شهری

گسترش زبان فارسی با دپیلماسی علمی 

کد خبر : 55068

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دیپلماسی علمی باعث گسترش زبان فارسی و در منطقه و دنیا می شود.

به گزارش صبح مشهد، عبدالله معتمدی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبایی یک دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی است و ما بزرگترین دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی کشور و در غرب آسیا هستیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های دانشگاه علامه طباطبایی گسترش فعالیت بین المللی دانشگاه است که در سالهای اخیر همکاری بین المللی در شکلهای مختلف با کشورهای متفاوت انجام شده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در رویداد هفته علم ایران و عراق که روسای کشور عراق دعوت شدند فرصت مناسبی برای گفتگو بودو ما توانستیم در بخش روابط بین المللی پیگیری لازم انجام دهیم.

معتمدی با بیان اینکه ما در کشورهای مختلف، نوع فعالیت علمی و بین المللی مان متفاوت است، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی با برخی از دانشگاه ها دوره مشترک داریم مثلاً با روسیه تبادل دانشجو داریم و دانشجویان ما یک دوره ای در روسیه گذارند در بعضی کشور ما تبادل استاد داریم که استادان ما بخصوصا برای کرسی های زبان فارسی به کشور های دیگر اعزام می شوند و ما از این ظرفیت استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: ما این آمادگی را داریم که فعالیت های پژوهشی مشترک داشته باشیم که این موضوع می تواند هم طرح های پژوهشی باشد که با دانشگاهی دیگر داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: انتشار مجلات تخصصی با همکاران استادان دو دانشگاه داشته باشیم در این راستا هم مجلات موجود می تواند با سایر کشور ها به خصوص عراق همکاری داشته باشیم مثل سوریه لبنان و هم اکنون عراق ما به دانشگاههای این کشور اعلام شده مقالات استادانش که به زبان فارسی بدون دریافت هزینه عراق سوریه و لبنان مقالات علمی پژوهشی شان را کمک میکنند که منتشر شود ما ۱۸ مجله تخصصی در حوزه علوم انسانی داریم که در رتبه الف قرار دارند.

معتمدی گفت: استفاده از ظرفیت استادان ما برای تدریس در کشورهای همسایه، یعنی ما می توانیم استادان دانشگاهی همسایه و منطقه را برای دوره های پسا دکتری در دانشگاه خودمان پذیرا باشیم و بتوانیم در تخصص آنها یک دوره یکساله را در دانشگاه علامه طباطبایی بگذارند و این زمینه های مختلف همکاری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری با دانشگاه های منطقه سطح روابط مان را گسترش بدهیم ضمن اینکه پذیرای دانشجویان از کشورهای منطقه هستیم و این رویداد کمک می کنند تا بتوانیم تعداد دانشجویان خارجی مان را افزایش بدهیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳۵۰ نفر دانشجو خارجی در دانشگاه ما مشغول به تحصیل هستند و همچنان تقاضای زیادی از کشورهای مختلف برای حضور و تحصیل در این دانشگاه وجود دارد.

معتمدی بیان کرد: دانشگاه ما یک سری آموزش زبان فارسی داریم برای غیر فارسی زبانان که به صورت حضوری و غیر حضوری در حال برگزاری است. اخیر یک دوره غیر حضوری برای ۴۰ نفر از دانشجویان کشور مصر برگزار می‌کنیم.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که فاصله علمی کشور ایران با کشورهای منطقه خیلی زیاد است در حال حاضر با مراجعاتی که در با کشورهای منطقه داشتیم اصلا دانشگاه ما به لحاظ سطح تخصصی و امکانات علمی خیلی بالاتر از کشورهای منطقه قرار دارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بیش ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه های ما در مقطع ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند اما این موضوع در دانشگاه های منطقه در حداقل هستند یا فعالیتهای که ما در زمینه فناوری داریم هنوز کشورهای منطقه با آن آشنا نیستند.

معتمدی بیان کرد: مثلا در بحث مراکز رشد کار آفرینی پارکهای علم و فناوری و پارکهای تحقیقاتی هنوز این ادبیات در دانشگاه های منطقه شکل نگرفته واقعیت این است که اگر آنها علاقمند به پیشرفت علمی داشته باشند، یکی از بهترین گزینه هایشان استفاده دانشگاههای ایران است.

وی افزود: وقتی دانشگاه ها منطق و جهان اسلام ایران مقصد تحصیلی خود را ایران قرار دهند اتفاقی رخ می دهد باعث گسترش و رشد زبان فارسی در منطقه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در این رویداد ما چهار تفاهم امضا کردیم، ما قبل از برگزاری این رویداد ما دانشگاه ها را مورد بررسی قرار دادیم با آن دانشگاه شناسی ها شدند و ما در این رویداد این تفاهم نامه بسته شد.

یادآور می شود: رویداد بزرگ علمی بین المللی هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با حضور ۶۰ دانشگاه دو کشور از ۱۵ مهرماه تا ۲۰ مهر ماه امسال در مشهد در حال برگزاری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن