دانش و فناوری

سیگار سهم ۸۷ درصدی در مرگهای ناشی از سرطان ریه دارد

کد خبر : 53142

عضو هیات علمی گروه رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۸۷ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، طبق تحقیقات انجام شده بر اثر مصرف سیگار و دخانیات است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر سودابه شهید ثالث روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه قطع سیگار بعنوان قابل پیشگیری ترین عامل بروز سرطان است، افزود: این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد عامل ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار و دخانیات است.

وی بیان کرد: مصرف دخانیات در ابتلا به سرطانهایی مانند گوارش، مری، معده، لوزالمعده، رحم و تخمدان نقش مهمی دارد.

این پزشک متخصص انکولوژی با بیان اینکه اثرات مواد شیمیایی دخانیات تاثیر مضری بر روی DNA سلولها دارد، ادامه داد: با استمرار استعمال سیگار، ترمیم سلول های DNA دچار اختلال شده و در نتیجه احتمال بروز سرطان بالا می رود.

دکتر شهید ثالث با اشاره به تبلیغات برخی از شرکت های دارای تنوع مواد دخانی و تبلیغ در زمینه بی ضرر بودن برخی از انواع سیگارها و دخانیات هشدار داد: گول شرکت های دخانی را نخورید، زیرا تمامی مواد دخانی با سرطان ارتباط مستقیم دارند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر مضرات استفاده همزمان از دخانیات و الکل چندین برابر است و اطلاع رسانی جدی در این زمینه ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص دودهای دست دوم عنوان کرد: دود سیگار با هزاران ماده شیمیایی مضر، افراد در معرض را هم در برمی گیرد و آنان یک چهارم مواد دخانی را دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: مصرف سیگار سلامت باروری افراد را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و برای بانوان باردار مضرات مختلفی در زمینه رشد جنین دارد.

شهید ثالث افزود: برخی از بیماران مبتلا به سرطان می پرسند که حالا که مبتلا به سرطان شده ایم چرا باید سیگار را ترک کنیم که در پاسخ باید گفت قطع سیگار و دخانیات در هر مرحله ای از درمان بیماران سرطانی پاسخ به درمان را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ لحظه ای برای ترک سیگار دیر نیست، به همه افرادی که دخانیات مصرف می کنند توصیه کرد: تعداد سالهای مصرف دخانیات و تعداد روزهای مصرف نقش مهمی برای تصمیم به ترک سیگار دارند و افراد می توانند با ترک سیگار طول عمر خود را افزایش دهند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن