اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

آیت الله علم الهدی در نماز جمعه مشهد: بزرگ‌ترین حرکت در تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگ‌سازی است/ آمار اشتغال دادن مشکل را حل نمی‌کند، آمار افراد بیکار را گزارش دهید!

کد خبر : 15138

امام جمعه مشهد گفت: مدیرکل، وزیر و یا وکیلی که سوار اتومبیل خارجی آخرین سیستم می‌شود، هیچگاه نمی‌تواند مدیری دلسوز در انقلاب و مدیری باشد که نسل انقلاب و جامعه انقلابی را مدیریت کند.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌ دوم نماز جمعه مشهد که در حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز در پرتو شخصیت حضرت ام‌البنین می‌توان به عظمت مادران شهدا پی برد، تصریح کرد: اینکه پسری جوان در سن ۲۰ سالگی همچون شهید حججی در مقابل خنجر بران یک جلاد با کمال قدرت می‌ایستد به دلیل اثر و وراثت انفعالی از یک مادر است.
وی خاطرنشان کرد: سهم بر اول از شهادت شهدا، مادران شهدا هستند که در حقیقت این آثار را در روح و جان آنان در جریان ایثارگری گذاشتند. بر ما لازم است که به عنوان یادگار شهید، از مادران شهید تکریم کنیم.
وی ادامه داد: تا زمانی که فرهنگ شهادت در کشور حاکم و در بینش مردم تصویر شهید باشد، نظام، انقلاب، اسلام و ولایت در جامعه و کشور آسیب‌پذیر نیست.این خون‌ها، شهدا و مادران شهید بر عهده ما مسئولیت و تکلیف گذاشتند که باید نسبت به نظام، مقابله با دشمنان اسلام و ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان خدا، احساس تکلیف بیشتری کرد. هر شهیدی که از دوران دفاع مقدس وارد جامعه می‌شود، بار سنگین تکلیف مقاومت در برابر دشمنان خدا را بر عهده ما می‌گذارد که باید پاسخگوی این مسئولیت و بار تکلیف بود.

علم‌الهدی با بیان این که عوامل نفوذی دشمن در جامعه و مدیریت نظام، حرکت ما را مدیریت می‌کنند، عنوان کرد: باید مقاوم‌تر و قوی‌تر از زمان آنان، در برابر دشمنی که  جنایات، فتنه‌ها و توطئه هایش شدیدتر و قوی‌تر شده ایستاد و مقاومت و مقابله کرد. مشکل امروز این است که متأسفانه عوامل نفوذی چه در جریان های اجتماعی و چه در مدیریت‌های نظام، ندانسته ما را مدیریت می‌کنند.
وی ادامه داد: مسئله اول، استکبارستیزی و مسئله اصلی امروز، مقاومت در مقابل دشمن است. به گونه‌ای ما را مدیریت می‌کنند که حتی در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نیروهای انقلابی، به‌جای پرداختن به مسائل اصلی، به سلسله مسائل حاشیه‌ای پرداخته می‌شود.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه شگرد دشمن در جداسازی مردم از نظام و انقلاب، ناامید کردن آن‌ها از نظام و ناکارآمد نشان دادن آن است، تصریح کرد: وظیفه ما در مقابل خون شهدا، مقاومت در برابر حرکت نابکارانه دشمن است. این نظام بر روی کره زمین از قوی‌ترین نظام‌ها است. تنها کشوری که مردم آن برای خود تصمیم می‌گیرند در حالی که حتی مردم آمریکا برای خود تصمیم نمی‌گیرند. قوی‌تر از این نظام کجاست؟ چرا به این نظام امیدوار نباشیم؟
نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی با بیان اینکه دشمن باید وابستگی مردم به بیرون از کشور را کم کند،عنوان کرد: مسئولان باید بدانند که امروز دشمن سفره ما را هدف قرار داده و ازیک‌طرف می‌خواهد سفره دین را از زیر پای مردم بکشد و از طرف دیگر می‌خواهد در عرصه‌های اقتصادی و معیشتی مردم را مستأصل و جامعه را زمین گیر کند.
وی افزود:مسئولین نظام باید در مدیریت نظام و در مقابل شگردهای دشمن، وابستگی مردم را از دشمنان و از بیرون کشور قطع کنند و مردم را بر مقاومت و تکیه‌بر قدرت‌های درونی خود امیدوارتر کنند. این وظیفه مسئولان است و رهبری راهکار خود را در اقتصاد مقاومتی نشان داده است.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین حرکت در تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگ‌سازی است، خاطرنشان کرد: اینکه کشور نمایشگاه تجمل، عیاشی ها،خوش‌گذرانی‌ها و زندگی‌های رنگارنگ در عرصه مسئولان و مدیران کشور شود و در مقابل مردمی که در اولویات زندگی خود در تنگنا قرار دارند و نسل جوانی که در تشکیل خانواده، تأمین، کار و اشتغال زندگی خود با بحران روبه‌رو شده‌ است، ماشین‌های خارجی رنگارنگ به نمایش گذاشته شود، مردم هر روز به مسئول خود نگاه می‌کنند و رنگ و تجمل جدیدتر را در او مشاهده می‌کنند.
وی افزود: امام فرمودند که «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست مسئولان، پشت کردن به محرومان و روی آوردن به اغنیا باشد»، یعنی قشر آسیب‌پذیر در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌ها نادیده گرفته شود و تنها عده‌ای پولدار در نظر گرفته و برای رفاه آنان برنامه‌ریزی شود. مشکل اصلی امروز ضعف در فرهنگ اقتصاد مقاومتی است.

علم‌الهدی گفت:  مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی را به عنوان جریان مقاومت در برابر دشمن و نسخه اصلی رفع تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌ها ارایه و راهکار را تعیین، شاخصه‌ها را مشخص، چالش ها و ظرفیت‌های اجتماعی را معین کردند. اگر امروز ستاد اقتصاد مقاومتی می‌خواهد به مردم گزارش دهد، بر اساس شاخصه‌های رهبری این کار را انجام دهد. ارائه آمار اشتغال، گزارش اقتصاد مقاومتی نیست.
وی ادامه داد: حرف اول مقام معظم رهبری ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی بود. آیا با تجمل پروری‌ها و پشت پا زدن به ساده‌زیستی‌ها، واقعاً مروج فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستیم؟ بخشی از نسخه اقتصاد مقاومتی مربوط به خود ما و بخش دیگر آن مربوط به مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه است. فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید در زندگی اجرا شود. سه سال است از مسئله اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و در بازار پوشاک ما، بازار اجناس خارجی و بافته‌های دیگران است در حالی که هنرمندان ما در بافت، ساخت و تولید پوشاک در عین فقر و بیکاری به سر می‌برند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در ما پیاده نشده است، عنوان کرد: باید به فرهنگ اقتصاد مقاومتی توجه شود. متأسفانه مسئولان در توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی کم آورده‌اند. بی‌حساب‌وکتاب اتومبیل‌های خارجی رنگارنگ وارد کردن و در خیابان‌ها نمایش دادن و بازار واردات را به روی بیگانگان گشودن و بازار مصرفی کشور را برای دشمنان درست کردن، با فرهنگ اقتصاد مقاومتی سازگار است؟

علم‌الهدی با اشاره به تعلل دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی در توسعه صادرات غیر نفتی کشور، تصریح کرد: جوانان ما به عنوان حمایت از حریم، حرم و دفاع از مسلمانان در سوریه و عراق شهید شدند، بازار اقتصاد سوریه و عراق را ترکیه و کشورهای دیگر تصاحب کردند و ایران نتوانست از این موقعیت برای توسعه اقتصاد کشور استفاده کند. مسئله توسعه صادرات غیر نفتی یکی از مؤلفه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی عنوان کردند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه آمار اشتغال دادن مشکل را حل نمی‌کند، آمار افراد بیکار را گزارش دهید، عنوان کرد: تعداد بیکاران در خانواده‌ها با ابتدای سال چه تفاوتی کرده است؟ در اشتغال نیز باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد. اینکه همه بخواهند حقوق‌بگیر دولت شوند و شغل دولتی پیدا کنند، درست نیست. مگر در گذشته  چند درصد مردم کارمند دولتی بودند؟ مگر شغل فقط همین است؟

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه در اشتغال، دوری از تجمل در زندگی مردم و تولید باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی نمایش داده و پیاده شود، تصریح کرد: در عرصه تولید باید افراد جهادی کار کنند، نمی‌خواهیم به دنبال آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر برویم که بگوییم درها را به روی ما بسته اند. کشورهای اطراف، بازار را اشغال کردند و سهم ما به حداقل هم نرسیده است. این قضیه به برنامه‌ریزی و کار جهادی در تولید نیاز دارد. در مسئله انتخاب شغل در فرهنگ اقتصاد مقاومتی، انتخاب کار  نه انتخاب منبع حقوق و درآمد اول برج نیاز است.

علم‌الهدی با بیان اینکه لازمه مدیریت بر اقتصاد کشور، روی آوردن به قشر محروم جامعه است، عنوان کرد: لازمه مدیریت در این کشور و ریاست، سیاست و سرنوشت جامعه در معیشت را به دست گرفتن، روی آوردن به قشر محروم و سطح زندگی را تا پایین‌ترین قشر محروم تنزل دادن است. مدیرکل، وزیر و یا وکیلی که سوار اتومبیل خارجی آخرین سیستم می‌شود، هیچگاه نمی‌تواند مدیری دلسوز در انقلاب و مدیری باشد که نسل انقلاب و جامعه انقلابی را مدیریت کند.

وی ادامه داد: وقتی افراد مدیریت را در حوزه مسائل اجرایی، برنامه‌ریزی و مجلس و حوزه قضایی به دست گرفتند، باید با پایین ترین افراد قشر محروم و آسیب‌پذیر در عرصه زندگی مشارکت داشته باشند تا بتوانند فرهنگ اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند، در غیر این صورت نمی‌توان فرهنگ اقتصاد مقاومتی را پیاده کرد تا زمانی که به رنگ اقتصاد مقاومتی نباشید و به مردم و جامعه بگویید به رنگ اقتصاد مقاومتی باشند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم هزینه نو کردن‌های بی جهت لوازم خانه را برای  قشر آسیب‌پذیر هزینه کنند، خاطرنشان کرد: به دنبال به هم زدن ابزار خانه، فرش، پرده، اساس، نو کردن بی‌جهت، بیرون انداختن و تعویض مدل اتومبیل نباشید.

وی افزود: اگر می‌خواهید زندگی خود را در تجمل به رنگ تازه‌ای دربیاورید، ببینید که این کار چقدر مصرف دارد، این را در شب عید برای قشر محروم و آسیب‌پذیر مصرف کنید.  در شب عید خودتان نیز این فقیر و یتیم را شرکت دهید، این فرهنگ اقتصاد مقاومتی است. بایداین فرهنگ در زندگی ما پیاده شود و مسئولان نیز باید سعی داشته باشند که فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جریان ظاهری زندگی آنان از یک نمایش کاملی برخوردار باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن