شهری

دود مازوت اصفهانی ها در چشم مشهدی ها !

کد خبر : 34934

مدیرکل محیط زیست استان: مازوتی را که در اصفهان تولید می شود،برای مصرف به نیروگاه توس می آورند.

خراسان نوشت: آلایندگی نیروگاه های مشهد به خصوص نیروگاه توس مدت هاست که یکی از چالش های جدی در مدیریت و کاهش آلاینده های هوای مشهد است، هرچند از سال گذشته تلاش های جدی برای کاهش استفاده نیروگاه ها از مازوت انجام شده و به گفته مدیرکل محیط زیست استان با کاهش هزار برابری نسبت یه شش ماه اول سال گذشته مواجه بودیم اما هنوز مصرف مازوت در نیروگاه ها به صورت ۱۰۰ درصدی حذف نشده است.

نکته جالبی که مدیرکل محیط زیست استان در گفت و گو با «خراسان رضوی» به آن اشاره می کند، انتقال مازوت تولیدی در اصفهان برای مصرف در مشهد است. تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان به «خراسان رضوی» گفت: برای این که بخواهیم سوخت مازوت را از نیروگاه توس حذف کنیم، چندین بار مراجعه به مرکز داشتیم وآخرین بار سال گذشته در مهر ماه بنده به همراه نماینده دادستان و نماینده استانداری به وزارت نیرو رفتیم و در آن جا گفتیم مازوتی را که در پالایشگاه اصفهان تولید می شود برای مصرف به نیروگاه توس می آورند، این مازوت را چرا در اصفهان نمی سوزانید و در مشهد می سوزانید؟ اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد، در همان اصفهان مصرف بشود. وی افزود: الان هم اگر شرایط اضطرار و زمستان سرد در پیش داشته باشیم شاید درخواست بدهند که گاز طبیعی به آن ها نمی رسد و اجازه بدهید مازوت مصرف کنیم، ضمن این که مصرف مازوت ۱۰۰ درصد حذف نشده است.

همچنین به گزارش ایسنا، مدیرکل محیط زیست استان گفت: مصرف مازوت در شش ماه نخست امسال در نیروگاه‌های مشهد بیش از هزار برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته اما در مقابل مصرف گازوئیل نسبت به سال گذشته ۲٫۵ برابر افزایش یافته است. در شرایط بحران آلودگی هوا فقط می‌توانیم اقدامات اضطراری انجام دهیم و از فعالیت برخی کارخانه ها به ویژه صنایع کانی غیرفلزی و صنایع فلزی به صورت موقت جلوگیری کنیم. همچنین در خصوص نیروگاه‌ها در حال هماهنگی با وزارت نیرو و استانداری هستیم که سوخت نیروگاه‌ها در شرایط اضطرار باید پاک باشد و از گازوئیل استفاده نکنند. تورج همتی اظهار کرد: سوخت نیروگاه توس بر آلودگی هوای مشهد تاثیر زیادی دارد. سال گذشته تا آبان، به طور روزانه سه میلیون لیتر مازوت، یعنی معادل مصرف سوخت تمام خودروهای مشهد مصرف می‌کردیم که هم اکنون این میزان به شدت کاهش پیدا کرده است. پس از آن در وزارت نیرو پیگیری کردیم که باید سوخت نیروگاه توس تغییر کند. هم اکنون نیروگاه حتی اگر بخواهد دو روز هم سوخت مازوت استفاده کند، باید از استانداری مجوز بگیرد، البته همچنان این نیروگاه درآلودگی مشهد نیز نقش دارد چرا که از گازوئیل استفاده می‌کند. وی افزود: در شش ماه نخست امسال ۱۵۲ پایش در حوزه صنعت انجام دادیم و برای ۱۰۱ مورد اخطاریه زیست محیطی صادر کردیم. اگر مشاهده کنیم که وضعیت کارخانه‌ای حادتر شده است، آن را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد. همتی همچنین در خصوص عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوای مشهد اظهار کرد: شرایط توپوگرافی و جغرافیایی مشهد به نوعی است که از شمال و جنوب به ارتفاعات بینالود و هزار مسجد ارتباط دارد و امکان جابه‌جایی هوا در شرایط طبیعی کم است. حتی در فصول تابستان و بهار هم می‌توانیم شاهد ناپایداری جوی هوا در مشهد باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص علت اصلی آلودگی هوای مشهد گفت: براساس بررسی‌ها و مطالعاتی که شهرداری از طریق مشاوران دانشگاهی انجام داده، ۶۴ درصد سهم آلودگی هوای مشهد ناشی از خودروها و حمل‌ونقل عمومی است و بقیه آن را صنایع و کارخانه ها تشکیل می‌دهند. از آن جا که برنامه و راهبرد درستی در مدیریت حمل و نقل وجود ندارد، تنها راه ممکن اعمال محدودیت‌ برای خودروها و حوزه صنعت است. وی در خصوص وضعیت اجرایی طرح L.E.Z نیز گفت: این طرح از ۲۵ مرداد آغاز شده و به صورت مکانیزه برای راننده خودرویی که معاینه فنی ندارد به محض عبور از زیر دوربین تذکر و اخطار ارسال می‌شود. هم اکنون این طرح بیشتر قابلیت فرهنگ سازی دارد.

سهم ۵ درصدی اتوبوسرانی در شاخص‌های آلودگی هوا
با این حال مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: برابر طرح مطالعاتی سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد، سهم ناوگان اتوبوسرانی مشهد در اکثر شاخص ها کمتر از ۵ درصد است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری، حسینقلی زاده مقدم افزود: موضوع کاهش آلودگی هوا از اهمیت ویژه ای برای سازمان اتوبوسرانی برخوردار است، بر همین اساس نگهداری و تعمیرات ناوگان، بهبود عملکرد ناوگان، اصلاح خطوط و تأمین ناوگان جدیدو بازسازی اتوبوس های ناوگان موجود مورد توجه قراردارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن