اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

جشن میلاد تجسم عدالت در مشهد

کد خبر : 57049

جشن سالروز ولادت تجسم عدالت، امیرالمومنین علی (ع) در مشهد با محوریت حرم مطهر رضوی برپاست و ذاکران اهل بیت(ع) مشغول مولودی خوانی و مدیحه سرایی شده‌اند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، سیزدهم ماه رجب، سالروز ولادت امیر و پیشوایی است که دیوار خانه ذات اقدس ربوبی به رویش گشوده و حجت حق از حریم آن عیان شد و همه عالمیان را شگفت زده کرد و از آن جهت بود که “علی” از القاب ایزد متعال نام گرفت.

آن روز که علی (ع) چشم به جهان گشود، خورشید فتوت و عدالت از افق کعبه تابید، همای رحمت در آسمان به پرواز درآمد و مهر را در عالم گستراند، او آغازگر امامت و پیشوای همه کسانی شد که ولایت را پذیرفتند، تفسیر بی وقفه از وحی داشت و سینه بیکرانش اقیانوس مواج علم و عدالت بود.

سیزدهم رجب سالروز ولادت همان شیر مردی است که پیامبر خدا (ص) در روز فتح قلعه خیبر فرمودند: فردا این پرچم را به دست کسی می‌دهم که خدا و پیامبر را دوست دارد و خدا و پیامبر نیز او را دوست دارند و خداوند این دژ را به دست او می‌گشاید. او مردی است که هرگز پشت به دشمن نکرده و از صحنه نبرد نمی گریزد.

در سالروز ولادت امیر المومنین(ع)، حرم مطهر رضوی ملجاء عاشقانی است که به شکرانه نزول عشق از سحاب رحمت سر بر آستان دوست می‌سایند و دست نیازشان عنایت یار را می کاود و دشت گونه هایشان از باران دیدگان سیراب است.

امسال نیز حرم مطهر رضوی چون سالهای گذشته محل حضور عاشقان و شیفتگان مولا علی (ع) شده است، او قبله گاه مومنانی است که به بارگاه فرزندش آمده، در برابر عظمتش سر فرود آورده و ولادتش را جشن گرفته اند تا از کرامات او بی بهره نمانند.

آذین بندی خیابان‌ها و عطر افشانی مساجد و حسینیه‌ها، نصب پارچه‌های رنگین سبز و قرمز و پرچم‌های گوناگون در معابر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخش شربت و شیرینی، نورافشانی و توزیع نذری گوشه‌ای از عشق و ارادت زائران و مجاوران به مولایشان علی (ع) است.

در حرم مطهر رضوی نیز، چهار کتیبه بزرگ مزین به عبارت‌های مناسبتی میلاد نخستین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت همچون «متحیرم چه نامم شَه مُلک لافتی را» و «اشهد ان مولانا امیرالمؤمنین علیا ولی الله» بر بلندای ایوان‌ صحن‌های “آزادی، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد” نصب شده است.

همچنین پرچم‌های رنگی در میانه صحن پیامبر اعظم(ص) و کتیبه‌های دیواری “عید مبارک” در صحن‌های مرکزی و پیرامونی از جمله آزادی، جمهوری اسلامی، غدیر به چشم می‌خورد.

شب گذشته نیز، همزمان با شب سیزدهم ماه رجب‌ و سالروز ولادت نخستین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام علی(ع) نقاره‌های حرم مطهر ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌ الرضا (ع) به صدا درآمدند.

دیشب به مناسبت شب میلاد حضرت علی(ع) خیابان امام رضا(ع)، نواب صفوی، میدان شهدا، میدان جانباز، بلوار مفتح و چهارراه مخابرات مشهد نورافشانی شد.

دیروز همچنین همزمان با سالروز ولادت امام علی(ع) عملیات ساخت رواق امیرالمومنین(ع) با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسوولان در حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز شد.

رییس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی در آیین آغاز ساخت این رواق گفت: در رواق امیرالمومنین(ع) ۱۵ هزار و ۷۰۰ متر زیر بنای مسقف و روباز پیش بینی شده است و این رواق در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر ساخته می‌شود.

خلیل کاظمی افزود: یکی از ویژگی های این رواق، امکان ایجاد زیارت از منظر جدید و روی بام است و در ساخت این رواق، هزار و ۹۰۰ متر فضای زیارتی از روی بام است که امکان تماشای نزدیک گنبد حرم مطهر و گنبد مسجد گوهرشاد نیز فراهم می‌شود.

روز سوم بهمن نیز در کتابخانه آستان قدس رضوی از نسخه خطی ۳۴۳ ساله کتاب “مناقب المرتضوی” در فضیلت حضرت علی(ع) رونمایی شد.

کارشناس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: از کتاب مناقب المرتضوی، نوشته “میرمحمد صالح حسینی ترمذی” نام آور علم و عرفان قرن دهم، ۲۴ نسخه خطی در کتابخانه های ایران وجود دارد که ۱۱ نسخه آن در کتابخانه آستان قدس رضوی است.

سید رضا صداقت حسینی افزود: نسخه ای که امروز رونمایی شد، در سال هزار و ۱۰۱ قمری توسط “نور محمد شیخ زاده چشتی” کتابت شده است.

وی ادامه داد: این کتاب در ۱۲ بخش و به زبان فارسی نگاشته شده است و به آیاتی در مورد امام علی(ع) در قرآن کریم و همچنین معجزات آن حضرت اشاره دارد.

امروز همچنین به نام روز پدر نام‌گذاری شده است. پدر را نمی توان با کلمات توصیف کرد زیرا زبان از وصف مقامش ناتوان و قاصر است. پدر نماد صبر و تلاش است، کسی که در لحظات دشوار زندگی همچون کوه کنار فرزندش ایستاده و برای موفق شدن او از آرزوها و رویاهایی که در سر داشته گذشته است. پدر، ترکیب زیبایی از عشق و مهر و عطوفت با صبر و تلاش و قدرت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن