پایتخت فرهنگ اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی: عاشورا جریانی دائمی، الهام بخش و هدایتگر است

کد خبر : 31571

تولیت آستان قدس رضوی گفت: عاشورا صرفا یک اتفاق تلخ نبود که در یک مقطع تاریخی به وجود آمده و سپس پایان یافته باشد عاشورا جریانی دائمی است که برای همه الهام بخش و هدایتگر است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی عصر امروز در مراسم «اذن عزا» که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اهتزار در آمدند دوباره پرچم عزا، عزت و افتخار حسینی اظهار کرد: عاشورا صرفا یک اتفاق تلخ نبود که در یک مقطع تاریخی به وجود آمده و سپس پایان یافته باشد، عاشورا جریانی دائمی است که برای همه الهام بخش و هدایتگر است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: عاشورا برای همه مبارزان راه خدا و حق و جهادگران و همه کسانی که در عالم بشریت جویای شرافت بصری و سعادت ابدی هستند؛ عاشورا تابلو راهنمای آنها و الگو و اسوه است.وی افزود: امروز اگر ارتباطی قلبی و عمیق با حضرت اباعبدالله الحسین و مکتب عاشورا برقرار است و اگر ایشان در عمیق وجود ما وجود دارد مسؤولیتی بس بزرگ در برابر حفظ این میراث عظیم در پیش روی ما است، مسؤولیت خطیر برای مراقبت از فرهنگ عاشورا از معرفت حیات بخش عاشورا.

مروی ادامه داد: محافل هیات ما باید دارای شور و شعور باشد در مراسم عزاداری و هیئاتی که به نام اباعبدالله برپا می‌شود باید هم احساس و هم معرفت افزایش یابد.تولیت آستان قدس رضوی گفت: جهل شناسی، جسارت در اتخاذ تصمیمات سخت، ظلم ستیزی و مقاومت ایستادگی در برابر طاغوت و امویان زمان پیام‌های مکتب امام حسین است، در مراسم امام حسین که هر سال پر شورتر و گسترده تر از قبل باید باشد نباید فقط به شور بسنده کرد.

وی بیان کرد: عاشورا دارای پیام است ما باید انتقال دهنده این پیام حیات بخش به نسل جدید باشیم، جامعه امام باید مشهون از پیام امام باشد همان طور که عزادار امام دلش در عزا غمگین و اشک او جاری است باید فرهنگ و معارف عاشورا هم در زندگی و رفتار ما نمایان باشد.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه در مورد فلسفه قیام اباعبدالله تحلیل‌های فراوانی شده اما متقن‌ترین پیام، سخن خود امام است، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر را مهم‌ترین پیام امام حسین(ع) که در وصیت‌نامه ایشان به محمدبن حنیفه به آن اشاره شده است که امام برای مبارزه با منکر به پا خاست.

تولیت آستان قدس ادامه داد: امام حسین دنبال اصلاح فکر و اندیشه مسلمانان و باورهای غلطی که در طول سالها در ذهن مردم قرار گرفته و نتیجه آن خلافت یزید بود، به‌پاخاست.

حجت الاسلام مروی بیان کرد: اصلاح جامعه به معنی رفع جهالت و رفع سرگردانی است، جهل مردم سبب واقعه عاشورا شد، بنی امیه از جهالت مردم حداکثر استفاده را کردند، امام حسین خون خود را در راه خدا بخشید که بندگان خدا از جهل و نادانی و از سرگردانی گمراهی آنها را نجات دهد این معارف باید بیان شود.

وی یادآور شد: امسال با شرایط تلخی مواجه هستیم، اینکه محدودیت‌هایی در زیارتگاه‌ها و هیات‌ها به وجود آمده کام همه را تلخ کرده، هر کس کمترین علاقه به ائمه را دارد این شرایط برای او سخت است.

تولیت آستان قدس با بیان اینکه عاشورا امسال برای ما سخت‌تر است، گفت: عزاداری‌ها باید برگزار شود نام امام و روضه‌ها نباید کمرنگ شود اما به گونه‌ای عمل نکنیم که بدخواهان بگویند مسلمانان و شیعیان دارای عقلانیت نیستند، پروتکل‌ها را رعایت کنیم دچار احساسات نشویم اسلام دین منطق است ما نباید نام و پرچم عزای ارباب را کمرنگ کنیم اما رعایت این شرایط هم برایمان مهم است اما با شور و احساس که قابل جمع است پیش برویم.

حجت الاسلام مروی تاکید کرد: نگذاریم دوگانه دین و عقل ایجاد کنند چون عده‌ای به دنبال آن هستند، نگذارید دوگانه عزاداری و سلامت ایجاد کنند بلکه عزاداری، رعایت بهداشت و صیانت از سلامت مردم را مهم بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه در این محرم جلوه دیگری از مکتب اباعبدالله را برپا کنیم، گفت: مواسات و دستگیری از مردم را فراموش نکنیم چون بخشی از مردم با آبرو که دست پیش کسی بلند نمی‌کردند امروز نیازمند شدند به آنها توجه کنیم خود ارباب گفتند اینکه مردم به شما نیاز پیدا می‌کنند نعمت خدا به شما است این نعمت را به دیگری حواله نکنید.وی خطاب به هیات‌داران گفت: هیاتی‌ها شاید امسال نتوانید پذیرایی و غذاهایی که سال‌های گذشته داشتید را اجرا کنید آنها را جمع کنید و با پرچم و نام اباعبدالله به مردم برسانید.

گفتنی در ادامه این مراسم، پرچم عزاداری امام حسین(ع) توسط رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تولیت آستان قدس رضوی به پنج هیات مشهدی و دو هیات بحرینی و افغانستانی و دو هیات خانگی اعطا شد، همچنین از شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز تجلیل شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن