اخبار مهم

زن و شوهر جوان سردسته باند سارقان خودروهای لوکس مشهد بودند

کد خبر : 34307

۷ سارق سریالی خودروهای لوکس در مشهد به دام افتادند و گردانندگان اصلی که یک زن و شوهر جوان بودند اعتراف کردند.
به گزارش صبح مشهد به نقل از رکنا مأموران ۲ کلانتری در مشهد گردانندگان ۲ باند سرقت خودرو را دستگیر کردند.
سخت است که ثمره تلاش چند ساله‌ات، یک‌شبه به تارج برده شود و کاری از دستت بر‌نیاید. سخت است خودرویی که این روزها دستخوش گرانی بازار شده و تنها سرمایه یک زندگی است، سرقت شود و دیگر به دست مال‌باخته نرسد.
سرقت این غده بدخیم کج رفتاری اجتماعی که هر ساله ارتکاب آن رو به افزایش است موجب شده تا بزهکاران بسیاری از جمله نوجوانان و جوانان که برخی از آن‌ها جرم‌اولی هستند به دام قانون بیفتند و چند سالی از عمر خود را پشت میله‌ها بگذرانند. با این حال زندان برای برخی از متهمان درس عبرت نمی‌شود و این افراد پس از آزادی دوباره رویه گذشته خود را ادامه می‌دهند و این‌بار حتی نواقص قبلی‌شان را برای اینکه به دام نیفتند مرتفع می‌کنند.

طبق آمار رسمی نیروی انتظامی کشور درباره سرقت‌ها که سردار فرامرز به‌گذر، جانشین پلیس آگاهی ناجا آن را در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده، در پنج‌ماهه ابتدایی امسال سرقت‌های کوچک از قبیل سرقت از داخل اتومبیل‌ها و جیب‌بری، موبایل‌دزدی و کیف‌قاپی نسبت به مورد مشابه خود در سال گذشته افزایش داشته است.

بر مبنای این آمار در ۱۵۰ روز ابتدای امسال سرقت از اماکن ۲۹‌درصد، سرقت از مغازه ۲۶‌درصد، سرقت از موتورسیکلت ۱۴‌درصد، سرقت اتومبیل ۱۰‌درصد، کیف‌قاپی ۱۰ درصد و سرقت منازل مسکونی ۵ درصد افزایش داشته است. گرچه آمار ارتکاب سرقت‌ها روند افزایشی داشته اما نمی‌توان تلاش مجدانه پلیس را هم درباره کشف این جرائم نادیده گرفت، زیرا طبق گفته سردار به‌گذر در مدت پنج‌ماهه نخست امسال کشف سرقت‌ها و دستگیری متهمان به نسبت پنج‌ماهه نخست سال گذشته رشد چهارده درصدی داشته است.
آمار سرقت‌ها در خراسان رضوی هم که یکی از استان‌های رتبه‌دار در حوزه این جرم می‌باشد، طبق گفته فرمانده انتظامی استان در هفت‌ماهه نخست امسال افزایش هفده درصدی داشته است. البته بنا‌بر اعلام سردار محمد کاظم تقوی مبارزه با سرقت در قالب طرح‌های ضربتی و پیشگیرانه از سوی پلیس به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و کشفیات جرم نیز افزایش چشمگیری داشته است. درست همانند دو پرونده‌ای که با ورود مأموران انتظامی مشهد نتیجه داد و دست اعضای دو باند سریالی سرقت خودرو برای قانون رو شد.

دستگیری زن و شوهر جوان که سارقان خودرو گرانقیمت بودند
رئیس پلیس شهر مشهد که جزئیات این دو پرونده را تشریح کرده است روز گذشته بیان کرد: یکی از این پرونده‌های سرقت مربوط به دزدی‌های سریالی خودرو در منطقه توس مشهد است که مأموران کلانتری کاظم‌آباد با ورود خود به ماجرا ضمن شناسایی متهمان این افراد را دستگیر کردند.
سرهنگ عباس صارمی ساداتی گفت: در این پرونده یک زن و شوهر جوان که گرداننده اصلی سرقت‌های خودرویی منطقه توس بودند درست ۲۴ ساعت پس از ربودن یک دستگاه پراید از سوی ضابطان قضایی شناسایی و ردزنی شدند. این زوج جوان به همراه یکی از همدستان خود در مخفیگاهشان به دام افتادند و خودروی پراید سرقتی به همراه تعداد زیادی قطعات اوراق شده خودروهای پراید از محل اختفایشان نیز کشف شد.
به گفته این مقام ارشد انتظامی مشهد متهمان در اظهارات خود ابتدا سعی بر کتمان حقیقت داشتند و یکدیگر را محکوم می‌کردند اما در رویارویی با مستندات پرونده به ناچار لب گشودند و به ۴ فقره سرقت خودرو در مشهد اعتراف کردند.

دستگیری متهمان در خودروی سرقتی
سرهنگ صارمی در ادامه به جزئیات دومین پرونده سرقت نیز اشاره کرد و گفت: در این ماجرا گزارش‌هایی مردمی از قبل به دست پلیس رسیده بود که نشان می‌د‌اد افرادی اقدام به سرقت خودروهای خارجی گران‌قیمت و یا قطعات و لوازم آن‌ها در منطقه قاسم‌آباد مشهد کرده‌اند.
رئیس پلیس مشهد بیان کرد: رسیدگی به این پرونده از سوی مأموران دایره تجسس کلانتری قاسم‌آباد آغاز شد و تحقیقات در این باره ادامه داشت تا اینکه یکی از تیم‌های گشتی این مجموعه انتظامی در حاشیه رصد شبانه خود به سرنشینان یک خودروی سواری مزدا در بولوار امامیه مشکوک شد. در استعلام از شماره پلاک انتظامی مزدا مشخص شد که این خودرو به‌تازگی سرقت شده است. در این لحظه مجریان قانون با اعلام موضوع به کلانتری چند تن از همکاران خود را فراخوانده و در اقدامی غافل‌گیرانه خودروی مسروقه را متوقف کردند.
سرهنگ صارمی ادامه داد: پس از متوقف کردن خودرو و در استعلام سوابق سرنشینان مزدا مشخص شد که این افراد همان سارقان خودروهای خارجی هستند که از چندی قبل مأموران در پی‌یافتنشان بود‌ه‌اند. با دستور قضایی خودروی سواری مزدای مسروقه توقیف و متهمان نیز به کلانتری قاسم‌آباد منتقل شدند.
فرمانده انتظامی مشهد بیان کرد: مأموران پلیس در هماهنگی قضایی به سراغ مخفیگاه متهمان به دام افتاده در شهر گلبهار رفتند و در بازرسی از محل تعداد زیادی وسایل و قطعات سرقتی خودروهای سواری و چند دستگاه گوشی تلفن همراه مسروقه را کشف کردند. متهمان نیز که دیگر حنای انکارهایشان برای پلیس رنگی نداشت در تحقیقات اولیه به ۱۵ فقره سرقت خودروهای خارجی در مشهد اعتراف کردند.

دستگیری ۷ سارق خودرو در مشهد
با اینکه ۷ متهم دستگیر شده این دو پرونده با قرار قضایی راهی زندان شده‌اند اما هنوز مجرمانی هستند که در کمین بوده و به محض غفلت شهروندان نقشه شوم خود را عملی می‌سازند که در این باره سرهنگ صارمی در راستای مقابله با این‌گونه جرائم تاکید کرد: شهروندان وسیله نقلیه خود را به وسایل ایمنی نظیر دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان و قفل سوئیچی یا قفل پدال و سایر وسایل بازدارنده مجهز کنند. علاوه بر این در صندوق عقب اتومبیل را به قفل سوئیچی مجهز کرده و از قرار دادن سوئیچ و دسته کلید در داخل اتومبیل خودداری کنند. مالکان خودرو توجه داشته باشند که به هیچ‌وجه وسیله نقلیه خود را در محل‌های تاریک و خلوت پارک نکنند و برای توقف‌های طولانی مدت تاحدامکان از پارکینگ‌های عمومی استفاده کنند. همچنین رانندگان توجه داشته باشند که هنگام ترک اتومبیل از قفل بودن درها و بالا بودن شیشه‌ها اطمینان حاصل کنند و هیچ‌گاه خودروی خود را حتی برای لحظه‌ای کوتاه به حالت روشن در خیابان ترک نکنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن