اجتماعیستون اصلی

زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آید/ نگاهی به وضعیت بازار نوشت‌افزار

کد خبر : 5968

زنگ مدارس که نوید آغاز فراگیری علم و دانش برای نسل جوان است به صدا در می‌آید، زنگی که از هر گوشه شهر می‌توان آن را شنید اما پیش از آن، زنگ دیگری در اواخر شهریور به صدا درمی آید.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با شروع فصل پاییز، زنگ مدارس که نوید آغاز فراگیری علم و دانش برای نسل جوان جامعه است به صدا در می‌آید، زنگی که از هر گوشه شهر می‌توان آن را شنید اما پیش از آن، زنگ دیگری در اواخر شهریور به صدا درمی‌آید که شاید خیلی آوای خوشی نداشته باشد و آن زنگی است که برای والدین و فروشنده‌های نوشت‌افزار نواخته می‌شود.

فروشندگانی که سه ماه را با رکود بازار و نبود خریدار گذرانده‌اند و با شروع پاییز، امیدوارند با اقبال خانواده‌ها کم‌کاری تابستان برایشان جبران شود اما با افتتاح بازارهای فروش برخی نهادها و دستگاه‌ها، بخشی از خریداران خود را از دست می‌دهند و گروه دوم، خانواده‌هایی که با افزایش قیمت‌ها و نبود قدرت خرید هر چند به دنبال محصول باکیفیت و با قیمت مناسب هستند اما در نهایت یا مجبور به چشم‌پوشی از خرید برخی وسایل مورد نیاز فرزندشان می‌شوند و یا به خرید محصولات با کیفیت پایین‌تر اما قیمت ارزان‌تر بسنده می‌کنند.گروه سوم یعنی تولیدکنندگان داخلی نوشت‌افزار نیز سومین گروهی است که این زنگ برایش به صدا درمی‌آید.

 

زنگ رقابت محصولات داخلی در مقابل عرضه بی‌رویه محصولات خارجی. رقابت تصاویر روی نوشت‌افزارها با هم که در واقع نوعی رویارویی فرهنگ‌ها نیز هست. این که قهرمانان و شخصیت‌های انیمیشن‌های ایرانی می‌توانند مخاطب را جذب کنند یا مشابه‌های غربی؟ نکته‌ای که چند سالی است فعالان عرصه هنر و فرهنگ را به واکنش واداشته و باعث رونق و تنوع بازار محصولات داخلی شده اما افزایش قیمت‌ها نگرانی برای سنگین شدن کفه خرید محصولات خارجی را در بین فعالان فرهنگی افزایش داده است که همین امر، مطالبات آنان و خانواده‌ها را از دستگاه‌های دولتی برای حمایت از این نوع محصولات بیشتر کرده است.این داستان تکراری هر سال در بازار نوشت‌افزار است.

به منظور بررسی بازار نوشت‌افزار مشهد در آستانه بازگشایی مدارس با محمد رستگار مقدم، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب و نوشت‌افزار مشهد گفتگویی انجام شده است که در آن وضعیت بازار فروش و میزان رضایت سه گروه ذکرشده با وی مورد تحلیل قرار گرفته است.

محمد رستگار مقدم تنوع و کیفیت محصولات امسال را به نسبت سال‌های قبل، بیشتر و بهتر دانست و استفاده از تصاویر مفاخر دینی، علمی و ادبی را در نوشت‌افزارها نقطه قوت آنان ذکر کرد. وی هم‌چنین درخصوص برخی نظرات مردم درمورد افزایش قیمت‌ها گفت: محصولات، گران نشده و تفاوت نرخ در مغازه‌ها علاوه بر رکود بازار به دلیل تنوع محصولات است. وقتی یک کالا در طرح‌های متنوعی ارائه می‌شود به طور طبیعی دارای قیمت‌های متفاوتی نیز خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب و نوشت‌افزار مشهد با اشاره به این که حمایت دولت از تولیدات داخلی بهتر شده است، گفت: این حمایت مطلوب و کافی نیست و ورود بی‌نظارت محصولات خارجی علاوه بر ضرر زدن به بازار فروشندگان نوشت‌افزار ، تهدیدی برای کسب و کار جوانان به شمار می آید و به اندازه ورود محصولات خارجی،  نیروی بازار کار در داخل کشور دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: حمایت از تولیدات داخلی عامل اصلی اشتغال‌زایی در جامعه است و خرید محصولات ایرانی علاوه بر کمک به چرخه اقتصاد جامعه، باعث بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی می شود.

رستگار مقدم حمایت نکردن از محصولات داخلی را مخالف با تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: قطعا تولیدات داخلی کیفیت بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارند و خانواده‌ها باید این موضوع را مد نظر قرار دهند که خرید محصولات داخلی حتی به قیمت بالاتر از محصولات خارجی علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی به دلیل کیفیت بهتر، در واقع کمک به رشد اقتصاد و رفع معضل بیکاری در جامعه است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب و نوشت‌افزار مشهد در خصوص بازرسی از بازار نوشت‌افزار گفت: علاوه بر سازمان بازرسی اتاق اصناف، اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار نیز طی یک ماه و نیم گذشته بیش از ۱۷۰ واحد صنفی را از نظر کیفیت، قیمت محصولات و هم‌چنین پروانه کسب مورد بازرسی قرار داده و این بازرسی‌ها هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به این نکته که مقدار سود مجاز از فروش نوشت‌افزار ۱۵ درصد است، از فروشگاه‌هایی که با درصد تخفیف بالاتری در سطح شهر مشغول فعالیت هستند انتقاد کرد و این قیمت‌ها را واقعی ندانست و ادامه داد: در بازرسی‌های انجام شده قیمت محصولات با میزان تخفیف‌های اعلام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و با واحدهای صنفی متخلف برخورد خواهد شد.

رستگار مقدم عنوان کرد: وجود ۱۰۰۰ واحد صنفی در شهر، ورود بعضی دستگاه‌ها و نهادها را به گردونه فروش نوشت‌افزار، امری نادرست و غیرحرفه‌ای است و شهریور نیز فصل سوددهی این بازار است؛ همچنین بازگشایی فروشگاه‌های فصلی ضرر غیر قابل جبران برای فروشندگان نوشت‌افزار است و با توجه به رکود بازار، این موازی کاری دستگاه‌ها و تبلیغات غیر واقعی را که برای تشویق مردم به خرید از این فروشگاه‌ها می‌شود معضل اتحادیه برشمرد.

وی با ذکر این نکته که برای مقابله با برپایی فروشگاه‌های فصلی نوشت‌افزار، راهکار قانونی وجود ندارد، گفت: از طریق سازمان صنعت و معدن، متولی اتحادیه، در حال پیگیری این موضوع هستیم و اگر برای امسال نتوان کاری انجام داد امید آن هست که از سال آینده برخورد مناسبی با این معضل شود.

در پایان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب و نوشت‌افزار مشهد از خانواده‌ها درخواست کرد برای حمایت از تولیدات داخلی و اشتغال‌زایی جوانان و جلوگیری از ورود فرهنگ‌های بیگانه در فضای آموزشی، برای فرزندان خود نوشت‌افزار با کیفیت ایرانی تهیه کنند.

وی کیفیت محصولات داخلی را به مراتب بهتر از مشابه خارجی دانست و تأکید کرد که در عرصه رقابت، قطعا تولیدات داخلی گوی سبقت را از رقبای خارجی خود خواهند ربود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن