اسلاید شواقتصادی

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی مطرح کرد:

زعفران برند خراسان است/ جهاد کشاورزی و صمت در نوآوری و ارتقای کیفیت زعفران استراتژی تعریف کنند

کد خبر : 49634

زعفران و موضوع زعفران برای خراسان بزرگ آبرو و برند است یعنی در خراسان، باید مسئولان، رسانه ها، فعالین اقتصادی، بخش خصوصی این استان، از زعفران به عنوان حیثیت و به قول معروف آبرو و برند سرزمین و مردم خود دفاع کنند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: برای برندینگ زعفران و تثبیت جایگاه واقعی این گیاه دارویی و غذایی ارزشمند باید جشنواره‌ها ومراسمات برگزار و رسانه‌ها اعلام کنند که ریشه و خاستگاه زعفران در دنیا خراسان بزرگ است.

به گزارش صبح مشهد، محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: اگرچه یک روز ممکن است سایر استانها و حتی کشورهای دیگر از ما در کشت و تولید زعفران پیشی بگیرند، این موضوع اشکال ندارد، مهم این است که خراسان بزرک را باید خاستگاه و زادگاه زعفران به دنیا شناساند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان در حال تبدیل شدن به قطب تولید پسته کشور است، بیان کرد: با وجود این مسئله همچنان همه پسته را به اسم کرمان شهید سلیمانی می شناسند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نام پسته به کرمان و بعضا دامغان گره خورده‌است. بسته بندی و تجارت پسته بیشتر به کرمان وابسته است و خراسان رضوی در بسته بندی و صادرات پسته در مقایسه با کرمان پیشرفت قابل توجهی نداشته است، همین اتفاق باید برای زعفران ما هم وجود داشته باشد، در واقع زعفران باید در خراسان دارای چنین جایگاهی و تعریف شود.

وزارت صمت و جهاد کشاورزی تکلیف اقتصادی و علمی خود را برای زعفران انجام بدهند

محمد حسین روشنک که از چهره های ماندگار اقتصاد کشور است بیان کرد: اگر دنبال این مهم هستیم باید وزارت کشاورزی به دنبال نوآوری در کیفیت و کمیت تولید زعفران باشد و وزارت بازرگانی و وزارت کشاورزی باید بصورت مشترک به تبیین استراتژی زعفران بپردازند.

وی ادامه داد: مثلاً وقتی وزیر امور خارجه به چین میرود، با توجه به روابطی که ما با چین داریم، باید چین را قانع کند همانطور که تعرفه وارده از زعفران افغانستان را حذف کرده‌اند با توجه به کیفیت و اصالت زعفران ایرانی، تعرفه زعفران تولید ایران را نیز حذف کنند. به آنها بگوید نباید برای زعفران ما هم تعرفه واردات داشته باشند چون این موضوع باعث می‌شود زعفران ایران به افغانستان برود و از آنجا صادر شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هند هم برای زعفران ما تعرفه میگذارد اما برای زعفران افغانستان نه، اضافه کرد: وزرات امور خارجه باید حتما به این موضوع توجه ویژه داشته باشد و از طریق دیپلماسی باعث افزایش فروش این طلای سرخ ایرانی و خراسانی در سطح جهان شود.

ارز حاصل از زعفران ارزش افزوده زیادی دارد

رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای خراسان رضوی در رابطه با ارز حاصل از فروش زعفران گفت: دولت باید ارز حاصل از فروش زعفران، پسته، داروهای گیاهی، صنایع دستی و… را با ارزشی بالاتر از ارزهای بازگشتی از سایر محصولات بداند و قبول کند صادرات اینگونه محصولات اشتغال چند برابر صادرات نفت و مشتقات نفتی ایجاد می کند.

این کار آفرین و صادرکننده نمونه ملی در چند دوره تصریح کرد: درست است یک دلار یک دلار است اما این یک دلاری که از فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی و روستایی به دست می‌آید مرغوب‌تر است؛ چرا که باعث اشتغال و از بین رفتن فقر در جامعه روستایی و مانع حاشیه نشینی میشود.

وی اضافه کرد: مثلا اگر کسی می‎خواهد عینک یا گوشی تلفن یا خودرو وارد کند بهتر است از ارز حاصل از فروش زعفران و محصولات کشاورزی و صنایع دستی تهیه کند اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد، چون تضاد منافع ایجاد می‌شود یک عده‌ای مقابل این موضوع مانع ایجاد می‌کند و دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

فرآوری و برندینگ با هم دنبال شود

وی با بیان اینکه در بحث فراوری نیاز به برند سازی داریم، خاطر نشان کرد: طبق برآورد من حدود۶۰ الی ۸۰ درصد زعفران به صورت خام‌خوری و باقی دیگر به صورت فرآوری شده مصرف می‌شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث فراوری زعفران اقدامات خاصی انجام نشده، شاید شیوه‌های تبلیغی غلط نتوانسته تولیدکنندگان را به سمت فرآوری زعفران سوق دهد، بیان کرد: هر چند یک سری تلاش‌ها شده اما اینکه بیاید بگوید سه کارخانه تولید فرآوری زعفران دارم در حالی که حتی دو عدد پژوهش زعفران، نداشتیم و نداریم کار درستی نیست.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در رابطه باحوزه صادرات عنوان کرد: چند نکته را باید رسانه‌ها در زمینه صادرات به آن بپردازند، آیا کشور ما ‌مبدا صادرات کالاهای تولید ایران است یا مقصد واردات کالاهای دیگر کشورها؟

بنده می گویم کشور ایران مقصد صادرات کشور دیگر است نه مبدا صادرات به کشورهای دیگر، اگر متولیان دولتی نظر دیگری دارند، پیشنهاد می‌کنم یک میز مناظره داشته باشیم تا مشخص شود.

آیا کشور ما ‌مبدا صادرات کالاهای تولید ایران است یا مقصد واردات کالاهای دیگر کشورها؟

روشنک با اشاره به اینکه کشوری که مبدا صادرات است باید امتیازات و یکسری آنالیز اقتصادی داشته باشد تصریح کرد: وقتی کشوری وزیر صنعت معدن و تجارتش میآید در رسانه ملی برگ برنده عملکرد خودش را ممنوع کردن واردات ۲۵۰۰ قلم کالا به ایران عنوان می‌کند، مشخص است این کشور نمی‌تواند مبدا صادرات باشد.

وی با بیان اینکه در قانون و تجارت ما ممنوعیت واردات و صادرات نداریم بلکه باید با تعیین تعرفه این دو کنترل شود گفت: ممنوعیت معنی ندارد آن‌هم وقتی ما پیمان شانگهای را امضاء کردیم، چطور می‌خواهیم بگوییم ممنوعیت واردات کالا یا تعرفه صددرصدی داریم؟! اینکار تنها نشان می‌دهد ما مقصد صادرات دیگر کشورها هستیم، چطور می‌توانیم مبدا صادرات باشیم وقتی تعرفه‌های چند صددرصدی می‎گذاریم و یا ممنوعیت واردات داریم؟ وزیر صنعت زمانی میتواند افتخار کند که تولید کشور را از نظر کمیت، کیفیت و قیمت به نقطه‌ای برساند که ایران بجای مقصد صادرات رسمی و غیر رسمی، تولیدات دیگر کشورها به مبدا صادرات تولیدات خود به دیگر کشورها تبدیل شود و نیاز به ممنوعیت واردات و دریافت تعرفه‌های سنگین برای واردات که مشوق قاچاق بسیار زیاد به ایران است نباشیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: وقتی اقتصاد ما غیر رقابتی است و نمی‌تواند با شرکت‌های خارجی رقابت کند، ما محکوم به شکست در صادرات می‌شویم، اگر قدرت رقابت داریم باید از واردات ترس داشته باشیم، نباید به ممنوعیت کالا افتخار کنیم. باید در همه حوزه‌ها در داخل به سطحی از تولید برسد که مثل فرش ماشینی ایرانی، تولید خارجی قادر به رقابت با آن نباشد.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با بیان اینکه موفقیت فرش و چرم ایرانی که خراسان رضوی در آن موفق عمل کرده باید مورد بررسی قرار بگیرد که چطور آنها توانسته‌اند موفق باشند، مجدد تصریح کرد: این افتخار نیست که وزیر صنعت، معدن و تجارت بیاید عنوان کند واردات ۲۵۰۰ کالا را به کشور ممنوع کرده و برای بقیه کالاها نیز تعرفه ۳۰ تا چند صد درصد تعریف شده، با این حساب آیا دیگر چه چیزی مانده که میخواهیم صادر کنیم؟ بله فقط نفت، پتروشیمی، مواد اولیه معدنی و صنایع معدنی و بعضی از کالاهای کشاورزی که به آنها مواد خام گفته میشود برای صادرات داریم.

روشنک با طرح این سوال که چرا مشکلات اقتصادی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، گفت: چرا رسانه‌های کشور به این موضوعات توجه نمی‌کنند که ایران کشور مقصد صادرات دیگر کشورها است و یا مبدا صادرات به دیگر کشورها؟

من می‌گویم ایران مبدا واردات است، ممنوع کردن تنها راه قاچاق بیشتر راه فراهم می‌کند، حالا باز بگوییم کالای قاچاق در مغازه‌ها به فروش نرود، وقتی این کالاهای قاچاق از طریق فضای مجازی خیلی راحت‌تر به درب منزل مشتری ارسال می شود، این کار تنها باعث افزایش واردات آن هم غیر قانونی و قاچاق به کشور می‌شود و فقط هزینه مصرف‌کننده ایرانی را بالا می‌برد و جیب قاچاقچیان را پرتر میکند.

وی با بیان اینکه همه حرف من این است که باید اقتصاد رقابتی باشد، تصریح کرد: من نمیدانم چرا وقتی فرش ماشینی ما میتواند در تولید و صادرات موفق باشد دیگر تولیدات نساجی کشور نتوانند رقابت کنند و مجبور به ممنوعیت و تعرفه شویم؟ چرا باید قیمت تمام شده در ایران دوبرابر نساجی ترکیه باشد و دوبرابر نیم‌نساجی چین، این‌ها باید بررسی شود.

چطور در همین حوزه نساجی و در تولید فرش ماشینی، قیمت تمام شده کمتر از دیگر موقعیت‌هاست، معلوم کنند عیب در کجاست، وزیر باید عیب را بگیرد. واقعا تولید کننده اضافه می‌خواهند که اینگونه نیست یا دولت هزینه سربار تحمیل می‌کند آن هم با این قیمت ارز، شما برای اینکه حمایت کنید، واردات را ممنوع و تعرفه صددرصدی وضع می‌کنید، چرا؟ کجای کار اشکال دارد؟

دولت مردمی در حرف و عمل یکسان عمل کند

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما دم از مردم میزنیم و آقای رییسی دولتش را دولت مردمی می‌دانند، تصریح کرد: هیچ میدانید ممنوعیت و افزایش تعرفه‌های وارداتی به زیان مردم است؟ یعنی شما آمدید مصرف کننده را مجبور کردید کالای غیر رقابتی از نظر کیفیت و قیمت مصرف کند چون شما نتوانسته‌اید وظیفه خود را برای کاهش قیمت‌ها انجام دهید.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با طرح این سوال که چرا مردم ایران پولی که می‌توانند با آن خودروی تویوتا با چهارلیتر مصرف سوخت با کیفیت چهل سال عمر بخرند را باید به پراید یا پژو بدهند؟ ابن کجایش مردمی است. این کجایش حمایت از مصرف کننده است؟!

روشنک با بیان اینکه دادن ارز۴۲۰۰ تومانی ظلم به مردم و تولیدکنندگان بود، گفت: شما وقتی بی‌خودی یک بنگاه خصولتی یا دولتی را دوپینگ اقتصادی می‌کنید، آن وقت آنقدر بنگاه در کشور راه می‌افتد و افزایش می‌یابد که اگر تعرفه‌ها و ممنوعیت‌ها برداشته شود یا همه این تولیدات روی دستشان می‌ماند و ورشکسته می‌شوند یا اینکه باید قرارداد شانگهای را فسخ کنید و به چین بگویید نمی‌توانیم تعرفه‌ها را برداریم؛ چرا که اقتصاد ما رقابتی نیست و نمی‌تواند در رقابت با سایرین موفقیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: چرا معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس و دولت به این موضوع نمی‌پردازد. این‌ها مشکلات اساسی ‌اقتصاد کشور هستند،

اما به مسائل فرعی پرداخته می‌شود. چرا ترس دارند به مشکلات اساسی بپردازند؟ چندین بار گفته‌ام که وزارت صنعت باید بگوید چه کالای با مزیتی جهت صادرات دارد تا برای صادرات روی آن کار کنیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اولین مزیتی که کالای صادراتی باید داشته باشد این است که باید درکشور از نظر قیمت و کیفیت اشباع شده باشیم تا اگر ممنوعیت واردات و تعرفه سنگین نداشته باشیم، رقیب خارجی نتواند آن کالا را به کشور ما بصورت رسمی و یا قاچاق صادر کنند.

کتاب مناظره خودرو و تخم مرغ را مجدد بخوانید!

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی به بخشی از کتاب خود که در مورد مناظره خودرو و تخم مرغ است اشاره کرد و افزود: در این مناظره تخم مرغ با آنکه مزیت‌های فراوانی دارد اما محل تولیدش مورد حمایت قرار نمی‌گیرد ولی خودرو که زیانهای فراوان دارد، مورد حمایت مجلس و دولت قرار می‎گیرد و به این دلیل است که در بخش صنعت سخنگویان بسیار قوی دارند، افراد متعددی نظیر آقای نعمت‌زاده هستند، کسانی که صنایع قبلی فعالیت می‌کردند آنها هستند که رسانه‌ها را می‌خرند تا از صنعت غیر رقابتی دفاع کنند اما در حوزه کشاورزی چه کسی می‌خواهد با رسانه‌ها همکاری کرده و یا حمایت کند؟

روشنک ادامه داد: اکنون سوال این است چرا عنوان شده گندم و محصولات کشاورزی صادراتش ممنوع است؟ و اگر صادرکننده‌ای کالای کشاورزی صادر کند باید تعرفه صددرصد پرداخت نماید؟ اما در مقابل اجازه واردات خودرو ممنوع است، کالای کشاورزی صادراتش ممنوع ولی کالاهای صنعتی وارداتش ممنوع است، اکنون هم به صورت محدود اجازه واردات خودرو را داده‌اند با بیش از صددرصد تعرفه! آن هم به خودروسازان که البته باز هم همین واردات محدود را هم به بهانه حمایت از کالای داخلی بعید است اجازه بدهند.

وی با بیان اینکه حوزه کشاورزی مزیت اصلی اقتصاد کشور است گفت: رسانه‌ها و مسئولین باید این مزیت اصلی را مورد توجه قرار دهند، اگر سرمایه و بودجه‌ای را که در صنعت خودرو در طول چهل سال گذشته هزینه کردیم تنها سی درصد آن را در صنعت آب هزینه می‌کردیم امروز در هیچ جای ایران کم آبی نداشتیم؛ چرادر امارات کم آبی ندارند؟ چرا در کشورهای دیگر کم آبی ندارند؟ مگر آنها آب دارند؟ آنها با استفاده از آب شیرین‌کن این مسئله را حل کرده‌ و خط انتقال گذاشتند و از این آب برای خود آب شیرین و کشاورزیشان را تامین می‌کنند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اگر ما در مدت چهل سال، نه بیست سال، پولی را هزینه خودرو سازی کردیم بیست صدرصدش را صرف انتقال آب به دشتهای ایران می‌کردیم، امروز دشت‌های ایران گلستان بود. اصلا حاشیه‌نشین نداشتیم، ما این موضوع را رها کردیم و در اطراف تهران کارخانه تولید خودرو با مصرف پانزده لیتر بنزین بجای چهار لیتر زده و کارگر از روستاها آوردیم و باعث حاشیه نشینی شدیم.

رسانه ها با اطلاع رسانی صحیح به اقتصاد کشور کمک کنند

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: مصرف کننده ایرانی چه تقصیری دارد که این تلویزیون را دوبرابر بخرد؟ مگر درآمد بیشتری از مردم کشورهای دیگر دارد؟ این موضوع تقصیر شما رسانه‌ها است که در این زمینه کار نکردید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن