مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: امیدواریم ظرف یکسال آینده کل شهر به فیبر نوری مجهز شود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، محمدرضا سمیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نسبت بودجه سازمان فاوا به کل شهرداری یک درصد و بودجه عمرانی ۸۰ تا ۸۵ درصد است.
وی افزود: باتوجه به فراگیر شدن موضوعات هوش مصنوعی در جامعه، دو نگاه به این موضوع وجود دارد؛ جنبه اول عمومی و جنبه دیگر عمیق تر و تخصصی تر است که نمود آن در سامانه های شهرداری بروز خواهد کرد. لذا با دستور شهردار و شورای اسلامی شهر، اداره هوش مصنوعی ایجاد شده است.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد بیان کرد: شاخص هایی از جمله میزان تحقق خدمات الکترونیک، میزان استفاده شهروندان از این خدمات و نرخ استفاده کنندگان از اپلیکیشن شهر من ملاک ارزیابی معاونت است.
سمیعی در خصوص پروژه فیبر نوری خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا رویکرد این است فشار به جای اپراتورهای موبایلی، بر روی اپراتور های ثابت باشد اما در ایران این موضوع بلعکس است لذا پروژه ایجاد فیبر نوری در دستور کار قرار گرفته و با پنج اپراتر قرارداد بسته شده است.
وی اضافه کرد: درحال حاضر مناطق ۹ و ۱۱ تحت پوشش کامل فیبر نوری قرار گرفته است و امیدواریم ظرف یکسال آینده کل شهر تحت پوشش قرار بگیرد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تصریح کرد: امسال همزمان با نهضت آسفالت، نهضت حفاری فیبرنوری را داریم که هم راستا شدن این دو پروژه کار سختی است اما با هماهنگی کامل درحال انجام است.
سمیعی عنوان کرد: از دیگر اقدامات سازمان، «من کارت» به عنوان یکی از محصولات مهم سازمان فاوا است. افق ما حذف دستگاه های شارژ من کارت و به روز رسانی خدمات و آنلاین شدن خدمات من کارت در اتوبوس ها است اما در حال حاضر ظرفیت مراکز شارژ طی هفت ماه گذشته ۳۰ درصد و تا یک ماه آینده دوبرابر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ما متولی هوشمندسازی شهرداری هستیم اما متولی شهر هوشمند نیستیم، ادامه داد: هدف از ایجاد باشگاه های شهروندی، رفتارسازی شهر هوشمند است تا با استفاده از مدل های امتیاز دهی بتوانیم در معرض ارزیابی های بین المللی قرار بگیریم.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: از جمله برنامه های تحولی و کارویژه های سازمان می توان به هوشمند سازی فرآیندهای پرکاربرد شهروندی و ارائه خدمات از طریق پورتال SM.mashhad.ir و اپلیکیشن شهر من در راستای حذف لزوم مراجعه شهروندان برای دریافت خدمات از شهرداری و راه اندازی داشبورد شهروندی، هوشمند سازی اجزا شهری و استقرار المانهای هوشمند در سطح شهر با هدف ارتقاء شاخص های شهر هوشمند و ایجاد زیر ساخت لازم برای تنوع در پرداختهای خرد شهروندی با ابزارهای مختلف کارت شهروندی، QR گوشی هوشمند به صورت آنلاین و… اشاره کرد.
سمیعی با اشاره به ایجاد CIM شهر مشهد و زمینه سازی شرایط سرمایه گذاری شهرداری در شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: ارتقاء ظرفیت پردازشی و ذخیره سازی مرکز داده شهرداری در راستای ارائه خدمات ابری به سایرین، زمینه سازی شرایط لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان به سایر کشورها، راه اندازی مرکز ارتباط با مشتری متمرکز برای خدمات الکترونیک شهروندی و کاربردی سازی هوش مصنوعی در ارائه خدمات الکترونیک شهرداری از دیگر اقدامات در دستور کار است.
وی افزود: درحال حاضر ۱۵ سرویس فعال شهر من در سطح شهر وجود دارد و ۶ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۲۱۳ من کارت صادر شده است. همچنین هزار و ۱۲۶ عامل فروشگاهی شارژ، ۲۹ باجه شارژ و فروش، ۳۰۳ دستگاه خودکار شارژ و ۱۳۱ دستگاه صدور بلیت تک سفره، هزار و ۵۰۰ عامل، ۶۰۰ دستگاه خودکار شارژ و ۳۰ دستگاه خودکار فروش وجود دارد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد بیان کرد: علاوه بر این ۶۰۱ هزار و ۸۹۳ کاربر در شهرمن وجود دارد و متوسط بازدید روزانه دو هزار و ۵۰۰ بار است.
سمیعی در خصوص ساماندهی دکل های مخابراتی تصریح کرد: تاکنون ۵۵ نسخه مجوز احداث دکل مخابراتی صادر شده است و ضمن برگزاری جلسات مکان یابی با مشارکت ایراتورها، ۲۱۲ محل درخواستی اپراتورها تعیین تکلیف شده است. همچنین پنج دکل مخابراتی در سطح شهر زیباسازی شده است.
وی افزود: راه اندازی و بهره برداری از بخش صدور مجوز دکلهای ارتباطی در سامانه مدیریت دکل ها، صدور ۶ نسخه مجوز دکل ارتباطی، شناسایی و برخورد با هفت فقره احداث دکل مخابراتی فاقد مجوز و رسیدگی به ۲۲ فقره شکایات مردمی در حوزه احداث و بهره برداری از دکل های مخابراتی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.