اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

نسخ خطی کهن در شرح حال پیامبر اکرم(ص) و ائمۀ اطهار(ع) رونمایی شد

کد خبر : 42913

کتابخانۀ آستان قدس رضوی در آخرین روز از هفته وحدت، با حضور جمعی از علمای اهل سنت، از دو نسخۀ خطی نفیس و تاریخی در خصایص پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رونمایی کرد. این نسخ، در نوع خود، اولین و دومین نسخه به لحاظ تاریخ کتابت در کتابخانه‌های ایران به شمار می‌روند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینۀ رضوی، پیش از ظهر امروز در یکصدمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دو نسخه خطی کهن «درج الدرر فی بیان میلاد خیرالبشر» و «الخصائص» با حضور ریاست این سازمان، نمایندۀ سابق ولی فقیه در سوریه و جمعی از اندیشمندان و علمای اهل سنت جنوب کشور در گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نگهداری ۲ هزار و ۶۹۳ نسخه خطی با موضوع تاریخ اسلام و سرگذشت‌نامه پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به زبان‌های فارسی و عربی در گنجینه رضوی به معرفی کتاب «درج الدرر فی بیان میلاد خیر البشر» در شرح احوال پیامبر مکرم اسلام(ص) به شماره ثبت ۴۲۳۱ پرداخت.

سیدرضا صداقت‌حسینی افزود: این اثر به عنوان یکی از نسخه‌های خطی بسیار نفیس و کهن در قرن نهم هجری به نثر مصنوع و فنی توسط اصیل‌الدین عبدالله واعظ دشتکی شیرازی، از واعظان عالم به آیات، احادیث و عرفان اسلامی تألیف شده است که به لحاظ تاریخ کتابت، اولین نسخه خطی این اثر در کتابخانه‌های ایران محسوب می‌شود. همچنین این نسخه خطی از جهات گوناگون تاریخی، ادبی و هنری در خور توجه است.

وی با بیان اینکه این اثر نفیس در سال ۹۸۰ هجری قمری توسط محمد محسنى به خط نستعلیق در مصر کتابت شده است، گفت: جنس کاغذ این کتاب، شکری و دارای جلد چرمی با ترنج و حاشیه زرین است و در ۴۸۹ برگ به ابعاد ۱۱ در ۶ سانتی‌متر کتابت و در سال ۱۳۱۱ توسط رضا نائینى وقف آستان قدس رضوی شده است.

وی به معرفی دیگر نسخه خطی رونمایی شده در این مراسم پرداخت و بیان کرد: «کتاب الخصائص فی فضل علی بن ابی طالب و اهل البیت (ع)» که با شماره ۲۴۶۵۰ در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است، تألیف احمد بن علی نسائی شافعی، از اکابر اهل سنت، است که به شرح فضایل امام علی(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌پردازد.

صداقت‌حسینی تصریح کرد: این اثر نفیس ۲۱ سطری در قرن ۱۱ هجری قمری بر روی کاغذ نخودی آهارمهره در ۲۲ برگ به ابعاد ۵/۲۳ در ۱۴ کتابت شده است و در سال ۱۳۷۶ به دست مقام معظم رهبری به کتابخانۀ آستان قدس رضوی اهدا شده است. این نسخه‌شناس خاطرنشان کرد: این اثر، از جهت تاریخ کتابت، دومین نسخه از این کتاب در کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن