اسلاید شوشهری

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خبر داد:

افزایش میزان استفاده از تأسیسات حبس زدا توسط قضات

کد خبر : 41714

صدور بیش از ۱۵۰۰ رأی در سه ماهه اول سال جاری با هدف کاهش جمعیت کیفری

مدیریت روابط عمومی و ارتباطات دادگستری خراسان رضوی به نقل از غلامعلی صادقی از افزایش میزان استفاده قضات از تأسیسات قانونی حبس زدا خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی که در دیدار با جمعی از مسئولان قضایی و اداری در مجتمع قضایی ولایت مشهد سخن می گفت با اشاره به آغاز دوران جدیدی از تحول و تعالی در دستگاه قضایی افزود: با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در رأس دستگاه قضایی شاهد تعالی در حرکت تحولی این دستگاه خواهیم بود و اقدامات، دستورات و بازدیدهای اخیر ایشان نیز نشان دهنده همین امر است.

رئیس شورای قضایی خراسان رضوی یکی از سیاستهای اصولی دستگاه قضایی را سیاست حبس زدایی مبتنی بر تأسیسات قانونی دانست و افزود: مجموعه قضایی استان خراسان رضوی در این زمینه گامهای خوبی برداشته و با استفاده از این ظرفیت ها سعی داشته تا سیاست کاهش جمعیت کیفری محقق شود.
غلامعلی صادقی با اشاره به صدور آراء متعدد و متنوع با محوریت سیاست حبس زدایی توسط شعب رسیدگی کننده در مشهد و شهرستانها گفت: یکی از مهمترین اهدافی که در اجرای این اقدامات پس از کاهش جمعیت کیفری دنبال می شود؛ اثرات تعلیمی و تربیتی آراء صادره شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در همین زمینه خاطر نشان کرد: در موارد متعددی دادگاه ها با استفاده از تأسیسات حبس زدا، ضمن اعمال قانون و تعیین مجازات در مورد مجرم؛ در رأی ترتیبات خاصی مقرر کردند که مجرم با ارائه خدمات رایگان عام المنفعه و یا مطالعه و فراگیری متون اخلاقی و تربیتی در زمینه ارتقاء شخصیت خود نیز تلاش نماید و بر این فرایند توسط مرجع صالح قضایی نیز نظارت اعمال می شود.

رئیس شورای قضایی خراسان رضوی استفاده از سازمانهای مردم نهاد در زمینه کاهش جمعیت کیفری توسط مجموعه قضایی را یادآور شد و افزود: در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ شاهد ارجاع ۱۷۵ فقره پرونده در حوزه مجازاتهای جایگزین حبس تنها به یکی از سازمانهای مردم نهاد همکار با مجموعه قضایی بوده ایم که این میزان در ۳ ماهه اول سال جاری به ۱۹۷ فقره افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: میزان صدور آراء در زمینه تعویق مراقبتی، نظام نیمه آزادی تحت سامانه های مراقبتی، دوره مراقبت و جزای نقدی نیز در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ افزایش نشان می دهند. رئیس شورای قضایی خراسان رضوی افزود: آمارها نشان می دهد تعداد آراء صادره با همین موضوعات در فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۱۹۱ و ۴۳۴ فقره بوده که این تعداد به ترتیب به ۳۹۵ و ۵۳۶ فقره در فرودین و اردیبهشت سال جاری افزایش یافته است.

غلامعلی صادقی افزود: در خرداد ماه سال گذشته ۱۳۷ فقره رأی تعلیق اجرای حکم صادر شده که این میزان به ۱۴۷ فقره در خرداد ماه سال جاری رسیده است. همچنین در زمینه صدور آراء با موضوع تعویق ساده از ۵۸ مورد در خرداد ماه سال گذشته به ۷۱ مورد در خرداد ماه سال جاری رسیده ایم. بر این اساس در سه ماهه اول سال ۹۹ مجموعاً تعداد ۱۰۱۰ رأی با محوریت تأسیسات حبس زدایی توسط مراجع قضایی استان صادر شده که این میزان با ۵۰۰ رأی افزایش به ۱۵۱۸ رأی در مدت مشابه در سال جاری ارتقاء یافته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن