اقتصادی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد:

 مشهد دروازه صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است

کد خبر : 60854

نشست تخصصی لجستیک مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه هشتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در محل سالن جلسات نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد وتجاری ایران،نشست تخصصی لجستیک مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف توسعه و گسترش همکاری‌های مشترک و بررسی راهکارها و چالش‌های آن با حضور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل. منطقه آزاد چابهار، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران و افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان، ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان، نمایندگان مناطق آزاد، مشاور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان، معاون اقتصادی بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزارشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار، شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند است.

« حمیرا ریگی ” اظهارداشت : بندرچابهار با موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد به عنوان یک شاهراه مهم ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند به شمار می رود و سرمایه گذاران می‌توانند ازاین فرصت برای شروع فعالیت اقتصادی و تجاری اقدام کنند.

وی ادامه داد : به نظر من نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و توانمندی های صادراتی مناطق آزاد که با شرکت تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور وهمزمان با نخستین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان که درنمایشگاه بین المللی مشهد مقدس برگزار می‌شود یک فرصت خوب برای معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری چابهار است.

ریگی بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی برای تعاملات با فعالان اقتصادی کشورهای آسیای میانه و افغانستان برای جذب سرمایه گذاری و بازاریابی برای صادرات تولیدات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه شهر اقتصادی مشهد به عنوان دروازه صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، تصریح کرد: برپایی نمایشگاه مناطق آزاد موجب توسعه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق مناطق آزاد می شود و همچنین مشهد از قطب های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی وهمچنین قطب های صنعتی کشور است.

وی با اشاره به اینکه چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی آسیای میانه و حوزه قفقاز به آبهای آزاد بین‌المللی محسوب می‌شود، تاکید کرد: برای بهره‌برداری بهینه از این فرصت،‌ علاوه بر توسعه ظرفیت‌های لجستیکی چابهار،‌ با هدف تسهیل دسترسی و افزایش حجم ترانزیت و حمل و نقل کالا بین اقیانوس هند و آسیای میانه، توسعه کریدور شرق (از چابهار تا سرخس) در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته و از طریق «کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق» پیگیری می‌شود.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار افزود: با توجه به اهمیت مثلث طلایی لجستیک ایران (چابهار – مشهد – ارس- ماکو)، فعال سازی ظرفیت‌های نهفته این مثلث و استفاده از امکانات مناطق مذکور و ایجاد شبکه حمل و نقل و ترانزیت در مسیرهای مورد اشاره که می‌تواند موجب بهره‌برداری مناسب اقتصادی از این ظرفیت‌ها باشد ،مورد توجه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: محور ترانزیتی شرق (از چابهار تا سرخس) به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تبادلی و حمل و نقلی در منطقه محسوب شده و بهترین امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به اقیانوس هند و آبهای آزاد است که می‌تواند سالانه از ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا پشتیبانی کند.

ریگی تاکید کرد: توسعه این کریدور و افزایش ترافیک کالا در آن، باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان‌های شرق کشور نیز خواهد شد و همچنین در توسعه منطقه ساحلی سواحل مکران که مورد تاکید همه جانبه مقام معظم رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران است نقش قابل توجهی ایفا خواهد کرد.

وی افزود: برپایی نمایشگاه مناطق آزاد موجب توسعه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق مناطق آزاد می شود و می توان بخوبی فرصت های سرمایه گذاری منطقه را در آنجا به نمایش گذاشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در خراسان بزرگ که به عنوان دروازه ورود به کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و افغانستان شناخته می شود را می توان یک فرصت طلایی دانست.

ریگی با بیان اینکه چابهار دروازه ورود به اقیانوس هند و بزرگترین بندر اقتصادی کشور و بزرگترین منطقه آزاد اقیانوسی کشور مطرح است، گفت: چابهار به نوعی اقتصادی ترین راه دسترسی کشورهای محصور خشکی آسیای مرکزی و افغانستان به آب های آزاد اقیانوس هند است.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان با جمعیت بیش از ۶۰۰ میلیون نفر محصور در خشکی هستند و دسترسی مستقیم به آب های آزاد ندارند لذا چابهار هموار کننده دسترسی این کشورها به دنیا است.
ریگی گفت: کار دولت فراهم کردن زیرساخت‌ها و تسهیلگری است و قرار نیست که خودش ترانزیت کند و کار لجستیک را انجام دهد و درحال حاضر هم به همین سمت و سو حرکت می‌کند و سیاست‌های ما نیز در سازمان منطقه آزاد تسهیلگری است. زیرساخت‌ها تا اندازه‌ای فراهم شده است و الان می‌توانید بارتان را از چابهار جابجا کنید .
وی تصریح کرد: درحال حاضر  بخش خصوصی باید بارش را جابجا کند و در بحث انبار نیز به اندازه‌ای که بخش خصوصی نیاز داشته باشد انبار داریم و با کمبود آن مواجه نخواهیم بود و همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه انبارها توسط شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در حال انجام است.
ریگی با اشاره به اینکه ماهیت ایران ترانزیت است و به عنوان یک چهارراه از آن اسم برده می‌شود که باید از آن تولید ثروت کنیم، تاکید کرد: ایران دارای جایگاهی است که به اعتقاد من مانند بازیگری است که کسی نمی‌تواند آن را حذف کند اما صحبت بر این است که از  ترانزیت باید تولید ثروت کنیم  و باید سعی کنیم منابع نفتی خودمان را برای آیندگان نگه داریم .
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار یادآور شد: بخش خصوصی مناطق آزاد قوانین و مقرراتی را برای تسهیلگری دارد و  آمادگی دارد که  باربری انجام شودو ما ازبرادران خوب افغانستانی استقبال می‌کنیم تا از این فرصت فراهم شده برای ترانزیت بارهایشان استفاده کنندتانهایتا شاهد رونق خوب اقتصادی برای همه طرفین باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن