اجتماعی

به بهانه هفته ملی پیشگیری از تنبلی چشم عنوان شد:

تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع آن است

کد خبر : 60883

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است. چشم همه کودکان باید حداقل ۳ نوبت، هر سال در سنین ۳ تا ۶ سال قبل از دبستان غربالگری شود .

به گزارش صبح مشهد، سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری از نابینایی و مشکلات بینایی نسبت به اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم اقدام حضور در پایگاه‌های سنجش بینایی نموده است . گروه هدف این برنامه کلیه کودکان ۶-۳ ساله شهری، روستایی و عشایر می‌باشند.

محسن مروی افزود: کودکی که چشم او در حال تنبل شدن است، ممکن است شکایتی نداشته باشند و والدین او نیز از این قضیه خبر نداشته باشند و وقتی متوجه مسئله شوند که دیر شده باشد. لذا معاینه چشم همه بچه ها ضروری است تا افراد در معرض تنبلی چشم را پیدا کنیم و پیشگیری لازم را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدا تا پایان هر سال در کلیه شهرستان‌‎ها و از طریق پایگاه های سنجش بینایی تحت نظارت بهزیستی اجرا می‌گردد. خانواده‌های دارای کودک ۳ تا ۶ سال میتوانند با در دست داشتن مدارک شناسایی کودک به این پایگاه ها جهت سنجش بینایی کودکان خود مراجعه نمایند و جهت کسب اطلاع در خصوص آدرس و زمان دقیق انجام غربال بینایی با ادارات بهزیستی در شهرستان ها تماس حاصل نمایند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: سن طلایی جهت شناسایی، پیشگیری و درمان تنبلی چشم ۶-۳ سال است. آمبلیوپی در سنین بالا از دوران کودکی با فرد بوده و این بیماری درسنین بالا ایجاد نمی‌شود. در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود به همین دلیل در بیشتر مواقع، پدر، مادر و اطرافیان متوجه خطر مهمی که بینایی کودک را تهدید می‌کند، نیستند. این اختلال هرچه دیرتر تشخیص داده شود درمان دشوارتر می‌گردد و میزان بهبودی کمتر خواهد بود به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود ، دید کامل نخواهد شد و پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد.

وی در خصوص سطوح اجرای برنامه غربالگری بینایی بهزیستی، گفت: این برنامه در سطح اول توسط معاینه چشم کودکان ۶-۳ ساله با استفاده از دستگاه غربالگری بینایی یا چارت E توسط مربیان آموزش دیده در طول سال انجام می‌گیرد.

در سطح دوم، کودکانی که پس از معاینه در سطح اول نیاز به انجام معاینات تخصصی دارند با معرفی نامه و کارت سنجش به مراکز بینایی‌سنج همکار برنامه ارجاع می گردند تا با تعیین وقت قبلی معاینه و مداخلات درمانی انجام و در صورت نیاز به سطح سوم ارجاع شوند. سطح سوم ارجاع به چشم پزشک است. کودکانی که پس از معاینه در سطح دوم نیاز به انجام معاینات دقیق تر دارند با معرفی نامه و کارت سنجش به چشم پزشک همکار برنامه ارجاع تا با تعیین وقت قبلی معاینه و مداخلات درمانی صورت پذیرد و در صورت نیاز به مراکز فوق تخصصی با هماهنگی لازم ارجاع شوند.

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن