زندگی

نایب رئیس فراکسیون زنان:

لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان باعث کاهش طلاق خواهد شد

کد خبر : 52065

نایب رئیس فراکسیون زنان با بیان اینکه لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان باعث کاهش طلاق خواهد شد، گفت: زن محور خانواده است و برای به تعالی رسیدن خانواده، باید کرامت زن حفظ شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، فاطمه رحمانی با اشاره به تصویب کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار در مجلس، اظهار کرد: این لایحه به دنبال حل مسائل و مشکلات موجود در حوزه زنان با سه رویکرد پیشگیری، حمایتی و کیفری است. بر این اساس در حوزه جرم‌انگاری، برخی از قوانین موجود را تشدید کردیم و در مواردی هم که خلاء قانونی وجود دارد، قانون‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه اسلام جامع‌ترین دفاع را از کرامت و جایگاه زنان کرده است، افزود: در این خصوص آیات زیادی در قرآن داریم. حضرت علی(ع) هم در آخرین وصیت‌های خود پیش از شهادت فرمودند “الله الله فی النساء” یا پیامبر(ص) در سخنی فرموده‌اند “جز افراد بزرگوار، کرامت زنان را نگه نمی‌دارند و افراد پست نسبت به زنان توهین و ستم را روا می‌دارند.” مقام رهبری نیز تا کنون به دفعات بر لزوم وضع قوانین بازدارنده برای مقابله با خشونت علیه زنان تاکید کردند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با رد گفته‌های برخی از نمایندگان مبنی بر غربی بودن این لایحه، عنوان کرد: اسلام آنچنان در دفاع از زنان اصول کاملی دارد، که اصلا برای تدوین لایحه‌ای در این خصوص نیازی به توجه کردن به کنوانسیون‌های غربی نیست. ما به دلیل توصیه‌های مکرر اسلام نمی‌توانیم ظلم به زنان را تحمل کنیم و در پی رفع این مشکل هستیم.

رحمانی با اشاره به برخی از بندهای لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان بیان کرد: در ماده ۵۰ این لایحه مطرح شده است که برخی از زنان بر حسب ضرورتی که توسط معاونت زنان ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری تشخیص داده می‌شود، برای خروج از کشور می‌توانند مجوز کسب کنند. بر این اساس در مورد زنانی که سفر ضروری به خارج دارند، مانند ورزشکاران و پژوهشگران که برای حضور در مسابقات خارجی و کسب دستاورد برای نظام باید از کشور خارج شوند، سازوکاری در نظر گرفته شده که طبق آن، این زنان می‌توانند با مراجه به دادگاه درخواست مجوز خروج از کشور دهند و دادگاه خارج از نوبت به درخواست آنان رسیدگی می‌کند و اگر مشخص شود شوهر این زن به دلایل غیرموجه به همسرش اجازه خروج از کشور نمی‌دهد، دادگاه مجوز لازم را صادر می‌کند. لذا این ماده تنها شامل تعداد محدودی از زنان می‌شود.

وی با بیان اینکه لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان باعث کاهش طلاق خواهد شد، گفت: زن محور خانواده است و برای به تعالی رسیدن خانواده، باید کرامت زن حفظ شود. متاسفانه در برخی از خانواده‌ها که به تعالیم دینی در مورد لزوم حفظ جایگاه زنان بی‌توجه اند، شان و کرامت زنان مخدوش می‌شود و ما بندهایی را در این لایحه قرار داده‌ایم تا در چنین خانواده‌هایی حداقل ترس از قانون مانع از آزار رساندن به زنان شود.

نایب رئیس فراکسیون زنان ادامه داد: وقتی زنی حس کند مورد حمایت‌های قانونی قرار دارد، حتی وقتی در خانواده تحت ظلم قرار ‌گیرد هم بلافاصله به سمت طلاق نمی‌رود و از حمایت‌های دیده شد در قانون بهره می‌برد تا بتواند خانواده خود را حفظ کند. در حقیقت در این لایحه ایجاد تناسب بین توجه به خانواده و حفظ کرامت زنان مدنظر بوده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن