زندگی

رایج ‌شدن دلیلی ‌باورنکردنی برای طلاق

کد خبر : 53777

برخی روان‌شناسان گفته‌اند که در سال‌های اخیر مراجعان زیادی در حوزه طلاق‌و‌خیانت داشته‌اند که ریشه‌اش به رعایت‌ نکردن بهداشت فردی توسط همسرشان برمی‌گردد.

نویسنده : دکتر حسین محرابی | ‌روان شناس و مدرس دانشگاه

صبح مشهد- یکی از اصول مهم برای پایدار ماندن زندگی مشترک، رعایت بهداشت فردی و آراستگی است و رعایت نکردن این اصل مهم می‌تواند تبعات منفی زیادی در روابط بین زوج ها داشته باشد. این موضوع به‌تازگی در فضای ‌مجازی هم داغ شده و ماجرا با رشته توئیت یک خانم روان‌شناس شروع شد که واکنش‌های زیادی در پی داشت: «شاید در نگاه اول موضوع پیش پا افتاده‌ای به نظر برسد، اما در سال‌ها کار درمان از این‌گونه موارد بسیار دیدم که گاهی به خیانت و سرانجام جدایی ختم شده است. در مردان و زنان هم تفاوتی ندارد. چه بسیار زنانی که با انجام‌ تزریق‌ها و جراحی‌های مختلف از مسواک ‌زدن یا حتی دوش گرفتن سر باز می‌زنند و مردانی که با وجود لباس‌های برند و خودرو‌های لاکچری به نظافت و بهداشت فردی و جنسی خود بی‌توجه هستند. این‌ها قصه نیست، شاید اگر شما هم در اتاق‌های درمان بودید با اولین برخورد با این افراد باورتان نمی‌شد، اما این‌ها واقعیت‌هایی است که در روابط بین زوج ها وجود دارد. سخن کوتاه می‌کنم. رعایت بهداشت شخصی یکی از موارد مهم و حساس در دوام روابط عاطفی است. آن را دست کم نگیرید. خیانت قابل توجیه نیست، اما ظرفیت روانی و اخلاقی افراد یکسان ‌نیست. رعایت نکردن بهداشت فردی به طلاق عاطفی، جنسی و خیانت و جدایی منجر می‌شود. آن را جدی بگیرید». چرا زوج ها باید به این موضوع توجه کنند؟

بررسی رعایت نکردن بهداشت ‌فردی از ۳ جنبه
انسان ذاتا موجودی زیباپسند و دوستدار پاکیزگی و نظافت است بنابراین اگر فردی این گرایش ها را نداشته باشد، می‌توان گفت به‌نوعی در جهت خلاف ذات خویش قرار دارد. رعایت بهداشت فردی را می‌توان از سه جنبه تامین سلامتی، روابط بین فردی و حفظ جایگاه فرد در روابط اجتماعی بررسی کرد. البته این سه جنبه نوعی زنجیره را تشکیل می‌دهد که به ترتیب روی یکدیگر تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، فردی که نظافت و بهداشت فردی را رعایت نمی‌کند، خود را در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می دهد و علاوه بر این، چنین شخصی در روابط بین فردی با همسر خود هم با مشکلاتی مواجه خواهد بود که در ادامه به آن می‌پردازیم. در مرحله آخر هم می‌توان ادعا کرد که این فرد در تعاملات اجتماعی خود با پذیرفته نشدن و طرد شدن روبه رو خواهد شد.

۲ آسیب رعایت ‌نکردن بهداشت فردی بر روابط زوج ها
طلاق عاطفی| یکی از آثار منفی رعایت نکردن بهداشت فردی از سوی زن یا شوهر این است که طرف ‌مقابل نوعی آزار را تحمل و به تدریج سعی می‌کند از منبع آزار دور شود. وقتی زن یا شوهر با بوی بد دهان یا بوی نامطبوع بدن همسرش مواجه می‌شود، به‌طور طبیعی و بر اساس آن چه با عنوان گرایش ذاتی ذکر کردیم، دوست دارد هرچه سریع‌تر از آن جا دور شود و این دور شدن؛ یعنی سردی عاطفی. زن و شوهر نزدیک‌ترین و خصوصی‌ترین روابط را با یکدیگر دارند و قاعدتا این روابط تامین‌کننده نیازهای جسمانی، روانی و عاطفی آن‌هاست و اگر قرار باشد به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی از سوی یکی از آن‌ها، نه تنها این نیاز تامین نشود، بلکه یک آزار روحی و روانی نیز به آن‌ها تحمیل شود، به یقین احساس بدی را تجربه خواهند کرد و این تجربیات منفی در دراز مدت می‌تواند به طلاق عاطفی منجر شود.

سرد شدن زوج ها| رعایت بهداشت جنسی یکی از مسائل بسیار مهم در روابط زناشویی است که تحت تاثیر بهداشت فردی قرار دارد. به یقین وقتی زن یا شوهری بهداشت فردی خود را رعایت نکنند، در روابط زناشویی با مشکلات پزشکی وابتلا به عفونت‌ها مواجه خواهند شد؛چراکه رعایت نکردن اصول اولیه بهداشت جنسی، باعث ایجاد و انتقال بیماری‌های مقاربتی و عفونت به طرف مقابل می‌شود. بنابراین زن و شوهر علاوه بر دوش گرفتن،مسواک زدن،آراستگی ظاهری و … مواردی را هم که مربوط به بهداشت جنسی می‌شود باید مدنظر داشته باشند تا به سردی زناشویی منجر نشود.

سخنی با افرادی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند

ممکن است بعضی از زن یا شوهرهایی که به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی از آن ها انتقاد می شود، از اهمیت این موضوع آگاهی نداشته باشند و همچنین به دلیل این که عادت و تجربه ای برای رعایت بهداشت فردی ندارند،فکر می‌کنند کار سختی را باید انجام بدهند، در حالی که دوش گرفتن، مسواک‌ زدن، رعایت بهداشت دهان و دندان، پوشیدن لباس‌های تمیز، آراستگی ظاهری و … نه تنها کار سختی نیست، بلکه بعد از چند بار انجام دادن لذت‌بخش هم خواهد بود. وقتی حفظ و بهبود کیفیت رابطه و افزایش میزان رضایت مندی از زندگی مشترک می‌تواند با انجام چند کار ساده اتفاق بیفتد، ارزش این را دارد که به آن اهمیت دهید و همان‌طور که شما از همسرتان توقعاتی دارید، سعی کنید انتظارات او را برآورده کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن