اجتماعی

برای بررسی بينايی بيش از 450 هزار كودك سه تا شش سال

۱۹۰ پایگاه ثابت غربالگری آمبلیوپی، در خراسان رضوی کار خود را آغاز کردند

کد خبر : 47879

۱۹۰ مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی در سال جاری وارد برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال خراسان رضوی شدند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه از دو برابر شدن جمعیت تحت پوشش برنامه در سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، غلامحسین دلبری که در نشست توجیهی مسؤولان فنی مراکز مثبت زندگی مشهد صحبت می‌کرد افزود: امسال باید تقریبا دو برابر سال گذشته یعنی بییش از ۴۵۰ هزار کودک را تحت پوشش برنامه قرار بدهیم.
دلبری با بیان اینکه اهمیت این برنامه برای کاهش معلولیت‌ها حیاتی است گفت: با تلاش‌هایی که در ۱۵ سال گذشته صورت گرفته، موفقیت‌های خوبی در این زمینه بدست آمده و ورودی‌های نابینایی استان بشدت کاهش یافته است.
وی تأکید کرد: مراکز مثبت زندگی امکانات مورد نیاز را دارند و آموزش‌های لازم را نیز دیده‌اند و اینک زمان عمل فرا رسیده است.
مدیر بهزیستی شهرستان مشهد نیز گفت: ۷۳ مرکز مثبت زندگی در مشهد فعال هستند که در این برنامه مشارکت دارند.
جواد بهنام افزود: خوشبختانه تابلوهای چارت E برای تمام مراکز خریداری و تحویل گردیده و هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: مراکز مثبت زندگی پایگاه‌های دائمی غربالگری بینایی هستند و همچنین با مراکز بهداشت نیز تفاهم‌نامه‌هایی در استان داریم که این مراکز در زمینه معرفی خانواده‌ها به پایگاه‌های غربالگری کمک کنند تا پوشش را به حداکثر برسانیم.
بهنام گفت:‌ در سال گذشته ۳۸ هزار و ۹۱۷ هزار فرزند را در مشهد غربالگری کردیم که در نتیجه ۳ هزار و ۷۸۹ مورد مشکوک به تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی گزارش گردید.
وی ادامه داد: از این تعداد، ۱۰۴۴ کودک مبتلای قطعی تشخیص داده شده و اقدامات درمانی و در صورت لزوم جراحی برای آنها انجام شده تا کودک بینایی خود را بازیابد.
کارشناس مسؤول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه این کارگاه آموزشی گفت: یکصد مسؤول فنی مراکز مثبت زندگی و مددکاران این مراکز در این جلسه توجیهی شرکت کردند و با روش و برنامه‌ی کاری غربالگری بینایی آشنا شدند.
دکتر نرگس ژیان‌عابد تصریح کرد: غربالگری بینایی در کودکان سه تا شش سال می‌تواند زمینه‌ای برای پیشگیری قطعی از نابینایی ناشی از تنبلی چشم یا اختلالات و عیوب انکساری باشد که می‌توان از سلامت بینایی کودک اطمینان پیدا کرد.
این کارشناس افزود: این برنامه موفقیت بالایی داشته و از نابینایی و کم‌بینایی هزاران کودک در سال‌های گذشته پیشگیری کرده و زندگی‌های زیادی را از مشکلات معلولیت بینایی نجات داده است.
وی خاطر نشان کرد: بهزیستی با قوت و قطعیت به این برنامه ادامه می‌دهد تا میزان نابینایی و کم‌بینایی ناشی از اختلالات فلجی و عیوب انکساری و آمبلیوپی را به صفر برساند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن