اسلاید شوشهری

اتمام حجت دادستانی: همه سازمان‌ها اقدامات‌شان در زمینه کودکان کار را با بهزیستی هماهنگ کنند

کد خبر : 44679

معاون دادستان مشهد گفت: در موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان، بهزیستی محور و مدیر هماهنگ کننده است و کلیه دستگاه‌های همکار می‌باید تحت مدیریت بهزیستی در این موضوع فعالیت نمایند.

به گزارش صبح مشهد، نیره عابدین‌زاده در جلسه کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد با تأکید بر اینکه اقدامات غیر مرتبط و غیر هماهنگ با کمیته، در مسیر ساماندهی خلل ایجاد می‌کند گفت: حتی ما به عنوان مقام قضایی، از مسیری که سازمان محور عملیات مشخص می‌کند خارج نمی‌شویم.
وی با تأکید بر اینکه هر دستگاه و نهادی که در آیین‌نامه دیده شده، باید در مسیر و جایگاه خودش فعالیت داشته باشد،گفت: فقط در این صورت است که هماهنگی و حرکت همسو، می‌تواند اهداف طرح را محقق سازد.

دستگاه‌های که ترک فعل کرده‌اند مورد اقدام کیفری قرار می‌گیرند
رئیس دادسرای صغار، محجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد یادآور شد: ما به عنوان مقام قضایی آمادگی داریم دستگاه‌هایی که همکاری مؤثر و وظیفه‌مند با سازمان بهزیستی در اجرای طرح را به خوبی انجام داده‌اند را اعلام و سازمان‌هایی که ترک فعل داشته‌اند را نیز به سمت اعلام جرم و برخورد کیفری ببریم.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات و همراهی دادستانی مشهد در موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: اگر کودکان در این مرحله مورد غفلت قرار گیرند آسیب‌های بعدی، هم کودک و هم خانواده را درگیر می‌کند و مشکلات بیبشتری خواهیم داشت.

مسعود فیروزی یادآور شد: با مدیریت صحیح طرح ساماندهی کودکان می‌توان از آسیب‌های بعدی جلوگیری کرد، آسیب‌هایی که اگر رخ دهد با هزینه‌های بسیار بیشتر قابل پیشگیری نخواهد بود.

وی از شناسایی بیش از ۹۰۰ کودک در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد خبر داد و گفت: خوشبختانه با همکاری بسیار مؤثر دستگاه قضایی، دستگاه‌های همکار، وظایف‌شان را بخوبی انجام داده‌اند و فرایند ساماندهی به شکل خوبی پیش می‌رود.

کودکان اتباع سه برابر کودکان ایرانی هستند
وی با بیان اینکه بر اساس آمارهاو غربالگری موجود، آمار کودکان غیر ایرانی همچنان سه برابر کودکان ایرانی است گفت: بر اساس مصوبات جلسه قبل، مکاتباتی با بیمه سلامت، اداره اتباع، سازمان فنی و حرفه‌ای، شهرداری، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی داشته ایم و وظایف و مصوبات را به آنان ابلاغ کرده‌ایم که خوشبختانه اغلب این موارد به نتیجه رسیده است.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: امیدواریم شهرداری مانند سایر دستگاه‌های همکار، به تعهداتی که در کمیته مصوب شده، عمل کند و مشکل فضای فیزیکی نگهداری کودکان و همچنین تعهدات مالی که برای بازسازی فضای بازی کودکان و محوطه‌سازی مرکز کودکان صدف داشته پرداخت شود.

تبلیغات و مشارکت‌ها به نفع کودکان کار با هماهنگی بهزیستی باشد
معاون دادستان مشهد در ادامه جلسه از دستگاه‌های همکار در این طرح خواست تمام فعالیت‌ها و اقدامات خود را با بهزیستی به عنوان محور طرح هماهنگ کنند.
نیره عابدین‌زاده گفت: اگر تبلیغاتی برای لباس و اسباب‌بازی و سایر موارد مورد نیاز کودکان کار در بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری اعلام می‌شود و یا مشارکت مردم جمع‌آوری می‌شود باید با اطلاع بهزیستی باشد و مشخص باشد لوازم و موارد جمع‌آوری شده در کجا و به چه کودکانی داده شده و مصارف آنها کاملا مشخص باشد.

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد نیز گفت: کار ساماندهی و بازتوانی کودکان کار و سایر آسیب‌های اجتماعی، یک امر تخصصی است که نیروهای بهزیستی، برای آن آموزش دیده و تخصص لازم را دارند و سایر نهادها بهتر است اقدامات و برنامه‌های خود در این زمینه را با بهزیستی هماهنگ کنند تا نتایج بهتری بگیریم.
مهدی نخعی گفت: متأسفانه تعهد شهرداری در مورد مرکز صدف محقق نشده و امیدواریم در روزهای آینده با رفع سوء تفاهمات موجود، این امر محقق شود و بتوانیم فضای مورد نیاز را آماده‌سازی کنیم.
۱۵۰ کودک کار ، دارای پرونده بیمه سلامت فعال هستند
همچنین نماینده بیمه سلامت استان گفت: بر اساس لیستی که از بهزیستی دریافت کرده‌ایم ۱۵۹ کودک به ما معرفی شده‌اند که ۱۵۰ نفر از آنها در حال حاضر دارای بیمه فعال هستند و ۹ نفر باقیمانده نیز با همکاری بهزیستی در روزهای آینده مشکل‌شان حل خواهد شد.

نماینده کمیته امداد امام نیز گفت: خدمات حمایتی از کودک و خانواده‌، مطابق مصوبات کمیته ساماندهی انجام خواهد شد.
نماینده هلال احمر نیز گفت: ما اقدامات و برنامه‌های حمایتی در مناطق حاشیه‌ای شهر داشته‌ایم که تلاش می‌کنیم این اقدامات را با مصوبات کمیته ساماندهی هماهنگ کنیم و به جامعه هدفی که در کمیته تعیین می‌شود اختصاص دهیم.
معاون دادستان مشهد در پایان این نشست، ضمن تأکید بر همکاری بیشتر دستگاه‌های همکاری طرح ساماندهی گفت: خوشبختانه کار ساماندهی به خوبی پیش می‌رود و نتایج خیلی خوبی از بازتوانی کودکان کار و خانواده‌هایشان گرفته شده است.
عابدین‌زاده گفت: ون‌هایی که برای جمع‌آوری کودکان اختصاص یافته باید ظاهرش شبیه به مکان دوستدار کودک بوده و ظاهر و امکانات داخل این خودروها با وضعیت کودکان و نیازهای آنان مطابقت داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه در امور اجتماعی باید با طمأنینه و صبوری کار را پیش ببریم گفت: از همه دستگاه‌ها مصرانه می‌خواهیم به وظایف‌شان به درستی عمل کنند که دادستانی مجبور به اقدام قضایی نشود.

تذکر به تأمین اجتماعی و ورزش و جوانان
در این جلسه همچنین مقرر شد به دو دستگاه تأمین اجتماعی و ورزش و جوانان که در جلسه حضور نداشتند تذکر داده شده و گزارش آن توسط بهزیستی به دادستان ارائه شود.
همچنین مسؤول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از خریداری دو دستگاه اسکن عنبیه و نصب آنها در مرکز غربالگری کودکان کار و مرکز نگهداری کودکان صدف خبر داد و گفت: با نصب این دستگاه‌ها و اسکن عنبیه کودکان ورودی، شناسایی موارد تکراری امکان‌پذیر شده و امکان علت‌یابی و جلوگیری از برگشت دوباره و چندباره کودکان مهیا می‌شود.
در این جلسه همچنین مدیر کل بهزیستی با بیان اینکه نمایندگان سازمان بازرسی، در دستگاه‌های عضو کمیته مستقر شده و عملکرد دستگاه‌ها را بررسی می‌کنند گفت: خوشبختانه وضعیت استان خراسان رضوی در این زمینه از شرایط خوبی برخوردار است و پیشنهادات سازمان بازرسی برای بهتر شدن اجرای طرح در دستور کار کمیته قرار گرفته است.

همه کودکان کار معرفی شده، در مدارس ثبت نام شدند
همچنین نماینده آموزش و پرورش در جلسه برای ثبت نام و ادامه تحصیل کودکان معرفی شده از بهزیستی اعلام آمادگی کرد و گفت: هر تعداد کودک که به ما معرفی شود ثبت نام و علاوه بر این کمک‌های تحصیلی، کتاب و لوازم تحریر در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
در پایان این نشست دو طرحی که از سوی شهرداری با عنوان «خانواده‌یار» و از سوی آموزش و پرورش با عنوان «توانمندسازی مادران و خانواده کودکان کار» ارائه شده بود از سوی معاون دادستان به بهزیستی ارائه و مقرر شد این دو طرح پس از کارشناسی در بهزیستی، اگر در راستای طرح ساماندهی کودکان کار طبق آیین‌نامه‌های موجود بود در دستور کار اجرایی قرار گیرد.

همچنین رئیس دادسرای صغار، مهجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد با بیان اینکه گزارش خلاف واقع به دستگاه قضایی، واجد عنوان مجرمانه است گفت: از دستگاه‌ها و نمایندگان‌شان می‌خواهیم گزارش‌ها و اقدامات خود را به صورت دقیق و واقعی به دادستانی ارائه کنند که نیازمند اقدام قضایی نباشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن