اسلاید شواقتصادی

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی در اجلاس توسعه صادرات ایده آل بیان کرد: 

سرمایه گذاری مشترک یک الزام بسیار مهم در حوزه اقتصاد است 

کد خبر : 60819

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی درحاشیه  هشتمین اجلاس بین المللی توسعه صادرات ایده آل در مشهد گفت : سال گذشته حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار مجموع صادرات استان خراسان بوده است و امسال با توجه به آمار شش ماه اول سال نسبت به سال گذشته حدود ۲۰درصد افزایش صادرات داشته ایم  که این ۲۰درصد شامل افزایش صادرات وزنی و افزایش ارزی می باشد. 

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری اجلاس صادرات ایده آل ” فیروز ابراهیمی در خصوص این اجلاس “اظهارداشت:در این نمایشگاه اتفاق کم سابقه ای افتاده است و خوشبختانه با مشارکت در افتتاحیه ، تداوم نمایشگاه و برنامه ریزی بسیار خوب ، بازار های هدف استان هدف گذاری شده است و امیدوارم شاهد نتیجه و خروجی خوبی برای اقتصاد ایران و کشور های منطقه باشیم .

وی در خصوص ضرورت رفع مشکلات مراودات گمرکی  ایران با کشورهای آسیای میانه و افغانستان گفت : درمورد برخی از مشکلات اقتصادی باید گفت کشور ما با کشورهای هدف صادراتی تفاهم های دو جانبه دارد که بر همان اساس رفتار می شود.بعضی کشورهادر پیمان های دسته جمعی می باشند، به طور مثال کشورهای عضو اوراسیا که از آن پیمان ها تبعیت می کنند .

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مشکلات گمرکی در بحث صادرات بیان کرد:  در حوزه اقتصادی در بحث گمرک اعدادی که از سمت کشورهای هدف پرداخت می شود اگر در موضوع خاصی مشکلی به وجود بیاید می توان دو طرفه روی آن موضوع کار کرد .به طور مثال اگر تعرفه واردات کالا ما به کشور هدف میزان قیمت یک عدد است و تعرفه واردات آن کالا از آن کشور به کشور ما رقم دیگری است، می توان این موضوع را با گفت وگو ، باسفارت خانه ها ، وزارت امور خارجه دوکشور و یا حتی از طریق رایزن های بازرگانی  دوکشور حل کرد.

وی درخصوص بیشترین واردات کالا از سمت کشور های آسیا میانه به کشورمان را مواد اولیه و نهال های کشاورزی اعلام کرد و افزود :بیشترین صادرات نیز کالا های مصرفی مانند: زعفران است که در راس صادرات قراردارد و همچنین  پسته که رتبه دوم در صادرات است .همچنین محصولات آهنی ، آهن اسفنجی ، شمش و محصولات فولادی که رتبه سوم را در صادرات دارند و بعد از آن کامپاند و محصولات پلیمری می باشند .

ابراهیمی تصریح کرد : درواقع صادرات ما جزء اقلام مصرفی است وخراسان جزء معدود استان هایی در کشور می باشد که صادرات آن مزیت های جداگانه ای دارد. یعنی بالغ بر ۵۰ درصد صادرات خراسان محصولات مصنوعات صنعتی می باشد و ۵۰ درصد دیگر تولیدات حوزه های کشاورزی و … می باشد. بر خلاف خیلی از جاهای که مواد اولیه و خام صادر می کنند.

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره ضرورت سرمایه گذاری مشترک تاکید کرد: به نظر من سرمایه گذاری مشترک یک الزام بسیار مهم در حوزه اقتصاد می باشد. به خصوص در واحد های تولیدی ما که کالاهای صادراتی دارند .

وی یادآور شد: به نظر من بازار کشورهای منطقه به ویژه ابتدا بازار کشور افغانستان برای محصولات تولیدی ما ابدی و ماندگار نیست. چراکه آن ها شروع به تولید برخی کالا ها کرده اند و به محض آن که به ۳۰ درصد از تامین نیازشان برسند دولت افغانستان با ابزار تعرفه به نوعی واردات آن کالاها را ممنوع خواهد کرد. پس بهترین روش ماندگاری در بازار های هدف صادراتی، سرمایه گذاری مشترک می باشد و من به همه تولیدکنندگان و صادر کنندگان استان این توصیه را می کنم .

ابراهیمی در پاسخ به اهمیت کشت فراسرزمینی گفت: در سال گذشته هیات رسمی ازکشور به سرپرستی استاندار وقت آنزمان به افغانستان رفتند و اقدامات ابتدایی در حوزه کشت فراسرزمینی انجام شد و برخی از فعالان اقتصادی ما در محدوده کانال مشهور قوش تپه اراضی را گرفتند و شروع اولیه را انجام داده اند.

وی ادامه داد : ما ناچار هستیم با توجه به مشکلات جدی آبی کشور و‌همچنین با توجه به اینکه ۹۰درصد آب ما در حوزه کشاورزی مصرف می شود، بهترین ایده و تصمیم، کشت فراسرزمینی می باشد تا به خشکسالی و کم آبی کشور کمک شود .کشور افغانستان نیز این آمادگی را دارد .

وی در خصوص تراز تجاری دو کشور ایران و افغانستان بیان کرد:افغانستان همیشه گلایه جدی در رابطه با تراز تجاری بین کشورش و ایران دارد و طبق آخرین اخبار، نسبت به دوسال گذشته واردات ما از افغانستان چهار برابر شده است. باتوجه به شرایط حاضر و طی پنج سال آینده بعید می دانم به نفع افغانستانی ها مثبت شود و یا حتی برابر شود. به دلیل تفاوت سطح دانش و تکنیکالی که ما داریم این اتفاق نخواهد افتاد اما می توانیم برخی محصولات را وارد کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن