مدیران بخش تور دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ بستههای سفر مختلف داخلی و خروجی را تعریف و برنامهریزی میکنند تا بتوانند از فصل یا ایام شلوغی سفر نهایت بهره اقتصادی را ببرند.
صبح مشهد- احمد دیناری، معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی طی یادداشتی آورده است: «آنچه که در این خصوص کاملا مشهود و قابل درک است این است که متاسفانه قریب به اتفاق بستههای سفر آماده شده برای عرضه به متقاضیان سفر، روتین، تکراری و عاری از هرگونه خلاقیت و نوآوری بوده و به صورت انفرادی یا مستقل به فروش میرسند و در این بازار به شدت رقابتی، کمتر شاهد عرضه بستههای سفر گروهی خاص و برنامهریزی شده هستیم و «شناورفروشی» همچنان در اولویت برنامههای فروش دفاتر خدمات مسافرتی قرار دارد.
بارها در مشاورهها، سخنرانیها و یادداشتها تاکید کردهام دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی بدون اتاق فکر و تیم هماهنگ، متخصص و کاربلد که مبنای کارشان برنامهریزی و اجرای بستههای سفر مبتنی بر اهداف مشخص نباشد، تفاوت آنچنانی با یک خیاطی یا آرایشگاه ندارند و سطح فعالیت و ماموریتهای آنها به غایت افول میکند.
در این کسب و کار، هنر این است زمانی که دیگران مشغول کارهای تکراری و روتین هستند شما خلاقیت به خرج دهید و به سراغ فعالیتها و فرصتهایی در بازار بروید که توسط رقبا مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند و یا روی زمین مانده و کمتر روی آنها تمرکز شده است .شاید ۳ پیشنهادی که در ادامه آمده است به نظر آشنا باشند، اما ماموریت و هنر دفاتر خدمات مسافرتی این است که روی آنها تمرکز کرده و کاری عمیق در آن بخش انجام دهند تا درآمدهای قابل توجهی نصیبشان شود.
پیشنهاد اول، طراحی و برگزاری بستههای سفر شهرگردی است. تهرانگردی، مشهدگردی، شیرازگردی، اصفهانگردی، یزدگردی و گردشگری در سایر شهرها در ایام تعطیلات نوروز به ویژه برای شهروندانی که به هر دلیلی موفق به انجام سفرهای برون شهری، برون استانی و خارجی نشدهاند میتواند بسیار جذاب باشد و ضمن شناخت بیشتر شهروندان از ظرفیتهای شهر محل سکونت شان، تقویت نشاط اجتماعی و ترویج سفرهای داخلی و ایجاد درآمدهای پایدار برای دفاتر کند. هدف قرار دادن عموم شهروندان، خانوادهها و … و استمرار این حرکت ویژه در طول سال قطعا موفقیت شما را رقم خواهد زد و رضایتتان از کسب و کار نیز افزون میشود. تعامل با مدیران شهری و ارکان مدیریت شهری در این خصوص بسیار مهم است.
در شهرهایی همچون مشهد مسیرهای جدید و مغفول مانده همچون مسیر میدان شهدا، میدان ده دی و میدان امام رضا(ع)، مسیری تاریخی، فرهنگی، تجاری و به ویژه نوستالژیک هستند که میتوانند به صورت عملی مورد مطالعه و بررسی مدیران دفاتر قرار گرفته و به عنوان یک مسیر گردشگری شهری یک روزه مورد بهره برداری قرار گیرند و به طور قطع از این دست مسیرهای ارزشمند و غنی در شهرهای ایران بسیار داریم .
پیشنهاد دوم طراحی و برگزاری بستههای سفر استان گردی را شامل میشود. بسیاری از ساکنان مراکز استانها و سایر شهرها و روستاهای واقع در استانها با ظرفیتهای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان خود آشنا نیستند و متاسفانه این ظرفیتها در قالب مسیرها و محورهای گردشگری کمتر توسط دفاتر خدمات مسافرتی مورد بررسی، تحقیق میدانی و کاوش قرار گرفته و با وجود برخورداری بسیاری از استانها از ظرفیتهای مختلف تاریخی، فرهنگی، طبیعی و … از آنجایی که محور و تمرکز عمده دفاتر روی شناورفروشی بوده و در زمینه برنامهریزی کمتر تلاش شده است، لذا به قدر کافی معرفی و بازاریابی نشدهاند .
مدیران تور هوشمند از ماهها قبل از تعطیلات این مسیرها را به دقت بررسی کرده و در ایام تعطیلات بستههای سفر متفاوتی را در این محورهایهای جدید اجرا میکنند که هم باعث جلب رضایت مشتریان و هم درآمدسازی پایدار برای آنها میشود. برای مثال در استانی همچون خراسان رضوی امکان طراحی بیش از ۲۰ مسیر گردشگری برای گروههای مختلف وحود دارد و یکی از این مسیرها مشهد- فریمان- تربت جام – تایباد- خواف و نشتیفان- رشتخوار- تربتحیدریه – مشهد است که میتواند برای ۲ یا ۳ روز طراحی و اجرا شود و شرکت کنندگان در این تورها تلفیقی از جاذبههای تاریخی، فرهنگی، طبیعی و … را مشاهده و تجربه خواهند کرد.
پیشنهاد سوم، طراحی و اجرای بستههای سفر خاص برای مخاطبان خاص است. طراحی بستههای سفر تخصصی یا خاص برای مخاطبان با اهداف خاص نیز یکی دیگر از خطوط محصول سودآور برای دفاتر خدمات مسافرتی در ایام تعطیلات است.
برنامه سفر ویژه بیماران دیابتی یا علاقهمندان به بازدید از کارگاههای زنده صنایعدستی و هنرهای سنتی، سالمندان، بستههای سفر آموزشی در زمینه ای خاص و … از این دست بستههای سفر هستند.
طراحی و برگزاری این قبیل بستههای سفر در صورت تمرکز و استمرار میتوانند مزایایی از جمله ایجاد مزیت رقابتی، خلق ارزش برای مشتریان، ترویج سفرهای داخلی، تحریک تقاضای سفر در بازار، ایجاد درآمد پایدار برای دفاتر، کنترل بیشتر مدیران تور بر عوامل و عناصر تشکیلدهنده بستههای سفر، اشتهار و برندسازی برای دفاتر، همه زمانی، همه مکانی و همگانی شدن سفر، کاهش هزینههای بازاریابی و جذب و مشتریان بالقوه در دسترس را ایجاد کند.
در انتها مجدد تاکید میشود که رمز ماندگاری و درآمدسازی پایدار دفاتر خدمات مسافرتی در بازار پر رقابت این روزهای گردشگری کشور، انجام نشدهها، برخلاف جریان آب حرکت کردن و همچنین توجه و اهتمام بیشتر بر خطوط محصول سودآور و عمل گرایی در این زمینه است.»