اجتماعی

نت هایی که برای موزه ها ردیف می شوند

سارا الهی موسیقیدان مشهدی عضو ایکوم یونسکو شد

کد خبر : 55659

موفقیت چشمگیر آثار تلفیقی یک موسیقی‎دان مشهدی در سطح بین المللی باعث شد تا به عضویت در «ایکوم یونسکو» (سازمان بین المللی موزه های جهان) درآید.

صبح مشهد- سارا الهی، هنرمندی مشهدی است که روح موسیقی را در هیبت تاریخ جای داد تا شکوهی ماندگار از هویت گذشتگان را در اذهان مردم خلق کند. او در معرفی خودش می گوید: سارا الهی متولد سوم بهمن ماه سال ۱۳۶۷ در شهر مشهد هستم. تک فرزند خانواده‎ام و از کودکی به نوازندگی ساز پیانو علاقه داشتم. از ۸ سالگی آموزش و یادگیری این ساز را آغاز کردم و تاکنون لحظه ای آن را رها نکردم. با حمایت های پدرم توانستم برای تکمیل دوره‌های پیشرفته از محضر اساتید مختلف بهره بگیرم. بیش از ۱۵ سال است که به کار تدریس موسیقی می پردازم و عضو ایکوم یونسکو هستم. هم‎اکنون به عنوان نویسنده موسیقی و مدرس پیانو در مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای ثامن مشهد مشغول به فعالیت هستم.

از الهی درباره افتخارات و عناوینی که کسب کرده سوال می کنم، می گوید: عناوین و موفقیت های بین المللی و ملی متعددی کسب کرده ام. موفقیت های من در سطح بین المللی شامل عضویت در سازمان ایکوم یونسکو (سازمان بین المللی موزه های جهان)، چاپ و انتشار کتاب «موزه، پایداری و سلامت» با توجه به شعار شورای بین المللی موزه ها (ایکوم جهانی) در سال ۲۰۲۳، کسب لوح تقدیر و مدال ۲۰۲۳ کمیته ملی موزه های ایران به مناسبت روز جهانی موزه ها در ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، کسب تقدیر و تشکر رئیس ایکوم جهانی خانم «اما ناردی»، چاپ و انتشار کتاب «قدرت موزه‌ها» با توجه به شعار سال ۲۰۲۲ شورای بین‌المللی موزه ها و رونمایی از این اثر در کنفرانس بین‌المللی موزه ها در پراگ که به عنوان هدیه ویژه کنفرانس تقدیم به اعضای ایکوم در سطح بین الملل شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

الهی درباره موفقیت هایش در سطح ملی می گوید: دریافت نامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی برای پخش آثار صوتی بی کلام من در کل هتل های استان، دریافت لوح تقدیر از موزه بزرگ خراسان و گنجینه شدن آثار هنری ام در موزه ها از دستاوردهای من در سطح ملی است. همچنین آثار هنری ام به مناسبت شهادت امام رضا(ع) و میلاد حضرت رسول اکرم(ص) مورد تأیید و تقدیر از اداره ‌کل ارشاد و تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی قرار گرفته است و از صدا و سیمای استان پخش می شود.

عضویت در ایکوم یونسکو از شهریور ۱۴۰۱
از الهی درباره چگونگی عضویتش در ایکوم یونسکو سوال می کنم، می گوید: ایکوم یونسکو کنفرانس هایی دارد که هر سه سال در یک کشور برگزار می شود. سال ۱۴۰۰ این کنفرانس در پراگ بود. از سوی یکی از اعضای عالی رتبه ایکوم ایران به من پیشنهاد شد تا یک کار بین المللی ارائه کنم که مناسب فضای موزه ها باشد. برای این منظور با توجه به شعار بین المللی سال ۲۰۲۲ عنوان کارم را «قدرت موزه ها» انتخاب کردم. من قطعات را در این کتاب طوری ساخته بودم که فضای آرام بخشی مناسب فضای موزه ها داشته باشد تا بازدیدکنندگان موزه، فضایی آرام بخش را تجربه کنند. کار من از طرف هیئت ایرانیِ ایکوم ایران به پراگ برده شد. این کتاب در آن جا رونمایی شد و به عنوان هدیه ویژه کنفرانس در اختیار نمایندگان ایکوم در سراسر دنیا قرار گرفت. او ادامه می دهد: شرط عضویت در سازمان ایکوم هم به گونه ای است که هر شخصی در قالب هنر بتواند برای موزه ها کاری انجام دهد، می تواند به عضویت این سازمان درآید؛ از این رو من به عضویت سازمان ایکوم درآمدم. فعالان بزرگواری که در حوزه موزه در تهران فعالیت می کنند، در صحبت هایشان با من ادعا می کنند که در سطح جهان تنها کسی که تاکنون برای موزه ها، موسیقی در قالب کتاب نوشته و به هویت موزه ها احساس بخشیده، شما هستید.

ترجمه یکی از آثار به ۶ زبان زنده دنیا

الهی درباره یکی از کارهای تاثیرگذارش در حوزه موزه و موسیقی می گوید: اثر «موزه، پایداری و سلامت» به شش زبان زنده فارسی، انگلیسی، فرانسه، عربی، روسی و آلمانی ترجمه شده است. همکاران فعال من در ایکوم از تهران می گفتند همین کتاب را به عنوان هدیه ویژه و نفیس برای موزه موسیقی در کره فرستادیم. الهی درباره چگونگی شروع فعالیت های حرفه‎ای‎اش می گوید: از آن جا که پیانو یک ساز کلاسیک غربی است و از طرفی، به دلیل علاقه ای که به موسیقی سنتی – ایرانی دارم، تصمیم گرفتم که کتاب های «پرواز خیال انگیز» و «رویای جاویدان»را که کار آهنگ‎سازی و تنظیم قطعاتش را خودم به تنهایی انجام داده ام، به‎صورت تلفیقی از موسیقی سنتی ایرانی و کلاسیک غربی به رشته تحریر درآورم تا بتوانم نه تنها ظرافت های موسیقی سنتی ایرانی را به نمایش بگذارم، بلکه زیبایی های موسیقی کلاسیک را با آن عجین و مأنوس کنم؛

در عین حال از صدای عناصر طبیعی مانند صدای پرندگان، رودخانه، جیرجیرک ها، باران و … بهره ببرم که نه تنها نویدبخش زیبایی است بلکه ارمغان آور حس آرامش به مخاطبانم باشد. این ویژگی آثار او باعث شد که بتواند همکاری با سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد (برای پخش آثار در بوستان ها) و اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی (برای پخش آثار در فضای هتل ها و موزه ها) و همچنین ایکوم ایران (کمیته ملی موزه های ایران ) را در رزومه هنری خود داشته باشد.

انتشار ۷ کتاب
از این بانوی هنرمند تا کنون ۷ عنوان کتاب به چاپ و انتشار رسیده است. از او درباره عناوین کتاب هایش سوال می کنم که در معرفی آن ها می گوید: کتاب هایم شامل « ۲۴ قطعه برای پیانو»، «منتخبی از قطعات کلاسیک برای پیانو»، «از نوای دلنشین موسیقی ایرانی تا آوای پیانو کلاسیک غربی»، «پرواز خیال انگیز»، «رویای جاویدان»، «قدرت موزه ها»، «موزه ، پایداری و سلامت» است. از الهی می خواهم یکی از خاطرات خود را برایم تعریف کند، می گوید: خوب به خاطر دارم وارد هتل پنج ستاره ای شدم که حالت برج گونه داشت که از سالن ورودی آن سرم را باید خیلی بالا می بردم تا بتوانم سقف آن را ببینم. همزمان با پخش آهنگم بی اختیار گریه کردم و گفتم خدایا من شاکر لطف و عنایت و بزرگواری تو هستم که این قدر به من عزت دادی تا بتوانم میزبان آرامش زائران امام مهربانی ها حضرت رضا ( ع) باشم. چه افتخار و عزتی بالاتر از این که مرا لایق این میزبانی از جنس نور دانستی.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن