوی افزود: نقش شورای شهر و شهرداری در این حوزه تعیین کننده است و باید اهتمام لازم در این خصوص را داشته باشند.
وی ادامه داد: افزایش درآمد پایدار و کاهش درآمد از طریق فضای کالبدی شهر ، حرکت به سمت درگیر کردن شهروندان داوطلب در حوزه های عمومی، پیگیری توسعه عادلانه منابع در سطح شهر برای تمامی مناطق کالبدی، فعالان بخش خصوصی و اقشار مختلف از دیگر ضرورت های مدیریت شهری است.
استاندار خراسان رضوی گفت: هر چه بیشتر به سمت تمرکززدایی و واگذاری امور به بخش های محلی توجه شود توسعه یافتگی بیشتری حاصل می شود.
رشیدیان افزود: در حکومت اسلامی، مشارکت مدنی، اهمیتی ویژه دارد و پرهیز از نگاه جناحی در اجرای عدالت، دیدن همگان، اجتماع گرایی و مشروعیت از خصوصیات حاکمیت مدنی است.
وی تصریح کرد: در دهه پیش رو، تقویت بخش مدنی باید مد نظر باشد و تا حد امکان به نقش و مسئولیت بخش مدنی در تصمیم سازی، نظارت و همکاری نهادهای اجرایی بیشتر توجه شود.
رشیدیان افزود: حدود تعامل و ارتباط بین قدرت مرکزی و محلی را نیز باید شناخت و نباید تصور کرد که توسعه ملی بدون توسعه محلی و همگرایی قابل وقوع است.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار شهری، بخشی از توسعه پایدار ملی را تشکیل می دهد ، گفت: به کارگرفتن ظرفیتهای متعالی محیطی و سرمایه های اجتماعی در توسعه پایدار شهری ضروری است.
رشیدیان تاکید کرد: در جریان توسعه پایدار باید پاسخگوی نیازهای جامعه کنونی بدون کاستن از سرمایه نسل آینده باشیم.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نهادهای غیردولتی باید بی واسطه توسط مردم انتخاب شوند، گفت: شوراها دارای این شاخصه هستند که البته ارتباط این نهادها با مردم پس از انتخاب از طریق سازوکارهای قانونی باید برای شناخت افکار عمومی تداوم یابد.
وی ادامه داد: در استان ۲ هزار و ۵۳۸ شورای اسلامی روستایی با ۸ هزار و ۱۳۰ عضو و ۷۵ شورای اسلامی شهری با ۴۰۵ عضو فعالیت می کنند.
رشیدیان افزود: در بهار امسال ۶۰۲ جلسه در شوراهای شهر و روستای استان برگزار و یکهزار و ۶۰۹ مصوبه تایید شده در این شوراها ثبت شد و تنها یک مصوبه به هیات حل اختلاف برای رسیدگی ارجاع شد که بیانگر تعامل خوب بین شوراها و فرمانداری ها به نفع مردم است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه و تعامل هر چه بیشتر با اقشار و نهادهای اجتماعی، گفت: شوراها بهترین سرپل برای این تعامل و ارتباط هستند و از ظرفیت شوراها باید برای خنثی سازی توطئه ها و فضاسازی های دشمن، توجیه افکار عمومی و کاهش آسیب پذیری اقشار پایین دست استفاده کرد.
وی تصریح کرد: در خصوص ارتقای سطح بهره گیری از ظرفیتهای اجتماعی شهر از طریق افزایش مشارکت نهادهای مردمی در تصمیم سازی ها در شورای شهر مشهد شاهد حرکتهایی هستیم ولی این باید توسعه یابد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تقویت تعامل و ارتباط بین شوراها و مردم برای پاسخگویی به نیازهای منطقی آنها و همچنین منطقی کردن خواسته های مردم نیز ضروری است.
رشیدیان با بیان اینکه شورا نباید به بخشی از قدرت درون حاکمیت تبدیل شود، افزود: تقویت شبکه نظارتی در نظام شورایی و شهرداری برای کاستن از حجم مراجعات به دستگاه های نظارتی بیرون از این مجموعه نیز ضرورت دارد.
استاندار خراسان رضوی افزود: بودجه دولتی تحقق یافته شهرداری های استان در سال گذشته ۳۶ هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال بود و امسال نیز پیش بینی می شود بودجه دولتی تحقق یافته شهرداری ها به ۴۰ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال افزایش یابد.
رشیدیان بیان کرد: همچنین دولت در سخت ترین شرایط اقتصادی، توانسته به نهادهای عمومی و غیردولتی استان بیش از پنج هزار و ۳۳ میلیارد ریال کمک کند.
وی تصریح کرد: در شهردای های استان ۱۴ هزار و ۹۵۹ نفر شاغل هستند که این بخش جمعیت بزرگی از فعالان اداری و کارگری استان را به خود اختصاص داده است.
استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد در سه سال اخیر توسط نهادهای عمومی و دولتی بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است اما هنوز فاصله بین حاشیه و مرکز زیاد است.
رشیدیان با اشاره به حادثه اخیر انفجار آبگرمکن در منزلی مسکونی در منطقه شهید رجایی مشهد که ۱۶ کشته و مجروح داشت، تاکید کرد: در حوزه خدمات ایمنی باید ظرفیتها را توسعه دهیم، همکاری مردم برای موارد ایمنی و احیای بافت های فرسوده شهری بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی در خصوص نظام مالیاتی نیز گفت: بخشی از مالیاتهای اخذ شده به شهرداری ها، دهیاری ها، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و کتابخانه ها پرداخت می شود لذا پرداخت به موقع و مناسب مالیات در توسعه شهر و روستا موثر است.
وی گفت: مشهد به عنوان قطب گردشگری کشور، پارسال پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی بود که این رقم نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۰٫۲ درصد رشد داشته است.
رشیدیان تصریح کرد: مدیریت شهری می تواند با بهره گیری از این ظرفیت ضمن تقویت میزبانی، ظرفیت درآمدی این شهر را افزایش دهد و رویکرد شورای شهر و شهرداری توام با توسعه شهری با هدف ارتقای سبک زندگی و خدمات برای مجاوران و زائران باشد.
وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید با سرعت بیشتری در مشهد دنبال شود، افزود: باید دالان علم و فناوری رضوی نیز با همکاری شهرداری و بخش های دولتی دنبال شود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به افتتاح یکهزار و ۵۴۴ طرح با هزینه ۱۴ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال در هفته دولت جاری، بیان کرد: بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال از این میزان مربوط به طرح های شهرداری های استان به جز مشهد است و شهرداری مشهد اعتقاد دارد طرح ها را در طول سال بهره برداری کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن