شهری

اعلام جرم علیه ۸۰ فروشنده زعفران غیراستاندارد در مشهد

کد خبر : 49114

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: طی بازرسی ویژه ای که در بازه یک ماهه از مراکز عرضه زعفران در مشهد صورت گرفت علیه ۸۰ فروشنده زعفران فاقد نشان یا بدون بسته بندی استاندارد در مشهد اعلام جرم شده است.

به گزارش صبح مشهد، سید محمد سجادی روز سه شنبه در نشستی خبری در آستانه روز جهانی استاندارد افزود: زعفران بسته بندی شده مشمول رعایت استاندارد اجباری است و باید عرضه این محصول با نشان استاندارد صورت گیرد لذا با توجه به اهمیت این محصول به عنوان سوغات و قیمت بالای آن طی ماه گذشته حدود ۵۰۰ مرکز عرضه این کالا در مشهد بازرسی شد.

وی ادامه داد: علاوه بر اعلام جرم و ثبت تخلف در تعداد یاد شده، با حکم قاضی تعزیرات چهار واحد متخلف عرضه کننده زعفران نیز مهر و موم شد.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: در مشهد به دلیل حضور میلیونی زائران بارگاه منور رضوی کالاهایی خاص به عنوان سوغات برای زائران عرضه می شود از همین رو اداره کل استاندارد به دنبال تدوین بسته “سوغات استاندارد” است.

سجادی افزود: هم اکنون زعفران به عنوان کالایی که مشمول استاندارد اجباری است در دستور کار نظارتی ویژه استاندارد قرار دارد و در ادامه سایر کالاهای مورد استفاده به عنوان سوغات را برای قرار دادن در این بسته مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی اضافه کرد: امروز همه ما در کشور در عرصه جهاد اقتصادی و فعالیتهای مرتبط با معیشت مردم قرار داریم، تولید کنندگان و کارآفرینان در خط مقدم این جبهه اقتصادی فعالیت می کنند بنابراین اداره کل استاندارد با داشتن وظایف سنگین، خود را حامی و در کنار بخش تولید می داند.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی بر آموزش مردم در خصوص استفاده از کالای استاندارد تاکید کرد و گفت: شهروندان می توانند کد ۱۰ رقمی مندرج در کنار نشان استاندارد کالاهای تولیدی مشمول استاندارد را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند تا از اصالت نشان استاندارد کالا مطلع شوند.

سجادی افزود: شهروندان در صورت مشاهده کالای غیراستاندارد می توانند گزارشهای خود را در ساعات اداری از طریق تماس با شماره ۱۵۱۷ و یا ارسال پیامک به شماره ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ به سازمان ملی استاندارد منتقل کنند.

وی به هزار و ۶ قلم کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد داشته و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت در استان پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی به فعالیت ۳۳ شرکت بازرسی در کنار این اداره کل اشاره کرد و گفت: ۱۸۶ آزمایشگاه همکار در استان در زمینه نظارت و اخذ آزمایشهای دوره ای از واحدهای تولیدی و خدماتی در استان با این اداره کل همکاری می کنند.

سجادی افزود: ۲ هزار و ۳۲۸ مدیر کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی خراسان رضوی مستقر هستند که وظیفه نظارت و بازرسی بر رعایت شیوه نامه های استاندارد را برعهده دارند.

وی به صدور ۱۳۲ پروانه استاندارد اجباری در استان طی ۶ ماهه نخست امسال اشاره کرد و ادامه داد:طی چند سال گذشته به صورت مداوم تعداد صدور پروانه های استاندارد افزایشی بوده به عنوان نمونه در ۶ ماهه نخست پارسال صدور استاندارهای اجباری به ۱۳۱ مورد رسیده است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: ۵۱۹ مورد اظهارنامه صادراتی و ۲۸۴ مورد اظهارنامه وارداتی برای اطمینان از انطباق کالاهای صادراتی و وارداتی با ضوابط استاندارد در خراسان رضوی صادر شده است.

سجادی به فعالیت ۱۵ شرکت بازرسی همکار در حوزه آسانسور در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال چهار هزار و ۸۶۹ گواهینامه استاندارد برای استفاده از آسانسور در استان صادر شده است که ۲ هزار و ۷۵۲ مورد، گواهینامه استاندارد اولیه بوده و بقیه گواهینامه ها ادواری بوده است.

وی به بازرسی سالانه و مدون از ۱۷۵ جایگاه سوخت سی. ان. جی استان اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی ۶ ماهه نخست امسال با همکاری شرکتهای بازرسی ۳۳۷ مورد بازرسی از این جایگاه ها صورت گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن