زندگی

فرصتی برای ماندن!

کد خبر : 48109

ما در راه بازگشت از سفر با حادثه ای روبرو شدیم که خیلی دردناک بود، خانواده ای فرزند شان را از دست داده بودند، دیدن ضجه‌های مادر و پدر داغدارواقعا عذاب آور بودو لحظه ای من و شوهرم را میخ کوب کرد.

پایگاه خبری پلیس: با لج و لج بازی زندگی را به خودمان تلخ و زهرمار کرده بودیم،اما حادثه ای رقم خورد که باعث شد به خودمان بیاییم ؛ بفهمیم که باید شکرگزار نعمت های خدا باشیم وخوب زندگی کنیم.

ماجرا از این قرار است ؛ من و همسرم از چند سال قبل اختلاف های جدی با هم پیدا کرده بودیم.

بعد ازآخرین دعوا ویکی دو روز قهر به ناچار راهی سفر شدیم. برای حفظ آبرو و شرکت در مراسم جشنی که یکی از اقوام داشت آشتی کردیم و به جاده زدیم.
در طول سفر هم دعواو مرافه داشتیم و بد اخلاقی های مان باعث شد دختر کوچکم در لاک خودش فرو برود وروی صندلی عقب خودرو ، گوشه ای کز کند و به بیرون خیره شود.

ما در راه بازگشت از سفر با حادثه ای روبرو شدیم که خیلی دردناک بود، خانواده ای فرزندشان را از دست داده بودند. دیدن ضجه‌های مادر و پدر داغدارواقعا عذاب آور بودو لحظه ای من و شوهرم را میخ کوب کرد.

اعصاب مان از دیدن این حادثه به هم ریخته بود. بعد از آن که نیروهای امدادی به صحنه رسیدند ما دوباره به راه افتادیم.

شوهرم سکوت کرده بود و حرفی نمی زد. من به همسرم و فرزندم نگاه می کردم و از این که سالم هستیم و همدیگر را داریم خوشحال بودم.

صحبت های خوبی هم بین من و همسرم رد و بدل شد و ما تصمیم گرفتیم اختلاف های خود را کنار بگذاریم.

به مرکز مشاوره آرامش پلیس خراسان رضوی آمده‌ایم؛ ایراد من و شوهرم این بود هر دوی ما حساسیت زیادی درباره خانواده خود داشتیم و فکرمان درگیر این موضوع بود که باید خیلی آتشین از حق خود و حقوق خانواده های مان دفاع کنیم.

همین حساسیت های بی حد و اندازه باعث شد پای دخالت های خانواده ها به زندگی ما باز شود .

بگو و مگوهایی پیش آمد که آنها هم از همدیگر فاصله بگیرند ومشکل با پیغام و پسغام هایی که می فرستادیم ؛چند برابر شد.

اعتراف می کنم ایراد من و همسرم ندانم کاری برای مدیریت شرایط وموقعیت ها بود. آدم گاهی اوقات غافل می ماند که چه کار باید بکند و نمی داند که اگر مسئله و مشکلی وجود دارد باید با عقل و منطق پیش برود.

اشتباهات من و شوهرم باعث شد خانواده های ما هم احترام همدیگر را زیر پا بگذارندو امیدوارم با راهنمایی مشاوره خانواده بتوانیم مشکل را حل کنیم.
حرف آخر من این است ؛ حتما باید اتفاق بد بیفتد یا خدای ناکرده داغداری عزیزی بشویم که قدر همدیگر را بدانیم؟

گفتگو با کارشناس :

درباره این ماجرا نظر یکی از مدرسان مجرب مهارت های زندگی را جویا شدیم.

«فرزانه پیرو احمدی» گفت: دخالت در زندگی زناشویی یکی از معضل هایی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند ،به خصوص افرادی که تازه وارد زندگی مشترک شده اند و زوج جوان محسوب می شوند.

وی افزود:خانواده گمان می کنند که این دخالت ها می تواند به خیر و صلاح زوج باشد اما کاملا برعکس است ؛چرا که ممکن است این اختلافات موجب جدایی شود و مهمترین دلیل دخالت اطرافیان مرتبط بامشکلات زناشویی،نا آشنایی زوجین با زندگی مشترک ،اختلاف و درگیری بین خانواده ها و …است .

پیرو احمدی گفت: شاید این سوال را بپرسید که دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی به چه معنی است؟

برخی اززوج ها به دلیل ضعف شناخت با شرایط زندگی زناشویی دچارمشکلاتی مانند دخالت اطرافیان می شوند که می تواند به دلایل متفاوتی صورت گیرد .

به طور مثال زمانی که خانواده زوج ها با یکدیگر مشکل داشته باشند به صورت مداوم سعی برای دخالت در زندگی فرزندان خوددارند.

آنها بی آن که درک کنند این دخالت ها می تواند تا چه حد صدمه بزند و در نهایت به دلیل ایجاد اختلافات ،مشکلات زیادی از جمله طلاق عاطفی به وجودبیاورد.

اما باید بدانیم که دلایل دخالت اطرافیان در زندگی مشترک چیست؟

فرزانه پیرو احمدی افزود: دلایل زیادی وجود دارد که سبب می شود والدین یا اطرافیان در زندگی مشترک دخالت کنند .

به اشتراک گذاشتن اسرارو مشکلات زندگی زناشویی:

این مشاور خانواده گفت: برخی از زوج ها به علت نا آگاهی همه افراد را محرم خود می دانند و در مورد اسرار و مشکلات شان صحبت می کنند .قطعا امکان به وجود آمدن مشکل در هر رابطه وجود دارد چرا که تفاوت تفاوت سلیقه و فرهنگ همیشه به وضوح در هر رابطه دیده می شود وزوج ها مشکل خود را در خانواده مطرح می کنند.

آنها گمان می کنند خانواده و اطرافیان می توانند مشکل آنها را بر طرف کنند ، در صورتی که این عمل به هیچ عنوان درست نخواهد بود بلکه می‌تواند تاثیرات منفی هم داشته باشد که بهترین راه در این مواقع مراجعه به افراد متخصص است .

وی خاطر نشان کرد: یا می توان گفت یکی از علت های دخالت اطرافیان و والدین می تواند مرتبط با نداشتن ثبات شخصیتی دو طرف باشد .

زمانی که والدین احساس کنند که فرزندشان توانایی لازم را برای یک رابطه ندارد شروع به تصمیم گیری برای او می کنندو دخالت در زندگی شروع می شود .

وی افزود: زوج های جوان یا مهارت حل مسئله نداشته باشند به جای آنها برخی از مسائل را مدیریت می کنند،که منجر به اختلاف های بزرگ می شود.

بنابراین باید آموخت که راه های جلو گیری از دخالت خانواده در زندگی زناشویی چیست؟

همانطور که گفتیم دخالت خانواده در زندگی زناشویی به علت ناآگاهی زوج ها مشکلات زیادی به وجود می آورد و حتی عواقب جدی را به بار می آورد .
اولین راهکار:

(۱) مدیریت درست رابطه:
مدیریت به گونه ای است که می بایست تنها خود بر عامل و شرایط تسلط داشته باشید و نگذارید که دیگران در این امور دخالت کنند و یا نظر خود را ارائه دهند.

(۲) شکل دادن شخصیت و صبور بودن:
شکل گرفتن درست شخصیت ،نقش مهمی در دخالت دخالت نکردن اطرافیان دارد.از طرفی صبور بودن در زندگی مشترک یکی از رفتارهای لازم است چرا که نبود آن سبب می شود باعجول بودن در دام مشکلات متعددی افتاد که باعث دخالت دیگران شود.

(۳)مشخص کردن مرز و محدودیت ها
زمانی که برای خود مرز و محدوده ای مشخص کنید دیگران می دانند که نباید بیش از آن در امور شما دخالت کنند .و یا داشتن برنامه مشخص سبب می شود که اطرافیان در امور شخصی شما دخالت نکنند.
هدف حفظ کردن حریم خود با دیگران است نه قطع ارتباط با تمامی اطرافیان.یعنی اگر فردی در زندگی شخصی شما دخالت کرد حتی اگر دخالت او صمیمانه بنظر برسد به او بفهمانید که این دخالت نه تنها برای زندگی شما مثبت نیست بلکه می‌تواند منفی باشد .

(۴)آموختن مهارتهای زندگی مشترک

(۵)کمک گرفتن از افراد متخصص مانند مشاوران خانواده

همچنین می توان گفت که به منظور کاهش دخالت اطرافیان چه کاری باید انجام دهیم؟

اینکه برای زندگی خود حد و مرزی مشخص کنند و به نظر ات دیگران توجه ای نکنند .که باعث میشود به مرور زمان دخالت افراد کمتر شود .

یا اینکه چگونه دخالت ناشی از وابستگی خانواده را کمتر کنیم؟ زمانی که خانواده دخالت ناشی از وابستگی در زندگی زناشویی شما را دارد به این معنی است که گمان می کنند شما به اندازه کافی آگاهی ندارید .زمانی که با رفتارهای خود نشان دهید که از عهده کارهای خود بر می آیید رفته رفته دخالت آنها کمتر می شود.

و اینکه بدون همکاری همسر نمیتوان از دخالت افراد در زندگی جلو گیری کرد .که میتوانید با صحبت کردن نظر همسر را جلب کنید و او را قانع کنید و با کمک یکدیگر از دخالت دیگران جلو گیری کنید .

شاید این سئوال پیش بیاید که اگر راهکارهای گفته شده در مطالب فوق نتیجه نداد باید چکار کرد؟

بهتر است از مشاوران کمک گرفت، یا اگر اختلافی بین خانواده ها بوجود آمد چطور آن را کم کنیم تا دخالت کاهش یابد؟

می توان به کمک همسر ،خانواده ها را به یکدیگر نزدیک کرد و به مرور زمان کدورت و اختلاف های میان آنها را برطرف کرد … .

بنابر این باید برای جلوگیری از این دخالت ها آگاهی را افزایش داد .حدود مرز را شناخت و مهارتهای زناشویی را آموخت .

نویسنده: غلامرضا تدینی راد – خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن