اجتماعیستون اصلی

طرح آرامش بهاری ماندگاری زائر را در بقاع افزایش داده است

کد خبر : 9888

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: طرح آرامش بهاری ماندگاری زائر را در بقاع افزایش داده است و این کار فرهنگی نابی است که در بقاع متبرکه در حال انجام است.

۶ سال متوالی رح آرامش بهاری

به گزارش صبح مشهد، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در نشست خبری ویژه طرح‌های نوروزی آرامش بهاری اظهار کرد: ۶ سال متوالی طرح آرامش بهاری در ۱۱۸ بقعه متبرکه خراسان رضوی  از ۲۸ اسفند الی ۱۴ فروردین هم‌زمان با ۲۴۰۰ بقعه سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه در طرح آرامش بهاری برنامه‌های ویژه ای در حوزه فرهنگی، مذهبی و رفاهی در بقاع در نظر گرفته‌شده است؛ افزود: به همین منظور تمامی بقاع جهت حضور زائران تنظیف و آراسته‌شده است؛ همچنین کارگاه‌های عمرانی بقاع تعطیل و نخاله‌های آن جمع‌آوری‌ شده است.
وی بیان کرد: یکی از کارهای خوب ایرانیان هنگام سال‌تحویل، حضور در بقاع متبرکه و توسل به اهل‌بیت برای داشتن سالی خوب و پربار است و طرح آرامش بهاری با همکاری هیات امنا و خادمین بقاع متبرکه زمینه‌ای را فراهم نموده تا زائران از فضای معنوی بقاع بهره لازم را ببرند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود؛ عنوان کرد: نگاه برنامه‌های اداره اوقاف نیز با همین رویکرد است.

وی با اشاره به بقاع دارای اسکان زائر؛ بیان کرد: ۶۰ بقعه با ظرفیت ۲هزار ۹۹۵ نفر به ازای هرروز آماده اسکان زائران است؛ همچنین برای مواقع اضطراری ۴۰۰ حسینیه با ظرفیت اسکان ۴ هزار ۲۳۰ نفر در روز آماده خدمت‌رسانی هستند.
احمدزاده بابیان اینکه در ۱۰۸ بقعه هنگام سال نو قرائت نماز و سخنان مقاوم معظم رهبری برگزار می‌شود؛ افزود: دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره در ۵۸ بقعه، ۲۲ نمایشگاه باعرضه محصولات فرهنگی، سلسله پوسترهای نمایشی در ۶۴ بقعه، مسابقات فرهنگی روزانه در ۵۲ بقعه و اقامه نماز جماعت در ۷۹ بقعه ازجمله خدمات طرح نوروزی آرامش بهاری است.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت عفاف و حجاب ۳۱ غرفه برای این موضوع در نظر گرفته‌شده ، مراسم اجتماع منتظران، برگزاری دعای ندبه، ویژه‌برنامه جمهوری اسلامی به مناسبت ۱۲ فروردین، عرضه محصولات فرهنگی ویژه کودکان، کتابچه نقاشی بقاع، سخنرانی توسط ۲۳۹ نفر در ۷۹ بقعه و … از دیگر برنامه‌های بقاع در ایام نوروز است.
وی افزود: برای اطلاع‌رسانی زائرین ۳۰ هزار نقشه راهنمای بقاع متبرکه چاپ‌شده، ۶۰۰ پوستر طرح آرامش بهاری، طرح‌های فضاسازی با آموزش بهاری عفاف و حجاب، امربه‌معروف و نهی منکر و نماز به‌صورت لوح فشرده آماده و در اختیار مدیران بقاع قرارگرفته است.
احمد زاده با بیان اینکه جشن میلاد حصرت فاطمه زهرا(س) در تمامی بقاع متبرکه استان برگزار می‌شود؛ تصریح کرد: حجج‌الاسلام خاتمی، دهنوی و فاطمی‌منش سخنران مراسم شاخص این عید باشکوه در نیشابور و سبزوار است و برگزاری مراسم ولادت امام محمدباقر(ع)، شب لیله‌الرغایب و شهادت امام هادی(ع) از دیگر برنامه‌های مناسبتی ماه رجب در ایام نوروز ۹۶ است.
وی در خصوص هزینه دریافتی بقاع برای اسکان زائران گفت: هدف ایجاد زائرسراها در بقاع ایجاد درآمد نیست و درآمدهای حاصل از آن صرف هزینه‌های زائرسرا و امام‌زاده می‌شود و پول دریافتی بستگی به کیفیت زائرسراها از ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بابیان اینکه طرح آرامش بهاری در سال ۹۵ به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته است؛ بیان کرد: در سال ۹۵، ۱۰۱یک میلیون ۸۱۰ هزار نفر  از طرح استقبال کردند که یک میلیون ۷۶۵ هزار و ۱۱۰ نفر زائران ایرانی و ۴۴ هزار ۸۹۰ نفر زائران غیرایرانی هستند و امسال پیش‌بینی می‌شود استقبال بیشتر شود.
وی بیان کرد: طرح آرامش بهاری ماندگاری زائر را در بقاع افزایش داده است و این کار فرهنگی نابی است که در بقاع متبرکه در حال انجام است.

وی در ادامه در خصوص موقوفات این اداره برای زائران اظهار کرد: موقوفات مرتبط به زائر و زیارت در حوزه آستان قدس رضوی است که اداره اوقاف در این بخش مداخله ندارد.
وی افزود: اداره اوقاف در خصوص اسکان زائرین طرح‌های جامعی برای بقاع متبرکه بنا به ظرفیتشان تهیه‌کرده و بقعه‌هایی که امکان ایجاد زائرسرا دارند را مشخص نموده است تا با کمک خیرین ساخته شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن