اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

انتقاد نمایندگان استان از اقدامات دولت برای مشهد۲۰۱۷

کد خبر : 8001

تقویم میلادی تاریخ ۲۲ ماه نوامبر را برای امروز نشان می دهد و این یعنی فقط ۴۰ روز دیگر تا آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی و شروع سالی مانده است که در آن، مشهد، پایتخت معنوی ایران و دومین کلان شهر مذهبی جهان، عنوان بین المللی «پایتخت فرهنگ اسلامی» را نیز به خود خواهد دید.


به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، عنوانی که از سوی آیسسکو (سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) به مشهد اعطا شده است تا با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های مذهبی و فرهنگی موجود در این شهر اسلامی، فرصتی یک ساله برای معرفی این توانمندی ها به کشورهای جهان اسلام داشته باشد؛ اما با وجود فرصت اندک باقی مانده تا آغاز این فرصت بین المللی، به نظر می رسد هنوز در داخل کشور عزم و اراده ملی برای استفاده از آن جزم نشده است؛ موضوعی که نمایندگان مردم استان در مجلس نیز از آن  گله مندند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نگاه استانی به مشهد۲۰۱۷ جفا به حساب می‌آید، تصریح کرد: متاسفانه استانداری صرفا دستور داده است که در سربرگ دستگاه‌‎های اجرایی، عنوان «مشهد ۲۰۱۷» ذکر شود، لذا اگر مسئولان اقدامی انجام داده‌اند، در این زمینه گزارش ارائه کنند. حجت الاسلام والمسلمین «نصرا… پژمان‌فر» در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به این که فرصت اندکی تا آغاز سال ۲۰۱۷ باقی مانده است اما هنوز این فرصت برای معرفی «مشهد» به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام جدی گرفته نشده است، گفت: باید نگاه ملی به رویداد «مشهد ۲۰۱۷» وجود داشته باشد، نگاه استانی به «مشهد ۲۰۱۷» جفا به حساب می‌آید و در این زمینه نباید صرفا از ظرفیت‌های استانی استفاده کرد. وی با تاکید بر اینکه اعتبارات مناسبی برای فرصت پیش آمده در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: پرداخت ۱۰ درصد از اعتبارات مشهد برای معرفی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام کفایت نمی‌کند و در این زمینه به عزم ملی نیاز است. پژمان‌فر با یادآوری اینکه علاوه بر در نظر گرفتن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ جهان اسلام در مشهد نیز در دستور کار بود که این میزبانی از کشورمان گرفته شد، تصریح کرد: متاسفانه دستگاهی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی اصلی در این حوزه است، پاسخی ارائه نکرد لذا نباید اجازه داد این اتفاق تلخ مجدد رخ دهد و فرصت به دست آمده از بین برود. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: هم اکنون زمان برای تأمین زیرساخت‌ها از دست رفته است و زمینه اجرایی شدن برخی امور وجود ندارد و مسئولان از سال گذشته باید اعتبار تخصیص می‌دادند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، امکان معرفی ظرفیت‌های ایران اسلامی را به دنیا فراهم می‌کند لذا مسئولان باید اقدامات مناسب‌تری انجام دهند.
جلسات تکراری و پوچ
حجت الاسلام پژمان فر همچنین در گفت و گو با خراسان رضوی با بیان این که در جلساتی که برای مشهد ۲۰۱۷ برگزار شده، حرف ها تکراری و حتی پوچ است، اظهار کرد: آنچه که باید برای این برنامه مهم بین المللی که آبروی کشور و نظام جمهوری اسلامی است انجام می شد، انجام نشده است و سخنرانان که در این جلسات با آب و تاب صحبت می کنند دچار سیاسی کاری هستند زیرا برای این برنامه مهم، اعتباری اختصاص نداده اند. وی با اشاره به این که در دو سال گذشته برای نمایش دادن محصول مشهد و نظام، هیچ کاری صورت نگرفته است تصریح کرد: به جز برخی از اقداماتی که توسط شهرداری مشهد انجام شده هیچ کار مثبتی انجام نشده است.
مشهد۲۰۱۷ را از مشهد بگیرید
وی افزود: برنامه مشهد ۲۰۱۷ هم با بی توجهی دستگاه های دولتی و مسئولان و محقق نشدن وعده های دکتر روحانی به جای این که برای مشهد فرصت باشد، تهدید است. حداقل این برنامه را از مشهد بگیرید تا به فرهنگ مردم مشهد توهین نکرده باشید. وی با بیان این که معاون سیاسی استاندار صرفا معاون سیاسی است  و نه اجتماعی که مشغول فعالیت های سیاسی و انتخاباتی است ، ادامه داد: حاضرم با ایشان به صورت زنده مباحثه کنم تا مشخص شود چقدر ایشان در خصوص این برنامه مهم بین المللی که قرار است در مشهد برگزار شود، اطلاعات دارد.
جلسه امروز با وزیر ارشاد
پژمانفر با بیان این که مسئولان استانی باید پاسخگو باشند که تا کنون چه اقدام مثبتی انجام داده اند، گفت: در آستانه سال ۲۰۱۷ مصاحبه مفصلی می کنم درباره این که بر مشهد چه گذشت و چه اتفاقاتی رقم خورد و چه حرف هایی زده شد که کار به این جا رسید.وی ادامه داد: بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مشهد که جلسات مستمر با وزیر ارشاد داشته ام، امروز نیز در خصوص مشهد ۲۰۱۷ جلسه ای با وزیر ارشاد دارم و در این باره صحبت خواهم کرد.
صرفا ارائه گزارش درباره امور معمولی
«سید احسان قاضی‌زاده هاشمی» دیگر نماینده استان در مجلس نیز با انتقاد از این کم توجهی ها اظهار کرد: مسئولان هیچ اعتباراتی برای مشهد ۲۰۱۷ در نظر نگرفته اند و صرفا اقدام به ارائه گزارش درباره امور معمولی کرده و به امور محوله خودشان صرفا نام  مشهد ۲۰۱۷ را اضافه کرده اند. نماینده مردم فریمان در مجلس با بیان اینکه نمایندگان خراسان رضوی در مجلس حتما پیشنهاد در نظر گرفتن اعتبار و بودجه مناسب برای میزبانی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به منظور پیش بینی در بودجه سال آینده دردستورکار قرار خواهند داد، اظهار کرد: میزبانی مشهد ۲۰۱۷ دستاوردهای بسیاری برای کشورمان به همراه دارد که مسئولان نباید از آنها غافل شوند.دستاورد بین المللی و رسانه ای میزبانی نیزیکی از مهم ترین رخدادهایی است که در سال ۲۰۱۷ محقق خواهد شد و وزارت امور خارجه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید با تعامل و همکاری بیشتر تلاش کنند تا این دستاورد مهم به درستی در جهان اسلام تبیین شود.
سهل انگاری مدیریت استان
قاضی زاده با بیان  اینکه متاسفانه به دلیل سهل انگاری مدیریت استان خراسان رضوی، اعتبارات برای فراهم کردن شرایط به منظور میزبانی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تخصیص نیافته است، گفت: در این میان مسئولان نیز از نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هیچ درخواست همکاری، پیگیری امور برای اخذ اعتبارات و … را ارائه نکردند تا دغدغه میزبانی مشهد ۲۰۱۷ نیز به نمایندگان منتقل شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشهد هم اکنون میزبان میلیون‌ها گردشگر مذهبی خارجی است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت کنونی پیش آمده در مشهد بهره برد و با نگاه ملی به این موضوع بین‌المللی پرداخت.
دستگاه های اجرایی آن گونه که شایسته است ورود نکرده اند
«رمضانعلی سبحانی فر» نماینده مردم سبزواردر مجلس نیز در پاسخ به خراسان رضوی گفت: این که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است ظرفیت و فرصت خوبی است تا بتوانیم ضمن تاثیرگذاری های فرهنگی و معنوی بر کشورهای جهان اسلام، از ظرفیت های مادی و اقتصادی مشهد و استان خراسان رضوی و حتی کشور استفاده کنیم. وی با تاکید بر ضرورت برگزاری اجلاس باشکوه مشهد ۲۰۱۷، اظهار کرد: این اتفاق مستلزم این است که همه دستگاه های مرتبط با این موضوع دخالت و مشارکت خوبی داشته باشند و حلقه های مفقوده را پر کنند تا اجلاس آبرومندانه ای داشته باشیم.کما بیش دستگاه ها فعالیت هایی را داشتند اما آن طور که باید و شاید از ظرفیت های خود بهره نگرفته اند و آن گونه که شایسته است ورود نکرده اند.
وقتی به جلسات دعوت نشده ام چه اطلاعاتی باید داشته باشم
«بهروز بنیادی» نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل آباد نیز در گفت و گو با ما اظهار کرد: بنده از برنامه های این رویداد بی اطلاعم، چر که از نماینده های استان فقط نماینده های مشهد در جلسات مربوط به مشهد ۲۰۱۷ شرکت کردند و نماینده های استان حضور نداشتند. بنیادی افزود: من به سهم خودم هیچ اطلاعی ندارم از این که چه وظایفی به چه کسانی سپرده شده است و چه برنامه هایی اجرا می شود. وی در پاسخ به این سوال که این برنامه ملی است و طبیعتا نماینده های استان باید درباره آن اطلاعات داشته باشند، اظهار کرد: من باید یک جایی دعوت بشوم که بر اساس موضوعات مطرح شده در آن جلسات، اطلاعاتی برای ارائه کردن داشته باشم. وی افزود: نمی دانم چه بودجه ای اختصاص داده شده است چه برنامه ها و چه پروژه هایی برای این رویداد اجرایی می شود و وظایف دستگاه ها و نماینده های مجلس در این خصوص چیست، وقتی هم اطلاعی ندارم چه پاسخی بدهم؟
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن