پایتخت فرهنگ اسلامی

در نشستی با حضور مسئولان دو مجموعه فرهنگی مورد بحث قرار گرفت:

توسعه‌ همکاری‌های موسسه فرهنگی و هنری باران و مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور

کد خبر : 60579

در نشستی با حضور مدیر موسسه فرهنگی و هنری و مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور در خصوص زمینه‌های توسعه همکاری دو طرف بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری باران؛ حسین فلاح مدیر موسسه فرهنگی و هنری باران یکی از مشکلات دانشگاه ها و دانشجویان را نداشتن دسترسی به مرکز اسناد به طور خاص عنوان کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته‌های تاریخ و ادبیات برای انجام کارهای تحقیقاتی نیاز دارند که از اسناد استفاده کنند وایجاد تعامل این موسسه که دارای مخاطب دانشجو است و با دانشگاهها همکاری مستمر دارد به عنوان رابط با این مرکز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی افزود: با ایجاد تعامل و همکاری دانشگاهها و مرکز اسناد، محققین، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی عضو این موسسه می‌توانند برای انجام کارهای تحقیقاتی به اسناد دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تعاملات بین دو مجموعه می‌تواند در زمینه‌های گوناگون موثر واقع شود و موسسه فرهنگی و هنری باران این آمادگی را دارد که در موارد مختلف با مرکز اسناد تفاهم‌نامه امضاء کند.

فلاح اظهار کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه با این سازمان، فرصتی ایجاد خواهد شد تا استادان برای فرصت‌های مطالعاتی و دانشجویان برای انجام تحقیقاتشان از گنجینه اسناد مرکز استفاده کنند.
مجتبی محمودی مهماندوست مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور نیز در این نشست با بیان اینکه تلاش ما اینست که به جامعه فرهیخته دانشگاهی ، هم به لحاظ آموزشی و هم پژوهشی و خدماتی کمک کنیم، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک سازمان هویتی، تاریخی و تمدن‌ساز است و فعالیت آن در حوزه توسعه فرهنگی و هویت ملی، میهنی است لذا اتخاذ تصمیمات لازم برای صحت، سهولت و سرعت در امر تحقیق و مطالعه این عزیزان بمنظور اعتلای فرهنگ ملی را در دستور کار داریم.
وی ضمن بیان خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی به کاربران اعم از اعضا، ناشران و پژوهشگران افزود: تحول گرایی ، دانش محوری، آینده نگری و تحرک و پویایی از اولویت های این سازمان است که همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت تعامل موثر با این موسسه و دانشگاه‌ها در شرق کشورگفت: سازمان مرکز اسناد یک موسسه آموزشی پژوهشی است و دو رسالت مهم کتاب و کتاب‌خوانی، سند و سندبانی است.
محمودی گفت: کتاب به عنوان اصلی‌ترین وسیله تحقیق  و مطالعه است و در دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد. با توجه به اینکه هم دانشگاه ها و هم مرکز اسناد دو نهاد فرهنگی هستند نیاز است تعامل خوبی بین این دو مجموعه ایجاد شود.
وی خروجی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را پژوهش‌محور عنوان کرد و گفت:‌ تمامی پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور در مرکز اسناد تجمیع می‌شود تا در دسترس تمام پژوهشگران و محققین قرار گیرد.
وی گفت:‌ ما سعی می کنیم در حوزه مستندسازی قوی‌تر عمل کنیم، اگر نتوانیم گذشته خود را مستند کنیم آینده خوبی نخواهیم داشت. مشهد یک کلان شهر مذهبی و جهانی است و باتوجه به قدمت و آثار ماندگاری که دارد نیاز است در ثبت و ضبط آن بیشتر در تلاش هستیم.
وی تصریح کرد: اهل بیت ما با آثار و اسنادشان شناخته می‌شوند. در واقع اسناد ملی حافظه ملتها است. میزان حفظ و نگهداری و توجه به اسناد، شاخص فرهیختگی و بصیرت کشور است. پژوهش‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بدون اسناد کامل نیست و گاهی یک برگ سند می‌تواند به یک بحران پایان دهد و در نتیجه ضرورت دارد دوره‌های آموزشی آشنایی با اسناد برگزار شود
مجتبی محمودی مهماندوست پیشنهاد کرد؛ یکی از اقدامات ارزشمند موسسه فرهنگی و هنری باران با سازمان و کتابخانه اسناد ملی، مصاحبه با مشاهیر و مفاخر استان باشد که تجربیات آنها در قالب یک مصاحبه پیاده‌سازی و در این سازمان ثبت شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن