زندگی

چگونه به بیمار سرطانی و صعب العلاج روحیه بدهیم ؟

کد خبر : 57787

سرطان یک بیماری سخت است که امروزه بسیاری از افراد جامعه در حال مبارزه با آن هستند. همچنین خانواده بیماران را درگیر کرده است.

فرزانه پیرو احمدی لنگرودی- کارشناس ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد- سرطان علاوه بر تأثیرات جسمی و عوارض جانبی که روی فرد مبتلا به آن می گذارد، از نظر روحی و روانی شخص را متزلزل می کند. بیماران مبتلا به سرطان تحت فشار روانی شدیدی قرار دارند، به همین دلیل رفتار مناسب و نحوهی برخورد صحیح با آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

زمانی که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده به سرطان یا بیماری صعب العلاجی مبتلا می‌شود دانستن اینکه چه باید بگوییم سخت است .اغلب افراد یا اظهارات نامناسبی ابراز می‌کنند و یا اصلا هیچ نمی گویند .با این وجود لازم است بدانیم که با افراد مبتلا به سرطان چگونه گفتگو کنیم .

در سیستم حمایتی بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند از حمایت متخصصان پزشکی ،دوستان و آشنایان و گروه های حمایتی استفاده کنند .آگاهی خود را در حمایت به چنین افرادی بالا ببرید .چنانچه وقتی از افراد مبتلا به سرطان پرسیدند که کدام اعمال و رفتار افراد مانند همسر ،خانواده،دوستان و غیره برایشان مفید یا غیر مفید بوده ؟

جالب است بدانید که مفید ترین اعمال افراد محبوب شمال ابراز نگرانی ،همدردی و محبت و پذیرش واقعیت سرطان بیمار بود .و کسانی که سعی می‌کردند بیماری فرد را کوچک جلوه دهند از نظر بیمار غیر مفید بود .

به طور مثال از بیان حرفهای ترحم آمیز اجتناب کنید :

حرفهای شعاری و روحیه دادن بیهوده مانند بیماری ات چیز خاصی نیست و خوب می‌شود یا خدا رو شکر سرطان سخت تری نداری و …به بیمار سرطانی چنیین نگویید زیرا او احساس می‌کند به او ترحم میکنید .

دنبال مقصر نباشید :

برای بیمار چیزی مانند محیط آرام مناسب نیست پس محیط را با دنبال مقصر بودن و اینکه چه کسی زمینه بیماری را ایجاد کرده مثلا فردی که استرس وارد کرده یا مشکلات مالی و موارد دیگر.

کمک کنید بیمار به زندگی عادی باز گردد:

سرطان آخر راه نیست .بگویید وقتی مسیر زندگی برایتان بسیار سخت شد شما هم تغییر مسیر بدهید و برای قدرتمند شدن قدم به مسیر جدیدی بگذارید

به دیدار آنها بروید:

هنگام خبردار شدن از ناراحتی و بیماری اطرافیانتان سریعا به ملاقات آن ها بروید و صله رحم را فراموش نکنید و بیماران را تنها نگذارید و آن ها را درک نمایید و قوت قلبی برای آن ها باشید.

هر روز برایتان دعا می کنم:

شنیدن این که در افکار و دعای کسی قرار دارید می تواند آرامش بخش باشد زیرا دعا کردن عملی صلح آمیز است . چنان چه فردی مذهبی در کنارتان ندارید یادداشت های روزانه با انرژی مثبت نیز بسیار مفید است.

این نیز بگذرد:

سرطان نیز گذر می کند . بعضی اوقات امیدواری به اتمام یک بیماری صعب العلاج به فردی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کند نوعی اعتبار بخشی محسوب می شود.و موارد دیگر .

یک بیمار مبتلا به سرطان برای ادامه زندگی خود نیاز به محیطی آرام دارد .هیچ گاه با کوچکترین تلنگر امید را از او نگیرید و افکار منفی حتی برای لحظه ای به او وارد نکنید .در عوض ایمان اورا قویتر کنید تا هرگز در برابر بیماری تسلیم نشود .

سرطان یک کشتی شکسته است اما قایق‌های نجاتی به نام “امید” و “شجاعت” وجود دارد که شما را به سرزمین اصلی باز می‌گرداند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با آن‌ها شنا کنید و سپس با تمام قلبتان پارو بزنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن